Distributie en puck prep

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor GuidovW » do 02 jun 2022, 14:21

Constantheid is met een mechanische of zelfs automatische tamper wel veel beter.
De meeste mensen denken natuurlijk dat ze enorm constant tampen en ik denk van niet! :o

Ik denk dat tampen overrated is.
Het is nodig, maar het maalsel en de puck-prep voor het tampen zijn belangrijker.
:ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 02 jun 2022, 15:53

Ik beschouw het tampen ook als onderdeel van de puckprep. Immers het eindresultaat is de puck die overblijft, en de toestand waarin deze overblijft is mede afhankelijk van de tamp. Maar ik kan het altijd verkeerd gezien hebben.




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor GuidovW » zo 05 jun 2022, 16:36

Ik beschouw het tampen ook als onderdeel van de puckprep. Immers het eindresultaat is de puck die overblijft, en de toestand waarin deze overblijft is mede afhankelijk van de tamp. Maar ik kan het altijd verkeerd gezien hebben.

Afbeelding

Je hebt gelijk, denk ik.
De finishing touch van de puck-prep.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 20:37

Die Force Tamper werkt geweldig, consistentie blijkt merkbaar uit koffieflow en droge puck die iedere keer weer als 1 geheel uit het mandje komt. Workflow nu is van maler het portafilter Station in, Duomo 2 rondjes langzaam draaien, dan de OCD net voorbij standje zeven 3 keer draaien, en dan dat met die Force Tamper tampen. Dat ding werkt echt goed. Hier wat foto's.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor omeCo » wo 04 jan 2023, 21:05

Die Force Tamper werkt geweldig, consistentie blijkt merkbaar uit koffieflow en droge puck die iedere keer weer als 1 geheel uit het mandje komt. Workflow nu is van maler het portafilter Station in, Duomo 2 rondjes langzaam draaien, dan de OCD net voorbij standje zeven 3 keer draaien, en dan dat met die Force Tamper tampen. Dat ding werkt echt goed. Hier wat foto's.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Helemaal mee eens en ik denk dat je die ocd wel weg kunt laten. Met de duomo creeer je een mooi egaal verdeeld koffiebed wat je met de force tamper kunt aanstampen. Heb je het al eens geprobeerd die stap er tussenuit te halen?

Nog een vraag: welke maat tamper gebruik je? Ik zie op de foto nog wat maalsel tegen de rand plakken. Bij mij is de wand van het bakje helemaal schoon. Mijn force tamper meet 58,5 mm.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » wo 04 jan 2023, 21:16

Ik vind het echt heel mooi, die force tamper en ook heel vet dat die tamperbase afgevuurd wordt en zou hem ook nog wel zelf willen hebben daardoor maar dat die een betere espresso extractie teweeg brengt gaat er bij mij niet in.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor fransg » wo 04 jan 2023, 21:34

Mooie foto's!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 21:52

Die Force Tamper werkt geweldig, consistentie blijkt merkbaar uit koffieflow en droge puck die iedere keer weer als 1 geheel uit het mandje komt. Workflow nu is van maler het portafilter Station in, Duomo 2 rondjes langzaam draaien, dan de OCD net voorbij standje zeven 3 keer draaien, en dan dat met die Force Tamper tampen. Dat ding werkt echt goed. Hier wat foto's.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Helemaal mee eens en ik denk dat je die ocd wel weg kunt laten. Met de duomo creeer je een mooi egaal verdeeld koffiebed wat je met de force tamper kunt aanstampen. Heb je het al eens geprobeerd die stap er tussenuit te halen?

Nog een vraag: welke maat tamper gebruik je? Ik zie op de foto nog wat maalsel tegen de rand plakken. Bij mij is de wand van het bakje helemaal schoon. Mijn force tamper meet 58,5 mm.
Je legt de vinger op de zere plek, maar ik heb de indruk dat een licht uitvlakken van de bovenzijde van het maalsel een licht positief effect heeft, trotzdem ben ik er mee bezig of dat structureel zo is. Ga nog flink vergelijken en als ik een extra handeling er tusse uit kan halen zal ik het niet nalaten. Ik heb de 58,5 mm. De Duomo en De Forcetamper zijn blijvertjes.

Afbeelding



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 21:57

Mooie foto's!
Ja die slimme telefoon die ik nu heb, daar had ik zonder het te weten weinig van door. Toevallig tegen een youtube filmpje aangelopen en die camera, daar kan klaarblijkelijk heel veel mee, ben ik achter. Ik stond vanaf dat moment, en sta nog steeds, versteld wat zo'n cameraatje in zo'n telefoon allemaal kan.

Afbeelding


Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor omeCo » wo 04 jan 2023, 22:05

Die Force Tamper werkt geweldig, consistentie blijkt merkbaar uit koffieflow en droge puck die iedere keer weer als 1 geheel uit het mandje komt. Workflow nu is van maler het portafilter Station in, Duomo 2 rondjes langzaam draaien, dan de OCD net voorbij standje zeven 3 keer draaien, en dan dat met die Force Tamper tampen. Dat ding werkt echt goed. Hier wat foto's.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Helemaal mee eens en ik denk dat je die ocd wel weg kunt laten. Met de duomo creeer je een mooi egaal verdeeld koffiebed wat je met de force tamper kunt aanstampen. Heb je het al eens geprobeerd die stap er tussenuit te halen?

Nog een vraag: welke maat tamper gebruik je? Ik zie op de foto nog wat maalsel tegen de rand plakken. Bij mij is de wand van het bakje helemaal schoon. Mijn force tamper meet 58,5 mm.
Je legt de vinger op de zere plek, maar ik heb de indruk dat een licht uitvlakken van de bovenzijde van het maalsel een licht positief effect heeft, trotzdem ben ik er mee bezig of dat structureel zo is. Ga nog flink vergelijken en als ik een extra handeling er tusse uit kan halen zal ik het niet nalaten. Ik heb de 58,5 mm. De Duomo en De Forcetamper zijn blijvertjes.

Afbeelding
Ik heb geen harkje, wel een leveler. Tezamen met de force tamper zorgt dat voor een zeer consistente productie. Ik wil die leveler eigenlijk vervangen door een ronddraai harkje (zoals een duomo maar dan goedkoper). Dan ben ik klaar met dat stukje van de hobby. Daar ben ik van overtuigd (ik klink nu wel erg zeker van m’n zaak…)


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron