Distributie en puck prep

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Frup » wo 04 jan 2023, 22:06

De Duomo en De Forcetamper zijn blijvertjes.
Maak me maar lekker!
Ik zit al een tijdje naar de Duomo, en stiekem ook naar The Force tamper, te kijken.
Helaas voorlopig geen budget voor …
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 22:11

Ik vind het echt heel mooi, die force tamper en ook heel vet dat die tamperbase afgevuurd wordt en zou hem ook nog wel zelf willen hebben daardoor maar dat die een betere espresso extractie teweeg brengt gaat er bij mij niet in. Afbeelding
Ik tampte met de hand, maar ik vermoed, met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat ik niet consistent dezelfde druk uitoefende of altijd even recht, met de reguliere tamper. Ik begrijp je goed en zou wellicht hetzelfde reageren, maar ik ervaar echt een structurele verbetering en ben daarbij niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik wil dat kleinood niet meer kwijt.

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 22:23

De Duomo en De Forcetamper zijn blijvertjes.
Maak me maar lekker!
Ik zit al een tijdje naar de Duomo, en stiekem ook naar The Force tamper, te kijken.
Helaas voorlopig geen budget voor …
Ik denk dat een goed harkje met een hoge funnel die op het randje van het mandje ligt ook goed werkt, alleen dat resulteert in meer handelingen en ook de kans op meer troep. Maar tis wel goedkoper. Maar ook met een hark, dat portafilter station is retemakkelijk.

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2023, 00:20

Ik vind het echt heel mooi, die force tamper en ook heel vet dat die tamperbase afgevuurd wordt en zou hem ook nog wel zelf willen hebben daardoor maar dat die een betere espresso extractie teweeg brengt gaat er bij mij niet in. Afbeelding
Ik tampte met de hand, maar ik vermoed, met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat ik niet consistent dezelfde druk uitoefende of altijd even recht, met de reguliere tamper. Ik begrijp je goed en zou wellicht hetzelfde reageren, maar ik ervaar echt een structurele verbetering en ben daarbij niet over 1 nacht ijs gegaan. Ik wil dat kleinood niet meer kwijt.

Afbeelding
Ik wil dat zo van je aannemen maar ik voel een stuiptrekking met mijn hoofd ontstaan. Zie dat vooral als mijn probleem! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Ypuh » do 05 jan 2023, 08:35

Met die Duomo heb je ook geen doseerring en wdt prikkertje meer nodig. Lijkt me dus dat je een mooie nette workflow krijgt.

Ben zelf wel tevreden met de Barista Hustle ring. Kost €50, maar is ook wel een stuk mooier gemaakt dan de Aliexpress varianten. Door het gepolijste binnengedeelte blijft er geen koffie hangen en de toleranties zijn dusdanig dat er ook geen gemalen koffie tussen het basket doorglipt. Al met al een goede aankoop geweest dus, met als enige opmerking dat de IMS baskets niet magnetisch genoeg zijn voor de ring om te blijven plakken. Met VST baskets geen probleem.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Frup » do 05 jan 2023, 09:07

Ik vind de WDT Tool van Sworksdesign ook aantrekkelijk vanwege de dunne naalden. Lijkt een goede combo met genoemde ‘the Ring’.
Blijft er aan de Duomo trouwens veel maalsel ‘hangen’? Dat heb ik eens ergens opgevangen. Voor de prijzen die ik tegenkom (rond de €200) moet de tool echt wel perfect zijn.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2023, 09:18

Jullie moeten zelf weten waar je het geld aan uitgeeft natuurlijk maar een gepolijste ring gaat het echt niet beter doen dan de prima gladde afwerking van een nette aliexpress ring. Maalsel wat ergens tussendoor glipt gebeurt ook niet. En een dunne naald gaat niet beter roeren dan...een dunne naald.

Heb 2 dosing ringen (1 rvs 51mm en 1 van rvs met magneetjes) van Aliexpress en 1 van DiRossi 58mm (gepolijst). Gepolijst is mooi maar maalsel minder blijft hangen daardoor ofzo, no way.

Ik heb een stirrer van Aliexpress met ietsje stijvere dikkere naalden dan de versie met dunne gitaarsnaren van Bplus. Beide geven hetzelfde verbeterende effect voor de extractie van koffie en die met stijve naalden werkt misschien nog wel een eenvoudiger omdat de naalden niet buigen.

Kortom je kunt prima uit de voeten met aliexpress spul, dit voor degenen die stil meelezen hier en denken dat ze iets duurs nodig hebben.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Frup » do 05 jan 2023, 09:33

@bobbee bedankt voor je nuchtere relativering!
Mijn Ali naaldjes zijn om de haverklap verbogen. In het bakje schuif ik vooral het maalsel heen en weer. Vandaar de gedachte dat dunnere naalden het beter zouden doen. Dus ik hark vooral in de Niche dosing cup. Waarna het weer lastig is om de boel netjes in het bakje te krijgen. Want de rand van het Niche bekertje is smal. En valt dus niet op de rand van het bakje, maar schuift er in. Daarna weer extra handelingen om het maalsel goed te verdelen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2023, 09:45

Boven alles, ik wil niemand zijn enthousiasme ontnemen en ook ik koop graag wat mooi is! Dat was ik nog vergeten te vermelden.

Welke heb je van Aliexpress Frup? Wellicht een versie die ik niet ken?
Ik heb zo'n houten knop met 3 stalen naalden. Rondje onderaan die ik eraf geknipt heb.

Zal wel een opname maken van wat ik heb en hoe ik het verwerk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Frup » do 05 jan 2023, 10:45

De naalden zijn voor sabotage bedoeld. Dus ik ben wat voorzichtig. :lol:
https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... pt=glo2nld
Die van mij is kaal zonder houder en kostte maar €11.

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten