Distributie en puck prep

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 02 mar 2023, 08:27

Best grappig, een apparaat voor iets wat je gewoon eenvoudig, goedkoop en doeltreffend met de hand kunt doen. Ieder zijn ding zeg maar, geld moet rollen.
Ik persoonlijk begrijp dit soort dingen echt niet om voor thuis aan te schaffen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 02 mar 2023, 09:54

23,5 en 14 gr puck na tampen met de FT, in beide gevallen mooie droge pucks geheel uit het portafilter Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 02 mar 2023, 10:01

Ik weet niet of het idee is dat het door de FT komt maar dat kan niet door de tamper komen dat de pucks nu droog zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 02 mar 2023, 10:10

Ja dat zou je denken, maar sinds ik dat ding heb, komen die Pucks er zo uit. Leden zoals jij en Frans hebben veel kennis, maar zou een door die tamper consistenter tampen niet leiden tot een meer gelijkmatige extractie waardoor de puck er nu beter in zijn geheel uit komt. Het is echt geen "hinein interpretieren" wat ik doe, maar er is structureel mooie puck sinds ik dat ding heb.








ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor ErikW » do 02 mar 2023, 10:55

Ik had 2 foto's geplaatst en zwarte tekst op witte achtergrond.
Diverse keren via voorbeeld van bericht alles gecontroleerd en alles is gewoon goed zichtbaar.
De CubeTamp is wel erg gebruiksvriendelijk hoor.
Ik heb geen aandelen maar vind het gewoon een goed ding!
En nuttig en zeker niet overbodig! ;)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 02 mar 2023, 11:19

Ja dat zou je denken, maar sinds ik dat ding heb, komen die Pucks er zo uit. Leden zoals jij en Frans hebben veel kennis, maar zou een door die tamper consistenter tampen niet leiden tot een meer gelijkmatige extractie waardoor de puck er nu beter in zijn geheel uit komt. Het is echt geen "hinein interpretieren" wat ik doe, maar er is structureel mooie puck sinds ik dat ding heb.

Afbeelding
Misschien idee om het dan eens met normale tamper te proberen? Zien wat er dan gebeurt, zelfde boon, zelfde maalgraad etc.

Het valt niet te verklaren voor mij nu dat TFT dit effect kan hebben... Afbeelding

Edit: ik heb iets bedacht, wellicht stampt TFT de koffie minder hard aan dan met de hand tampen waardoor water er makkelijk doorheen sijpelt en daardoor droog eruit komt?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 02 mar 2023, 11:20

Ik had 2 foto's geplaatst en zwarte tekst op witte achtergrond.
Diverse keren via voorbeeld van bericht alles gecontroleerd en alles is gewoon goed zichtbaar.
De CubeTamp is wel erg gebruiksvriendelijk hoor.
Ik heb geen aandelen maar vind het gewoon een goed ding!
En nuttig en zeker niet overbodig! ;)
Ik denk dat je op mijn reactie reageert?

Gewoon doen wat je zelf leuk vindt hoor! Mijn reactie ging echt alleen over mij en hoe ik er tegenaan kijk zonder veroordeling.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor omeCo » do 02 mar 2023, 13:17

23,5 en 14 gr puck na tampen met de FT, in beide gevallen mooie droge pucks geheel uit het portafilter Afbeelding

Afbeelding
Twee keer 18 gram. Links Colombia Excelso Dark en rechts Congo Katana Light. Droge puck maar dat is al zo sinds ik de Strega en later de pro 800 in gebruik nam Afbeelding

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/202303 ... 91ee67.jpg[/IMG]

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor ErikW » do 02 mar 2023, 16:01

Lijkt me een enorm verschil in puck hoogte.
Dan komt er toch wel erg veel water boven de dunste versie met alle mogelijke problemen van dien?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 02 mar 2023, 22:53

Ja dat zou je denken, maar sinds ik dat ding heb, komen die Pucks er zo uit. Leden zoals jij en Frans hebben veel kennis, maar zou een door die tamper consistenter tampen niet leiden tot een meer gelijkmatige extractie waardoor de puck er nu beter in zijn geheel uit komt. Het is echt geen "hinein interpretieren" wat ik doe, maar er is structureel mooie puck sinds ik dat ding heb.

Afbeelding
Misschien idee om het dan eens met normale tamper te proberen? Zien wat er dan gebeurt, zelfde boon, zelfde maalgraad etc.

Het valt niet te verklaren voor mij nu dat TFT dit effect kan hebben... Afbeelding

Edit: ik heb iets bedacht, wellicht stampt TFT de koffie minder hard aan dan met de hand tampen waardoor water er makkelijk doorheen sijpelt en daardoor droog eruit komt?
Daar heb ik ook al gedacht, dat ik al die tijd handmatig structureelte hard getampt heb. Slimme tip, ga morgen proberen.

Afbeelding



Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron