Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Keyser » vr 06 aug 2021, 07:51

Oh dat draaien doe ik ook. Heb ik ooit ergens van overgenomen. Ga ik nu maar afleren. Dank je voor de tip!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14935
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » vr 06 aug 2021, 11:00

Nog zoiets om niet aan te leren -- of om af te leren: nutating.

https://www.baristahustle.com/blog/nutation-an-apology/

Illustratie eventueel aanklikken om 'm te laten bewegen:
nutation-looping-1_large.gif
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

CriMsoN81
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 20:20

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor CriMsoN81 » vr 06 aug 2021, 12:38

Ohja! Dat heb ik ook ooit gedaan, alweer vergeten. Zo zie je maar, kennis en technieken breiden steeds verder uit.

Klompjes eruit roeren, verdelen en voorzichtig en recht aandrukken.

Maar zo’n hefboom met je elleboog omhoog en heup tegen t aanrecht zoals in dat filmpje dat ik deelde lukt me niet hoor, handgreep zit in de weg…

Maar we zijn een week en veel tips verder, hoe lopen de shots inmiddels, Zwartgoud?

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » ma 09 aug 2021, 20:44

Er zijn al heel veel tips genoemd, maar wellicht kan ik er nog een aan toevoegen. Ik ben de afgelopen maanden zelf ook weer terug naar de basis gegaan en kwam er achter dat er best wel wat ontwikkelingen van het distribueren en tampen zijn geweest die ik had gemist.

Zo viel me in je filmpje meteen op dat je na tampen nog een draai geeft. Dat deed ik ook altijd, vooral om even mooi af te vleien. Geeft ook een goed gevoel, staat profi, etc. So it worked for me! Niet dus… Dat draaien blijkt dus het risico op channeling te vergroten. Je kunt daarmee de uiterst breekbare puck beschadigen, waardoor t water er aan de buitenkanten doorheen vliegt, plaatselijk overextractie, terwijl binnenin onderextractie is. Resultaat kan dan een bakje met perfecte verhouding (recept) zijn en toch niet lekker.

Mijn eerste gedachte bij de eerste shot, waar Frans die foto van plaatste met voor de helft doorlopende koffie, terwijl de andere helft niet loopt, dat er wellicht scheef getampt is.

Onderstaande video op youtube leverde mij op dat ik niet meer draai aan t einde van mn tamp. (Hipster alert, ik hoop dat je ertegen kan…)
[youtube]https://youtu.be/SnieoHAGlds[/youtube]

En ohja, ik heb zo’n distributietool ook een tijdje geprobeerd, maar ouderwets roeren en een paar klopjes met mn hand en een lichte tik op de tampermat werken bij mij toch t best.

Hoi CriMsoN81, dank voor het meedenken! :) En zeker goede tips. Toevallig heb ik zojuist nog een kopje gezet én gedraaid om exact de redenen die je beschrijft en terwijl ik dat deed dacht ik: "Waarom eigenlijk? Ik heb zojuist alles vlak gemaakt met die distributor...". Over die distributor gesproken; ik ben er nog niet uit wat ik ervan vind. Voor mijn gevoel voegt het niet veel toe, maar doet het ook niet veel kwaad..? Ik kijk het nog even aan..

Wat wél veel impact heeft is inderdaad het roeren/distribueren. Ik had oprecht niet verwacht dat dat zoveel verschil zou maken. De bonenmaler is inmiddels wel op orde (als in constant tussen de 17,9 en 18,3 gram ongeveer: dik tevreden mee!).

Naked porta-filter geeft inderdaad ook mooi weer wat er goed/fout gaat. Het valt me op dat aan de voorkant (dichtst bij de handgreep) de koffie donkerbruin kleurt en richting de achterkant wat meer caramel/blond. Ik zou zeggen dat dit betekent dat aan de voorzijde meer extractie plaatsvindt a.g.v. meer koffie aldaar of moeilijker door te komen maling (klontjes? of toch scheef getampt?). Ben benieuwd hoe jullie dit zouden verklaren.

Tot slot; in hoeverre zou een andere bonenmaler de noodzaak om nog met de hand te distribueren terugdringen? Ik zie ze dat in een Italiaanse espressobar ook nooit doen en daar komt toch een fantastische espresso uit. :)
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » ma 09 aug 2021, 20:49

Oh en ten aanzien van even snel een lekker bakkie; Ik heb t idee dat al die lekkere, bijzondere, single origin, licht gebrande bijzondere bonen veel lastiger zijn om goed te zetten. Want veel gevoeliger voor temperatuur en andere variabelen die we deels wel en deels vaak niet kunnen controleren met onze thuis-setjes. daarom werken veel koffietentjes vaak ook met een mooie volle, wat donkerder blend die makkelijker te zetten zijn.

Nogmaals, dit is een idee dat ik heb. Hoor graag wat de anderen hier van vinden.

Kan namelijk helpen bij t zoeken naar de oplossingen voor de zoektocht van dit topic.
Hmm, interessant inderdaad. Nooit zo bij stilgestaan, maar het klinkt inderdaad best aannemelijk. Is er eigenlijk in de "koffie-/espresso-scene" een standaard-go-to-koffieboon om mee te beginnen? Een boon/merk dat algemeen bekend staat om z'n toegankelijkheid, vergevingsgezindheid, consistentie?
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » ma 09 aug 2021, 20:59

Onderstaande video op youtube leverde mij op dat ik niet meer draai aan t einde van mn tamp. (Hipster alert, ik hoop dat je ertegen kan…)
[youtube]https://youtu.be/SnieoHAGlds[/youtube]
Haha, dank voor de heads-up, maar het is 'm vergeven ;)
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » ma 09 aug 2021, 21:01

Maar we zijn een week en veel tips verder, hoe lopen de shots inmiddels, Zwartgoud?
Veel gefinetuned dus mét resultaat. Heb nu drie weken vakantie, dus dat wordt volop thuis aan de espresso en verder experimenteren en ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden :)
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

CriMsoN81
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 20:20

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor CriMsoN81 » do 09 sep 2021, 14:05

Leuke reacties, fijn dat het geholpen heeft!

En? Hoe gaan ze nu?


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron