Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » do 29 jul 2021, 22:09

Hoi Koffiepraters,

Ter introductie even een koffie/paste uit mijn voorstelpost:
Als autodidact loop ik regelmatig in mijn eigen valkuil; alles zelf uitzoeken, urenlang speuren, experimenteren, ofwel het wiel opnieuw uitvinden. Daarom maar eens buiten mijn comfort-zone getreden en een account aangemaakt op Koffiepraat.nl, zodat ik mijn vragen hier kan plaatsen en hopelijk sneller bij een antwoord ben dan wanneer ik dit (oude stijl) op eigen kracht blijf doen. En wellicht kan ik andersom ook andere voor deze valkuil behoeden door mijn ervaringen te delen. Zie https://www.koffiepraat.nl/forum/viewt ... 17&t=11495 voor het uitgebreidere voorstelpraatje.
Ik heb natuurlijk al gezocht of mijn vraag niet al 1001x op dit forum is beantwoord, maar ik kan de exacte case niet terugvinden. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: "Is een variatie van 30 gram tot 52 gram (bij gelijkblijvende andere parameters) part of the game, of zie ik iets over het hoofd?"

Enige context:
  • Telkens 18,0 gram (eerst even de oude maling "wegmalen");
  • Telkens 25 seconden;
  • Telkens 92 graden;
Zondag 25 juli
tijdstip, gram uit maler (teruggebracht naar 18), doorlooptijd, aantal gram uit
09.00, 17,6 - 18 in, 25sec, 47,6 uit
10.00, 19,0 - 18 in, 25sec, 48,5 uit
10.12, 19,4 - 18 in, 25 sec, 48,4 uit
13.49, 18,9 - 18 in, 25 sec, 45,9 uit
19.39, 19,7 - 18 in, 25 sec, 50,3 uit
19.42, 20,1 - 18 in, 25sec, 57,9 uit
19.45, 19,7 - 18 in, 25 sec, 50,8 uit
19,51, 19,4 - 18 in, 25sec, 57,2 uit
20.21, 19.? - 18 in, 25sec, 49,2 uit

Maandag 26 juli
08.45, 18,5 - 18 in, 25sec, 39,2 uit
10.12, 19,4 - 18 in, 25sec, 36,8 uit
14.00, 19,2 - 18 in, 25sec, 39,3 uit
19.19, 19.4 - 18 in, 25sec, 55.1 uit

En verder staat de bonenmaler in mijn keuken waar het klimaat gedurende de dag redelijk gelijk blijft (althans, gevoelsmatig, maar geen direct zonlicht of vochtige badkamer naast de keuken e.d.) en is hij onlangs volledig gereinigd en zijn er 'pas' 7000' malingen mee gedaan. Het is in eerste instantie mijn streven om met 18 gram gemalen koffie in 25 seconden op 36 gram espresso uit te komen, zodat ik vandaaruit de smaak naar mijn persoonlijke voorkeur kan finetunen. Maar zolang het resultaat blijft schommelen tussen de 36 en 52 gram is dat erg lastig.

Het enige wat me opvalt: Ik heb een vaste maaltijd ingesteld voor de "twee-kops-toets". Toch resulteert dat in een wisselende dosering tussen de 18 en 19,5 gram. Ik reduceer de dosering dan telkens terug naar 18 gram. Maar zou dit kunnen betekenen dat de maalgraad simpelweg niet consistent is waardoor bijvoorbeeld de ene 18 gram (op zaterdagochtend) fijner is gemalen dan de 18 gram op zaterdagvond? Waardoor er zoveel variatie zit in het (gewicht van) het resultaat?

Of is een dergelijke schommeling niet ongewoon en moet ik simpelweg vaak/vaker bijstellen? Of zie ik iets over het hoofd?

Alvast dank voor jullie meedenken :)

Groet,
Zwartgoud
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » do 29 jul 2021, 22:20

Ik heb de Mazzer Mini E ook gehad, destijds ook als vervanging van die herriebak i-steel. Een goede vriendin heeft 'm nu in gebruik (de Mazzer).

Ik heb er destijds maalschijven van een zwaardere Mazzer in laten zetten, dan maalde hij sneller.

Je zegt niets over welke bonen je exact gebruikt, van welke herkomst, van welke brander, van welke datum.

Dat is wel essentieel...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » do 29 jul 2021, 22:29

Je zegt niets over welke bonen je exact gebruikt, van welke herkomst, van welke brander, van welke datum.

Dat is wel essentieel...
Goed punt! Bovengenoemde metingen waren gedaan met Brazil São Francisco (Pulped Natural) van Blommers in Nijmegen. Probleem speelde echter ook bij Café New York EXTRA.
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » do 29 jul 2021, 22:38

Heb je gekeken naar de 'chute' van de Mazzer? Daar zit vanaf de fabriek een draad-roostertje in dat maalsel enigszins tegenhoudt, maar het kan er ook voor zorgen dat afwisselend oud en vers maalsel in je trechter valt.

zie ook:

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... -mini.html

Ook zou je eens je hele routine in beeld kunnen brengen, van malen (eerste shot maalsel van de dag wegdoen) tot roeren en tampen en de extractie, de flow met timer.

Je laat e.e.a. altijd 25s doorstromen en meet dan hoeveel je hebt.

Wat ik doe als de flow eens een keer sterk versnelt is het kopje juist eerder weg trekken, zodat ik bijvoorbeeld 25g espresso in 25s heb.

Erg lekker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » do 29 jul 2021, 22:40

[*] Telkens 92 graden;
Heb je die 92ºC gemeten, of ergens ingesteld een aangenomen dat de machine ervoor zorgt dat er ergens 92ºC is? Hetzij in de boiler, hetzij in de zetgroep, hetzij in de puck, hetzij in je kopje ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » do 29 jul 2021, 22:46

Allereerst dank voor je reactie. Leuk om zo snel al een reply en meedenkende forumleden te treffen :)
Heb je gekeken naar de 'chute' van de Mazzer? Daar zit vanaf de fabriek een draad-roostertje in dat maalsel enigszins tegenhoudt, maar het kan er ook voor zorgen dat afwisselend oud en vers maalsel in je trechter valt.

zie ook:

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... -mini.html
Maler is onlangs helemaal gereinigd, maar enkel van de bovenzijde. Chute is daarbij nog niet aan de beurt geweest, dus dat zal ik aankomend weekend sowieso eens onderzoeken.
Ook zou je eens je hele routine in beeld kunnen brengen, van malen (eerste shot maalsel van de dag wegdoen) tot roeren en tampen en de extractie, de flow met timer.

Je laat e.e.a. altijd 25s doorstromen en meet dan hoeveel je hebt.
Ik begrijp helaas niet precies wat je bedoelt. Ik zou zeggen dat ik dat ook heb gedaan (zie eerste post) maar aangezien jij die ook hebt gelezen is bedoel je neem ik aan iets anders met 'in beeld brengen'? Of bedoel je simpelweg de dosering aanhouden die uit de maler komt, zonder deze terug te brengen naar 18 gram?
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » do 29 jul 2021, 22:47

[*] Telkens 92 graden;
Heb je die 92ºC gemeten, of ergens ingesteld een aangenomen dat de machine ervoor zorgt dat er ergens 92ºC is? Hetzij in de boiler, hetzij in de zetgroep, hetzij in de puck, hetzij in je kopje ;-)
Ingesteld via de PID-controller :)
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » do 29 jul 2021, 23:00

bedoel je neem ik aan iets anders met 'in beeld brengen'?
Ik bedoel een volledige en gedetailleerde video van alle stappen, dus niet met schokkerige telefoon in één hand en de rest ongemakkelijk ook met slechts één hand.

Ik denk dat het 'probleem' snel is opgelost als er iemand met meer ervaring naast je staat maar dat is via internet niet zo simpel, en dan kan een volledige en gedetailleerde video van allerlei aan het licht brengen, bijvoorbeeld hoe je het maalsel weegt, eventueel distribueert/roert, tampt, hoe lang het duurt eer de eerste druppels verschijnen onder het filterbakje (had je al aangegeven welk merk en model filterbakje je exact gebruikt? -- heb je een 'naked' portafilter?), van die dingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Zwartgoud
Berichten: 19
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 22:43

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor Zwartgoud » do 29 jul 2021, 23:18

bedoel je neem ik aan iets anders met 'in beeld brengen'?
Ik bedoel een volledige en gedetailleerde video van alle stappen, dus niet met schokkerige telefoon in één hand en de rest ongemakkelijk ook met slechts één hand.
Bewegend beeld werkt inderdaad altijd beter dan een lap tekst. Heb ik natuurlijk niet 1-2-3 gemaakt, dus volgt later.
Ik denk dat het 'probleem' snel is opgelost als er iemand met meer ervaring naast je staat
Enige tijd na aanschaf van mijn nieuwe molen een barista thuis uitgenodigd en hoewel ik (autodidact hè) al veel dingen goed/nauwkeurig deed heb ik er uiteraard alsnog ontzettend veel van geleerd. Was erg leuk en veel profijt van gehad! Toen speelde dit probleem overigens niet.
maar dat is via internet niet zo simpel, en dan kan een volledige en gedetailleerde video van allerlei aan het licht brengen, bijvoorbeeld hoe je het maalsel weegt, eventueel distribueert/roert, tampt, hoe lang het duurt eer de eerste druppels verschijnen onder het filterbakje (had je al aangegeven welk merk en model filterbakje je exact gebruikt? -- heb je een 'naked' portafilter?), van die dingen.
Toch alvast wat eerste antwoorden op een rij:
  • Alle wegingen op exact dezelfde manier, zelfs weegschaal gewisseld om uit te sluiten of daar niet een onnauwkeurigheid in zat;
  • Ik gebruik een distributor en de tamper die bij de ECM is geleverd. Idem voor het portafilter.
  • Heb wel een naked portafilter, maar gezien groter volume wat daar in gaat heb ik die nog even buiten schot gelaten in deze case;
Maar toch even terug naar het begin: hoe ik ook distribueer, tamp of welk merk filterbakje ik ook gebruik. Het begint er al mee dat mijn maler de ene keer 17,6 gram maalt en de andere keer 20,1. Zijn zulke fluctuaties op één dag opvallend of niet ongewoon?

En ongeacht of ik het allemaal juist doe, ik durf toch wel te beweren dat ik het in ieder geval erg consistent doe. Er zit weinig verschil in hoe ik distribueer, tamp, etc. tussen het kopje van 09.00 uur, 10.00 uur en 20.21 uur. Zelfs al doe ik het fout, dan doe ik het in ieder geval consistent fout en vind ik verschillen van 36 gram uit tot 57,9 gram uit wel groot. Of is ook dat niet ongewoon?
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

Berichtdoor fransg » do 29 jul 2021, 23:27

dat mijn maler de ene keer 17,6 gram maalt en de andere keer 20,1. Zijn zulke fluctuaties op één dag opvallend of niet ongewoon?
Dat is wel vreemd, maar een kijkje onder het afdek-schild dat de chute ‘verbergt’ kan wel een verklaring geven.

En tijdelijk een andere minstens even goede maker (ander merk/model) kan ook aantonen of/dat het aan de maler ligt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron