Probleem melk schuimen ECM Giotto

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
maudbrouns
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 aug 2021, 18:38

Probleem melk schuimen ECM Giotto

Berichtdoor maudbrouns » do 26 aug 2021, 14:20

Hi allemaal. Ik heb me onlangs voorgesteld (viewtopic.php?f=17&t=11511) en ben benieuwd of jullie me kunnen helpen met het volgende.

Naast espresso's drink ook heel graag cappuccino's en nu wil ik graag melk opschuimen met mijn ECM Giotto. Bij bijna alle machines kun je het stoompijpje naar voren kan halen, wat het melkschuimen ook vergemakkelijkt. Bij mijn ECM kan het pijpje alleen naar links waardoor je de kan in een soort rare positie moet houden. Het lukt me niet om nu goed melkschuim te krijgen.

Is er iemand met een soortgelijk probleem? Of heeft iemand een briljante tip? Ik heb YouTube al geraadpleegd maar kan daar niet echt een goede video vinden helaas.

Of kan ik eventueel het gehele stoompijpje vervangen voor een ander exemplaar?

Ben benieuwd naar jullie reacties :)
Bijlagen
Stoompijpje.jpg

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Probleem melk schuimen ECM Giotto

Berichtdoor Pti » do 26 aug 2021, 14:23

Je zou eens een ander stoomtipje kunnen proberen met andere gaatjes, de positie van het pijpje zou eigenlijk niets uit moeten maken. Het is altijd gewoon even een kwestie van oefenen, wat je overigens ook kunt doen met 2/3e water 1/3e melk om de voedselverspilling tot een minimum te beperken.

maudbrouns
Berichten: 8
Lid geworden op: di 03 aug 2021, 18:38

Re: Probleem melk schuimen ECM Giotto

Berichtdoor maudbrouns » do 26 aug 2021, 14:25

Je zou eens een ander stoomtipje kunnen proberen met andere gaatjes, de positie van het pijpje zou eigenlijk niets uit moeten maken. Het is altijd gewoon even een kwestie van oefenen, wat je overigens ook kunt doen met 2/3e water 1/3e melk om de voedselverspilling tot een minimum te beperken.
Goede tip. Misschien is het sowieso handig om een keer een goede cursus te volgen ;) De espresso's gaan de goede kant op na 1.5 maand proberen en dat was het belangrijkste haha.

Stoompijpje is 2-gats, welke zou je aanraden?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Probleem melk schuimen ECM Giotto

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 20:23

Ik zou het gewoon.bij een twee gats houden. Als je het gevoel en techniek nog niet een klein beetje beheerst dan dragen die 2 extra gaatjes niet bij.

Dat "hissing sound" moet je een seconde of twee 3 volhouden en dan het puntje langzaam wat dieper wegzetten. Totdat het te heet wordt en dan uitzetten.
Is de melk te dun dan heel eventjes laten staan.

Vanaf een centimeter of 10/15 draaiend de melk ingieten. Stoppen en richting tot vlak boven het oppervlak (achterkant pitcher mag licht de rand van het kopje aanraken) heen en weer (alsof je heel snel met een potlood heen en weer gaat) gaan. Dan krijg je al half dik soort maandje. Dan weer vlak boven het een wolkjeell erin naar voren duwen. Herhalen en dan vanaf het eerst wolkje en verder een rechte streep trekken. Dan heb je eennl tulpje.

Gaat niet in 1 keer lukken. Ziet het als schaatsen, je valt en valt en ineens heb je beet en lukt het.

Oh ja, de pitcher gewoon goed positioneren, dan moet het lukken, idd wat moelijker dan als je een pijpje hebt met een kogelgewricht.

Succes.








Laatst gewijzigd door gilleko B. op do 26 aug 2021, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Probleem melk schuimen ECM Giotto

Berichtdoor Keyser » do 26 aug 2021, 21:05

Oefenen, oefenen, oefenen en.... OefenenAfbeelding
Gegeven moment heb je het in de vingers. Ik ben ook nog steeds aan het oefenen. Cappuccino schuim is eenvoudig. Ik heb na twee jaar nog steeds wisselende resultaten met Latte art schuim. Vaak wel ok, maar veelal te dik.

Twee handige filmpjes:
https://youtu.be/NuR76h7j6pQ

https://youtu.be/oaKRBBpA4fw


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron