De zoveelste beginner met zure espresso

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » ma 29 nov 2021, 22:46

@omeCo,

toen ik de fijnere maal standen gebruikte had ik dacht ik minder last van channeling. bij grovere malingen is het duidelijker te zien met af en toe spuiters.
op adviseren van meerdere mensen de gemiddelde temperatuur omhoog gedaan, dat is nu ongeveer 86. Probeer de dosis (17g) hetzelfde te houden met het 17g filtermandje (van La marzocco). De eerste druppels komen eigenlijk wel vaak mooi egaal door de bodem heen, maar het lijkt dat er dus verder in de shot meer en meer channeling ontstaat.
Ik houd inderdaad een logboekje bij maar dat heeft me nog niet de goede kant op geholpen. Alles blijft ontzettend zuur en die kilo bonen is al bijna op

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor ArjenT5R » di 30 nov 2021, 08:49

Spuiters hoeven niet direct channeling te zijn, het kan ook een verstopt gaatje van je filterbakje zijn.
Zorg dat je hem goed schoonmaakt iedere keer weer.

Channeling herken je vooral aan dat het geheel ineens een stuk harder door gaat lopen. Maar dan is ook vaak de exctractie plaatselijk meer en krijg je dus een bakkie bitter.

Op hoeveel graden heb je hem nu ingesteld dan? Je hebt het over de gemiddelde temperatuur maar op welke temperatuur start je?

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » di 30 nov 2021, 09:09

Ik probeer de shot te starten als de thermometer in de zetgroep 97-98 aangeeft. Maar door de fluctuaties die in de thermostaat van de boiler zitten vergt dit wat surf werk de temperatuur van water uit de machine bij de huidige thermostaat instelling varieert van 91-100. Ik had natuurlijk ook liever een PID gehad met een kleinere marge dan de onnauwkeurige thermostaat van nu Maarja hier moet ik het mee doen :p . Maar doordat ik moet surfen kan dus wel eens een of twee graden verschillen.

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor ArjenT5R » di 30 nov 2021, 09:42

Je kan niet alles hebben maar daar moet je zeker wel een fatsoenlijk drinkbare espresso mee kunnen zetten jawel.

Bij mij gaf een degelijke maler en een vst basket veel rust :D

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » di 30 nov 2021, 09:52

Je schreef in een ander topic over problemen met je maler. Is dat opgelost? Produceert de molen een mooi consistent maalsel waarbij de deeltjes van gelijke grootte zijn? Hoe voelt het maalsel tussen je vingers? Als daar veel variatie in zit, kan dat een bron van wisselende resultaten zijn.

Toch lastig, zo op afstand helpen zoeken naar een oplossing…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » di 30 nov 2021, 10:53

@Arjen,

Ik gebruik geen VST filter bakje maar wel een bakje van goede kwaliteit (17g la marzocco bakje of 20g IMS Baristapro)

@omeCo
Ja ik vind het ook lastig. Ik heb wat met de maler zitten sleutelen. met een paar aluminium folie wigjes de maal schijven iets beter uitgelijnd, alhoewel ik nog steeds wel het idee heb dat de draaiende schijf wat wiebeld, maar het maalsel ziet er wel mooi uit. Het laatste beetje lijkt wel altijd wat fijner doordat er wat blijft hangen achter het siliconen flapje wat klontering tegengaat. Is een bekend iets van deze maler dat die dit laatste restje dan waarschijnlijk hermaalt waardoor het fijner wordt. Maar ook daarbij kan ik me dan niet voorstellen dat dit alleen bij mij ervoor zorgt dat er geen fatsoenlijke espresso mee te zetten is.

Met dezelfde bonen en met dezelfde maler grover gezet is een V60 trouwens heerlijk, dus heb in ieder geval van de bonen en maler kunnen genieten, nu nog van de domobar ;)
Ga vandaag wat medium gebrande bonen bestellen om daar eens mee te proberen

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor ArjenT5R » di 30 nov 2021, 13:18

Ik denk dat we dit allemaal wel kennen hoor ik heb ook 4 malers versleten voor ik wat fatsoenlijks had.

Aan de machine zal het in ieder geval niet liggen.

De Marzocco bakjes ken ik niet ims wel en ik zweer toch wel bij vst eigenlijk.
meestal zijn de standaard bijgeleverde bakjes niet van de beste kwaliteit.
Dat wil niet direct zeggen dat je er geen koffie mee kan zetten natuurlijk.

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor Hans Paul » di 30 nov 2021, 13:21

Als het bij van Pommeren in de winkel wel goed was zou ik daar ens langsgaan en hen de settings vragen die ze gebruiken. Dan thuis proberen dat te repliceren.

Side note: als die boon met v60 heerlijk is snap ik niet zo goed de ambitie om er espresso mee te willen maken. Persoonlijk snap ik die hele scandinavian espresso al niet dus ik ben vast een rare snuiter haha. Ik streef altijd naar de Italiaanse bite en daar horen nu eenmaal donker gebrande bonen bij. Zo is die zetmethode ontwikkeld volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor fuel » di 30 nov 2021, 20:49

Als het bij van Pommeren in de winkel wel goed was zou ik daar ens langsgaan en hen de settings vragen die ze gebruiken. Dan thuis proberen dat te repliceren.

Side note: als die boon met v60 heerlijk is snap ik niet zo goed de ambitie om er espresso mee te willen maken. Persoonlijk snap ik die hele scandinavian espresso al niet dus ik ben vast een rare snuiter haha. Ik streef altijd naar de Italiaanse bite en daar horen nu eenmaal donker gebrande bonen bij. Zo is die zetmethode ontwikkeld volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Van Pommeren bonen voor Espresso is echt geen light Roast. Ze hebben zelfs hele toegankelijke blends.
Voor Filter maar ook Espresso wat mij betreft een aanrader!
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: COVID-19 & de koffiewereld

Berichtdoor bobbee » di 30 nov 2021, 20:53

Wat is er met koffielab gebeurt? Weet iemand dat?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron