De zoveelste beginner met zure espresso

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » do 02 dec 2021, 20:37

Das waar. De bonen van Brandzaak worden bij wijze van spreken, nog warm bezorgd!

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » vr 03 dec 2021, 16:05

haha Ja hier kom ik nu inderdaad ook achter. Bonen zijn binnen maar zijn eergister gebrand. Letterlijk de dag dat ze ook op de post gedaan zijn.
Dat wordt dus nog even laten rusten

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » ma 06 dec 2021, 15:53

Nou we zitten inmiddels 5 dagen na branddatum. Niet optimaal ik weet het maar aangezien het wat donkerdere bonen zijn dacht ik er moet toch wat mogelijk zijn. Krijg in ieder geval geen CO2 explosie maar wederom is alles wat ik zet zuur……
Zit me behoorlijk te frustreren want op papier klopt het dan allemaal 25 sec doorloop voor een 1:2 ratio maar het blijft echt azijn. Grover malen heeft niets verbeterd. het enige wat enigsinds drinkbaar was was een dosis van 14g koffie, vrij zacht getamped, naar 46g espresso in 30 seconde na starten pomp. gezet op 94 graden in een 14g filter bakje. Maar ook dit was nog steeds niet echt lekker. kleine aanpassingen vanaf deze baseline maakte helaas niets beters. maar het lijkt er hier in ieder geval op dat er alleen met een wat hogere ratio iets anders dan azijn te zetten is.

Maar in ieder geval frustrerend dat het zo moeilijk is iets fatsoenlijks te krijgen. het enige voordeel is dat ik met al deze koffieprut goeie compost ga maken voor volgend jaar.

Voor mensen die afvragen hoe ik de bonen maal. Die worden afgewogen, in een draaiende maler gegoten, er wordt aan het eind niet gepompt met de blaasbalg omdat ik geen extra fines wil. daarna roer ik de grinds los met een kurk met naalden erin en verdeel ik op deze manier het maalsel door het bakje. Als het mooi klontloos is en goed verdeeld dan tamp ik het aan. soms draai ik nog aanvullend voor het tampen met zo’n draaiende verdeel tool van motta (Lijkt op die OCD tool) maar dat lijkt geen effect te hebben.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor turboyeast » ma 06 dec 2021, 18:43

Ls, verhaal hier even diagonaal doorgelopen. Ik schat in dat het probleem zit in:
1) de koffieboon (bestel anders een boontje bij Fascino, de grande alta, altijd goed);
2) de temperatuur van je machine. Laat ‘m goed doorwarmen en voel eens voorzichtig aan het uitredende water (heet, maar niet kokend heet);
3) het doseervolume. Als je er
Nog geen hebt, koop een weegschaaltje op 0.1 gram nauwkeurig en werk met een vast gewicht (bijvoorbeeld 18 gram);
4) laat iemand anders je brouwsels proberen. Het kan zijn dat de smaak zich vastgezet heeft in je hoofd;
5) ga bij een forumlid langs en neem je setup mee.
Als je in de buurt van Nijmegen woont, kun je langskomen.

Cheers TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor Dirk Jan » ma 06 dec 2021, 19:01

18 gram in 25 seconden en 1:2 vind ik voor mijn smaak meestal te kort, dan is het te 'zuur smakend'. Ik focus meest op 35 seconden. Maar ik vind bittere chocolade ook prima.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor ArjenT5R » vr 17 dec 2021, 09:17

Ik hou ook niet zo van de 1 op 2 shots hoor, mag ook nog wel naar koffie smaken.

Zit meestal op 18 gram in 40 a 41 uit. In 30 sec.
Temperatuur mag hoog genoeg dat de crema wat donkerder kleurt.

Zetgroep even doorwarmen met een flush idd en machine zeker een half uur door laten warmen, met portafilter in de zetgroep zodat deze ook goed warm is.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor gilleko B. » vr 17 dec 2021, 16:22

Gebruiken jullie nu 18 gram voor 1 kop met 36gr koffie?




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » vr 17 dec 2021, 17:39

Hier is 18 gram in en ongeveer 40 gram uit de norm. En een doorlooptijd van 1 seconde per gram. Dus ongeveer 40 seconden voor dit recept.

Maar hoe gaat het eigenlijk met de zure espresso van MdB, de geestelijk vader van dit topic?

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » za 18 dec 2021, 18:52

Er zit eindelijk wat vordering in. Ik ben vrijdag bij Freek van Frekko.nl langs geweest met m’n hele setup. Had de maler van hem gekocht en al contact met hem gehad dat het nog niet wilde lukken dus toen heeft hij me uitgenodigd in zijn studio. Daar hebben we mijn machine en maler uitgetest en ook kruislings ingewisseld met zijn apparatuur. Uiteindelijk erachter gekomen dat het gelukkig niet aan de setup lag. We waren aan het eind goed in de buurt van de juiste instellingen. Espresso was nog niet fantastisch maar al wel gewoon ok. Tegen die tijd hadden we alleen allebei al zo veel koffie op dat we niet echt verder wilden gaan nog :p.

Gek genoeg is het uiteindelijk gelukt met een instelling waar ik het eerder ook al wel mee geprobeerd had maar waarom het toen dan zo ontzettend zuur was is me nog een raadsel. Wat nog wel leek te schelen was het filterbakje. Ik had een baristapro IMS 20g bakje met een platte bodem. Hij gebruikte een IMS 20g bakje met een bolle bodem, daar leek mijn machine een betere flow mee te produceren.

Het enige wat jammer was is dat de koffie waar we mee in de goede richting waren nu weer op is :p. Ik heb nu een kilo Fascino bonen waar ik dus weer even mee zal moeten gaan spelen, maar die moeten eigenlijk nog even rusten.

In ieder geval is het bemoedigend dat er drinkbare espresso gemaakt wordt. Recept was overigens 19g in naar 46g uit in ongeveer 25 seconde. Een kortere ratio (1:2) werd hem niet (zuur)

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor fuel » za 18 dec 2021, 19:28

Goed om te horen. Ja zo makkelijk is het allemaal niet, had het zelf in het begin ook bijna opgegeven :D
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron