De zoveelste beginner met zure espresso

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » za 27 nov 2021, 21:23

Velen voor ons hebben hierover natuurlijk ook hoofdbrekens gehad, ook op dit forum. Ik kwam net het ‘hoofdstuk’ “Het optimaliseren van espresso “ tegen. Daar veel nuttige informatie en ook een mooie flowchart die meer aanspreekt dan waar ik eerder mee aan kwam zetten:

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » za 27 nov 2021, 21:25

Hmm ok, gaat voor mij tegen mn beginners intuitie in. Lees overal dat te zuur vooral onderextracrie is en dat je je extractie verhoogt door fijner te malen en langere shots te trekken.
Zal morgen nog eens wat uitproberen. Aan het begin wel fijner gemaald maar toeb had ik meer last van channeling. Kan dit nog wel eens proberen met een groter bakje en dan iets overdosen. Wilde initieel niet te veel al gaan switchen tussen bakjes en dosis omdat het dan alleen maar nog meer variabelen zijn waar je tegelijk iets aan verandert.

Overigens mensen aanraders van brandhuis? Costa rica of honduras lijkt me wel wat.

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » za 27 nov 2021, 21:31

Overigens wel een nadeel dat je maar beperkt kan proberen per dag. Eind van de ochtend aan de gang gegaan maar daarna de rest van de dag met trillende handjes rondgelopen :lol:
Wel af en toe ook geproefd met uitspugen maar dan lijkt de espresso alleen maar zuurder omdat je voornamelijk met de voorkant van de tong proeft. En ja ik heb ook gehoord dat deze zogenaamde indeling van bitter, zuur en zoet proeven met verschillende delen van de tong onzin is maar ik ervaar dezelfde espresso als gebalanceerder als ik hem doorslik dan uitspuug :P

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » za 27 nov 2021, 21:43

Is de mens toch weer de beperkende factor

Ik keek net in het afvalbakje op het aanrecht; erg veel mooie droge koffiepucks. Op enig moment is het mooi geweest maar vandaag lag de limiet ver weg geloof ik!

Ik zou nog wel iets willen proberen. Twee shotjes. 1 als ijkpunt en 1 met een flinke slinger gegeven aan een variabele. Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk….

Morgen. Als iedereen hier nog slaapt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor Hans Paul » zo 28 nov 2021, 01:58

Ik heb zelf een HTX maar ook met erics thermometer. Ik ga er altijd van uit dat de temperatuur in de puck ~ 2 graden lager is dan de thermometer aangeeft. Dan is 93 graden ook wel wat laag misschien en iets om naar te kijken. Bij mij geeft die tijdens de shot rond de 97 graden aan. Kan ook een deel van de oplossing zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor hifivoice » zo 28 nov 2021, 19:24

Hmm ok, gaat voor mij tegen mn beginners intuitie in. Lees overal dat te zuur vooral onderextracrie is en dat je je extractie verhoogt door fijner te malen en langere shots te trekken. .
Onderextractie betekent dat je alleen een deel van de extractie doet, en niet alle solids uit de koffie haalt. Nu hangt het er vanaf of je op basis van tijd of op basis van volume werkt wat je moet doen.

Mijn machine werkt op basis van tijd (30 seconde); als ik te fijn maal dan krijg ik te weinig output volume in het kopje, en smaakt de koffie te zuur. Bij te zure koffie moet ik dus grover malen of minder koffie gebruiken om meer output te krijgen die wel volledig geëxtraheerd is (en je dus hoger in de grafiek terecht komt)
Coffee extraction.jpg
(47.4 KiB) Nog niet gedownload
Als je op basis van output volume werkt, en je koffie loopt te snel door (bijv. 10s), en heb je ook onder extractie. Dan moet je dus fijner malen of meer koffie gebruiken om te zorgen dat de extractie langer duurt (en je verder naar rechts in de grafiek terecht komt).
Coffee extraction 2.jpg
(47.25 KiB) Nog niet gedownload

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » ma 29 nov 2021, 14:42

Poeh frustrerend blijft het.
Mijn grootste probleem is volgens mij channeling. En dit gebeurt bij elke maalgraad lijkt het… heb dus geprobeerd met een grovere maling wat mensen hier aangeven maar het blijft ontzettend zuur.

Er werd gevraagd naar een filmpje van een shot en mn puck prep. Bij deze dus een foto van het wat grovere maalsel rechtstreeks uit de maler (via dosing cup) in het filter, daarna een foto na WDT en egaliseren met zo’n draaiende koffieverdeler, daarna foto na tampen en vervolgens het filmpje.

Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn om enigsinds drinkbare espresso te maken :(
Bijlagen
9F457113-6426-439E-8D0D-7F772C8E0021.jpeg
ACDBFCA5-90DF-42AE-A093-791986D379F4.jpeg
9A4663FA-C68B-473A-AFA3-5687CDDF1A74.jpeg

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor MdB » ma 29 nov 2021, 14:57

[youtube]https://youtu.be/XIlnfTnSirg[/youtube]

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor ArjenT5R » ma 29 nov 2021, 19:38

Gebruik je een bodemloos porta?
Welk bakje gebruik je?
Wat voor temperatuur zet je?
Met welke druk wordt er gezet?

Met bodemloos kan je channelen goed zien.

Een vst bakje is consistenter in gebruik en geeft minder channeling bij goed gebruik.

Temperatuur is van belang, lichtere branding hogere temperatuur omdat de Extractie moeilijker is.

Druk is heel belangrijk, ga niet boven de 9 bar dan heb je alleen maar kans op meer channeling door onnodig veel druk.
Koffie wordt ook lekkerder trouwens als je de druk wat verlaagd.

Veel variabelen ik weet t :D

Edit: lezen is moeilijk ik weet het... Dus 9 bar en 93 graden. Zou toch proberen eens wat warmer te zetten. Probeer eens 97 a 98 graden and try again?
zou wel één variabele per keer aanpassen voor je gaat proberen zo hou je beetje track

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De zoveelste beginner met zure espresso

Berichtdoor omeCo » ma 29 nov 2021, 22:07

Poeh frustrerend blijft het.
Mijn grootste probleem is volgens mij channeling. En dit gebeurt bij elke maalgraad lijkt het… heb dus geprobeerd met een grovere maling wat mensen hier aangeven maar het blijft ontzettend zuur.

Er werd gevraagd naar een filmpje van een shot en mn puck prep. Bij deze dus een foto van het wat grovere maalsel rechtstreeks uit de maler (via dosing cup) in het filter, daarna een foto na WDT en egaliseren met zo’n draaiende koffieverdeler, daarna foto na tampen en vervolgens het filmpje.

Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn om enigsinds drinkbare espresso te maken :(
Het viel me, alles teruglezend op dat je in je eerste bericht schrijft eigenlijk geen last van channeling te hebben terwijl je het nu als je grootste probleem bestempelt. Voortschrijdend inzicht?
En het kan lastig zijn om iets drinkbaars te produceren maar ineens valt er een kwartje en staat er iets voor je wat drinkbaar is. Lekker zelfs.
Ik proef enige teleurstelling. Maar het is niet gek dat het soms even kan duren voor je het juiste recept hebt gevonden. Zoals je inmiddels weet zijn er nogal wat variabelen om rekening mee te houden.
Dus hou vol. Het kan helpen om een logboek bij te houden. Zo voorkom je dat je in een kringetje blijft ronddraaien.

Ik ben benieuwd naar je volgende stap!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten