Temperatuur Rancilio Silvia

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » ma 06 dec 2021, 19:50

En misschien kan het ook geen kwaad om je koffiethermostaat te vervangen. Kost een tientje. Ik kan me geen stoom herinneren in ieder geval in de koffie stand. Al heb ik alleen maar ervaring met V1's.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor ArjenT5R » ma 06 dec 2021, 20:39

Ben bekend met een PID, maar heb niets gezien voor 15 euro? Vertel :P
https://heald.ca/adding-a-diy-pid-to-th ... assic-pro/

Ik heb een kitje van Ali gekocht, werkt echt perfect!


https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001968012141.html

Deze heb ik, de schroefdraad van de thermokoppel slaat nergens op, heb gewoon een voeler in een gaatje in de boiler gestoken.
Je kan eventueel ook een thermokoppel met m3 of m4 schroefdraad er bij aanschaffen zodat je echt de thermostaat kunt vervangen.

;)

Leuk toch :ugeek:
IMG_20211021_133533_207.jpg

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » di 07 dec 2021, 15:42

Deze heb ik, de schroefdraad van de thermokoppel slaat nergens op, heb gewoon een voeler in een gaatje in de boiler gestoken.
Je kan eventueel ook een thermokoppel met m3 of m4 schroefdraad er bij aanschaffen zodat je echt de thermostaat kunt vervangen.
Zeker tof! Zie het mezelf alleen niet doen, ben er niet technisch genoeg voor tenzij het echt plug en play is en ik weet wat ik moet doen. Zou nu al twijfels hebben over die thermokoppel of dat allemaal goed gaat

En misschien kan het ook geen kwaad om je koffiethermostaat te vervangen. Kost een tientje. Ik kan me geen stoom herinneren in ieder geval in de koffie stand. Al heb ik alleen maar ervaring met V1's.

Heb de machine even open gehad, het is wel de 100graden variant (bruine met rode stip ipv de oude blauwe). Kan een thermostaat ook slecht werken? Of is het een onderdeel dat stuk of goed is?

Verder gaf dit filmpje me ook veel inzicht in wat ik mogelijk verkeerd doe. Denk dat het snelle flushen (te weinig tijd ertussen om de temp te laten stabiliseren) veels te snel die temperatuur omlaag breng en ik daardoor heb dat de thermostaat snel aanslaat bij mij:


Wat betreft de stoom, zie ook hier op 2.17, situatie bij mij is vergelijkbaar
[youtube]http://youtu.be/MX_V2Fr4yd8[/youtube]

Anyway, denk zelf dat het goed is om iets langer te wachten tussen de flushes, maar vooral bij dezelfde methodiek te blijven vanaf dat moment en weer te focussen op andere onderdelen :)
Laatst gewijzigd door joriskroes op do 09 dec 2021, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » wo 08 dec 2021, 12:08

Bij de 100 graden variant zou hij dus niet moeten sputteren…
Maar volgens mij maak je het door het glushen allemaal heel onvoorspelbaar.

Maar zoals je zelf al zegt, stick to a plan en speel vooral ook met de andere variabelen.

Ik ben benieuwd!

(al zou ik wel een keer kijken wat het resultaat is zonder al dat geflush; wordt je werkroutine denk ik een stuk rustiger en eenvoudiger van).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » wo 08 dec 2021, 12:15

Zag je filmpje niet. Je moet https even wijzigen in http.



Als ik zo het filmpje kijk kun je ook meteen koffie zetten als het lampje uitgaat (gaat op het filmpje uit bij 96°C. Bij het zetten koelt de groep immers ook af (net als bij een flush) door de instroom van koud water.

Maar ik blijf er bij. Vergeet het flushen en vind gewoon het juiste moment om je shot te starten.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

joriskroes
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 16:10

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor joriskroes » za 18 dec 2021, 19:59

(al zou ik wel een keer kijken wat het resultaat is zonder al dat geflush; wordt je werkroutine denk ik een stuk rustiger en eenvoudiger van).
Nu al een tijdje aan het timen nadat het lampje uit gaat, is nu veel stabieler. Heel logisch eigenlijk, maar toch zelf te makkelijk mee gegaan in wat youtube zegt. Thanks!
Rancilio Silvia v2 + Bezzera bb005 & Hario v60 + Graef CM702

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur Rancilio Silvia

Berichtdoor manduca » za 18 dec 2021, 21:27


Nu al een tijdje aan het timen nadat het lampje uit gaat, is nu veel stabieler. Heel logisch eigenlijk, maar toch zelf te makkelijk mee gegaan in wat youtube zegt. Thanks!
Top! Fijn te horen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron