Rotterdamse leidingwater

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor gilleko B. » do 06 jan 2022, 11:41

Aangezien 80-90 procent je kopje koffie uit water bestaat en je espressomachine beschermt dient te worden tegen kalk heb ik doosje van die teststrips gekocht. 1 stripje nu gebruikt en daar kwam het volgende uit.
Total hardness:tussen 25-50ppm
Nitrate: tussen 10-20 ppm
Total alkanity: tussen 0 en 40 ppm
pH: tussen de 6.4 en 6.8

Ik weet niet hoe betrouwbaar zo'n teststrips is, maar dit standaardwater lijkt op zich goed.

Lamarzocco geeft aan dat de hardheid van het water tussen de 70 - 100 ppm dient te liggen, de pH tussen de 6.5 -8.5 en chloride <50mg/l moet zijn.

Dat gezegd hebbende zou dat standaard Rotterdamse water niet bewerkt moeten worden, maar mij gevoel zegt wat anders.

Hoe gaan forumleden hiermee om?

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor Ypuh » do 06 jan 2022, 12:12

Ben ik ook wel benieuwd naar. Je water lijkt mij op het eerste oog erg zacht. Heb je het ook al eens vergeleken met de cijfers vanuit je waterbedrijf? Die zijn vrij gedetailleerd en kwamen bij mij ook overeen met hetgeen ik zelf gemeten heb.

Dit zijn de cijfers voor mijn regio:
https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwa ... Laak_0.pdf

Deze video geeft je misschien ook wat meer inzicht, o.a. dat het in NL nog niet zo slecht gesteld is met onze watervoorziening:
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor gilleko B. » do 06 jan 2022, 14:29

Dank, gegevens van Evides had ik nog niet aan gedacht. Ga dat straks gelijk natrekken. Die jongens van Kaffeemacher vallen mij al geruime tijd op. Ze doen het leuk en nmm ook best goed. Heb nog geen tijd genomen hun blogs te lezen. Ik ga aan de slag.




Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor GuidovW » do 06 jan 2022, 15:49

Hier in Amersfoort is de water hardheid 5,3°dH (wat dat in PPM is weet ik niet), maar het is zacht.
En de zuurgraad 7,79.

Het complete testrapport is eenvoudig op te vragen als je weet waar je productielocatie is.
Je waterbedrijf kan dat aanleveren.


WZ_MPb Amersfoort Hogeweg.PDF
(282.6 KiB) 92 keer gedownload
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor Dirk Jan » do 06 jan 2022, 19:02

Hier in Borger schijnt de waterhardheid te liggen op 6 DH. Wij hebben een waterontharder geplaatst en nu staat het op 3DH. De PH staat tussen de 5 en 6. En toch ontkalk ik de waterkoker eens per maand en de koffiemachines eens per jaar met citroenzuur (5 á 7 %). De andere getallen zeggen mij niets.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor fransg » do 06 jan 2022, 19:17

Ik had afgelopen jaar mijn BWT waterfilter op Bypass 1 maar nu toch op 0 gezet want in de waterkoker zie ik op de bodem een miniem laagje afzetting.

De Londinium L1-P die ik laatst verkocht bleek nu ook kalkvorming te hebben. Ik kan niet meer nagaan met welk filter dat moet zijn ontstaan (ik had er lang een die je met zout regenereerde, daarna de BWT en die heb ik na water-tests op verschillende van de aanbevolen bypass settings gehad) dus het blijft uitkijken, oppassen en behoedzaam zijn dat troef is.

In de waterbak van de Londinium-R24 heb ik bovendien, alsmede (en tevens) een hars-zakje zitten dat elke 6mnd wordt vervangen dus als er alsnog kalkvorming ontstaat kan ik in elk geval zweren er 'alles' aan te hebben gedaan om e.e.a. te voorkomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor gilleko B. » vr 07 jan 2022, 09:45

Ik gebruik nu een kan met zakje in de koelkast en heb een zakje in het reservoir van het espressomachine. Zou dat genoeg zijn? Die teststrips zijn niet echt betrouwbaar, hoewel ik er vandaag er nog een paar tegenaan gooi.

Denk dat ik een nieuwe kan van BWT ga kopen met speciale filters voor in de koelkast. Je hebt van het merk Zero kannen met filters die alles tot 0 reduceren, en dan moet je vervolgens supplementen toevoegen om het smaak te geven.

Het liefste zou ik een waterfilter systeem gaan doen maar door de afstand geeft dat disproportioneel te veel gedoe. Misschien is een BWT systeem onder je keukenkraan mogelijk en dan het gefilterde water in je reservoir gooien. Is dat een effectieve optie?

Of aan het begin waar het water binnenkomt zo'n huisbreed systeem plaatsen.




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor Dirk Jan » vr 07 jan 2022, 10:22

Het bedrijf dat de waterontharder bij ons heeft geplaatst gaf aan dat een DH van 3 het beste is. Maar waarvoor? Is het voor de espressomachines en de koffie zelf aan te bevelen te streven naar een DH van nul?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor gilleko B. » vr 07 jan 2022, 10:46

Het bedrijf dat de waterontharder bij ons heeft geplaatst gaf aan dat een DH van 3 het beste is. Maar waarvoor? Is het voor de espressomachines en de koffie zelf aan te bevelen te streven naar een DH van nul?
Ahaa jij hebt zo'n waterontharder systeem. Werkt dat echt goed, niet alleen voor je espressomachine, maar ook voor je badkamer en wasmachine?

Afbeelding



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Rotterdamse leidingwater

Berichtdoor gilleko B. » vr 07 jan 2022, 10:57



Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron