Water filteren

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Water filteren

Berichtdoor gilleko B. » vr 08 apr 2022, 09:28

Misschien dat er ooit een apart draadje aan gewijd is, maar kan het niet vinden. Bijgaand 2 interessante youtube filmpjes van Kaffeemacher. Als je de tekst onder te filmpje uitklapt kan je o.a. een link aanklikken waarop je e.e.a. kan nalezen. Kalkzakjes werken naar hun metingen alleen na 100 uur inweken. Met een filterkan optimaal resultaat na 2 keer het water er doorheen gieten. Mijn Duits is somewhat rusty maar dit waren voor mij 2 opzienbarende conclusies, naast andere nuttige info.

https://youtu.be/jtLeeC7ryFY


https://youtu.be/xRH4W9Ti4EE



Afbeelding







Laatst gewijzigd door gilleko B. op vr 08 apr 2022, 09:28, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Water filteren

Berichtdoor HeinK » vr 08 apr 2022, 10:31

Heel nuttig. Ik heb alleen nog het eerste filmpje bekeken over de zakjes. Op zich begrijpelijk dat die zakjes zonder stroming tijd nodig hebben om hun werk te doen. Wel is het zo dat ze daar kennelijk knap hard water hebben. Zij beginnen met zo'n 18 ᵒdH (categorie hard water), terwijl het water van Evides in Rotterdam een hardheid heeft van 8,5 ᵒdH (randje zacht/gemiddeld). Dus ja, die 100 uur hebben wij niet nodig!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Water filteren

Berichtdoor gilleko B. » vr 08 apr 2022, 19:13

Ik giet nu het water door twee BWT kannen met filters. Eerst door de ene, vervolgens door de ander. Water is prachtig zacht. Icepure zakje eruit gehaald.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Water filteren

Berichtdoor gilleko B. » vr 08 apr 2022, 19:16

Ik giet nu het water door twee BWT kannen met filters. Eerst door de ene, vervolgens door de ander. Water is prachtig zacht. Icepure zakje eruit gehaald.

Afbeelding
Ook al woon ik in Rotterdam Afbeelding

Afbeelding



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Water filteren

Berichtdoor bobbee » vr 08 apr 2022, 20:41

Ik heb jaren terug een officiële labtest laten doen met water bij mij direct uit de kraan vergeleken met water ontkalkt met zo'n zak in het reservoir na een nacht. Uitkomst was dat de zak prima werkt en duidelijk terug te zien in de cijfers.
Helaas is dat topic bij een restauratie van een forum backup verloren gegaan. Het uitslagen formulier kan ik ook niet meer terugvinden dus enige is aannemen van mij dat het zo is. Denk dat leden die al langer meedraaien zich het nog wel kunnen herinneren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Water filteren

Berichtdoor fransg » vr 08 apr 2022, 20:53

Ja weet ik nog
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Water filteren

Berichtdoor gilleko B. » vr 08 apr 2022, 23:10

Het enige dat ik heb zijn van die stripjes. Ik zal van de week eens kijken of die stripjes in ieder geval indicatief een uitslag geven qua verschil.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Water filteren

Berichtdoor gilleko B. » zo 10 apr 2022, 09:55

Vanmorgen 4 waterstripjes er aan gewijd.

Het twee keer gefilterde had een pH waarde rond de 6.4 mm en een totale alkaliteit richting 0 ppm
Totale hardheid is moeilijk in schakeringen bruin te zien. Ik schat op kleur zo in rond de 50 ppm.

Alkaliteit richting 0. Ik moet gaan natrekken of dat goed of niet goed is. Scheikunde not my cup of tea.





Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron