Channeling

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Channeling

Berichtdoor fransg » do 23 jun 2022, 18:47

En alle andere dingen waar het niet aan kan liggen, waar laat je die?
aan de bonen kan het niet liggen dus ik heb doorgaans van 3-4 brandingen of meer 230g bonen liggen

meerdere tampers waaraan het evenmin kan liggen

4 malers

zo goed ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Channeling

Berichtdoor Dirk Jan » do 23 jun 2022, 21:37

meerdere fransg - tjes waar het niet aan kan liggen ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 154
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Channeling

Berichtdoor HeinK » vr 24 jun 2022, 08:21

Zoals zo vaak het geval is, lijkt hier toch sprake van een samenloop van omstandigheden. Met de schone douchezeef lukt het om channelling te voorkomen. Maar deze koffie blijft gevoelig voor channelling, dus zonder een zeer secure puck prep lukt het niet om channelling te vermijden. En ieder kopje koffie loopt met ander tempo door en kan anders smaken. Kortom, een lastige boon!

Afijn, goed voor het perfectioneren van de techniek en als de hopper leeg is, dan is het proefpakket van het Hoofdkwartier aan de beurt.

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Channeling

Berichtdoor Warheart » wo 06 jul 2022, 18:45

Zoals zo vaak het geval is, lijkt hier toch sprake van een samenloop van omstandigheden. Met de schone douchezeef lukt het om channelling te voorkomen. Maar deze koffie blijft gevoelig voor channelling, dus zonder een zeer secure puck prep lukt het niet om channelling te vermijden. En ieder kopje koffie loopt met ander tempo door en kan anders smaken. Kortom, een lastige boon!

Afijn, goed voor het perfectioneren van de techniek en als de hopper leeg is, dan is het proefpakket van het Hoofdkwartier aan de beurt.

Ik zit momenteel met hetzelfde issue. Branddatum van 21 Juni, de ene kop koffie een echte heerlijkheid, de volgende begint mooi, maar begint na een seconde of 15 te stralen alsof er geen Puck meer over is.

Toch is de puck zelf mooi in vorm en zie ik niet echt grote kanaaltjes lopen oid.

Sommige boontjes, die willen gewoon echt niet!

Hoofdkwartier, dat wordt, zoals ze zelf zo mooi zeggen, genieten voor je! 8-)
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Channeling

Berichtdoor fransg » wo 06 jul 2022, 18:49

de ene kop koffie een echte heerlijkheid, de volgende begint mooi, maar begint na een seconde of 15 te stralen alsof er geen Puck meer over is.
Misschien zijn de boontjes wat moeilijker maar als shot 1 prima gaat moet je dat ook met shot 2 3 etc zo kunnen doen.

Ligt dan andere dingend aan de bonen, al kan deze boon wat gevoeliger zijn voor slordige handling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Channeling

Berichtdoor gilleko B. » do 07 jul 2022, 09:08

Ik vermoed ook dat het ene filtermandje kritischer werkt dan het andere, ik doel op verschil VST en IMS. De LMLM lijkt ook minder vergevingsgezind te werken met de bottemless als mijn vorige R58.




Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Channeling

Berichtdoor Warheart » do 07 jul 2022, 23:12

Ik werk zelf met IMS bakjes en een IMS douche scherm.

Het kan inderdaad dat de puckprep lichtjes afwijkt tov elkaar. Maar als ik het vergelijk met de laatste 6 bonen die ik heb gehad, is het bij dit specifieke boontje even wat minder vergevingsgezind, haha.

Maar de smaak is overall wel erg goed hetzij soms een tikkeltje zurig. Maar niet vervelend ofzo :ugeek:
Coffee, sleep, Coffee, repeat


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten