Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
hillyhill
Berichten: 15
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 19:44

Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor hillyhill » ma 25 jul 2022, 20:10

Hi allemaal,

Ik ben al een tijdje onderweg in mijn koffie avontuur en heb al heel wat espresso's gezet. Op het moment doe ik dat met een Crem One IV en een Niche ernaast. Veruit de meeste volgens de "standaard" regels: +/- 16 gram koffie in, 35-40 gram koffie uit in zo'n 30-40 seconden (afhankelijk van de ramp-up van de pre-infusion).

Recent ben ik wat gaan tweaken met de hoeveelheid koffie en grind settings omdat ik benieuwd was naar het effect op de smaak van de koffie. Hierbij probeer ik idealiter terug te gaan naar zo'n 10 gram per puck ipv 16 (zit nu een beetje rond de 12-13) en daarbij de grind aan te passen om de doorlooptijd ongeveer gelijk te houden. Dit "experiment" doe ik om meerdere redenen:

1) Ik heb via via begrepen dat met 16 gram koffie simpelweg niet de volledige primaire extractie haalt van de 16 gram (en je deze wel wilt hebben voor espresso). Hier hoor ik graag jullie meningen over want hier heb ik te weinig verstand van.
2) Een podcast leerde me laatst dat één kopje koffie ongeveer 150 liter water kost over de gehele linie van boon tot kop. Bizar veel... Dat scheelt toch iedere espresso weer zo'n 50 liter denk ik dan maar...
3) Het scheelt ook gewoon best veel euro's aan bonen natuurlijk...

Mijn bevinden tot nu toe:

- De smaak/intensiteit van de koffie valt me 100% mee en ik moet echt m'n best doen om de verschillen te proeven (dit kan natuurlijk ook goed wat zeggen over mijn kwaliteiten als proever :roll: )
- Aangezien ik nog steeds met een 16-18 grams basket werk is de kwaliteit van de pucks bij het "uitkloppen" echt om te huilen. Er blijft water instaan dus vieze bende... Als ik de dose nog wat naar beneden kan krijgen zou ik natuurlijk over kunnen stappen op zo'n single dose portafilter maar daar heb ik eigenlijk altijd slechte ervaringen mee gehad / gehoord. Andere ideeën hierover?

Ben benieuwd naar jullie meningen hierin!

Vriendelijke groet,
Tom

Barre Koffie
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor Barre Koffie » vr 17 mar 2023, 16:37

Hoi Tom,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb net mijn eerste bericht geplaatst.

Ik ben erg benieuwd hoe jouw one 4 in de praktijk bevalt.
Op papier lijkt het mij de beste machine, voor de beste prijs op dit moment, maar ik hoor er zo weinig over van gebruikers. Ik had verwacht dat deze machine in grote getale verkocht zou gaan worden, maar ik hoor vooral verhalen over de lelit bianca. Ik lees vooral sceptische verhalen over de one 4.

( De Lelit spreekt mij totaal niet aan. Die vindt ik dus niet mooi, en er klungelig uit zien haha. Blijkt maar weer dat smaken verschillen want ik heb een brewtus vier die de veel mensen weer lomp en lelijk vinden)

Dus ik ben erg benieuwd hoe het zit met degelijkheid, updates en natuurlijk je profile ervaringen

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor gilleko B. » vr 17 mar 2023, 18:05

Ik ken de machine niet, maar standaard regel die ik hanteer is een brewratio van 1:2 met een extractietijd van 20-28 seconden. Dit is mijn uitgangspunt. 30 tot 40 seconden is nmm rijkelijk lang, er van uitgaande dat de tijd ingaat op moment dat het eerste druppeltje in het kopje geraakt. Zo ja, dan maal je vrij fijn en mijn ervaring is dan grotere kans op een soupy puck. Probeer eens, los van of je het resultaat lekker vindt, de 1:2 ratio te nemen en kijk hoe je puck het filtermandje verlaat met deze grovere maling. Overigens hoeft een soupy puck niet te betekenen op een fout. Maar een mooie droge puck uitkloppen geeft wel een mindfull effect.





walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor walberg » ma 20 mar 2023, 18:39

Die 16 gram? is dat voor 2 kops? en hoeveel vloeistof moet je dan ongeveer opvangen? (espressoglaasje met maatvoering).

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor walberg » ma 20 mar 2023, 19:17

Die 16 gram? is dat voor 2 kops? en hoeveel vloeistof moet je dan ongeveer opvangen? (espressoglaasje met maatvoering).

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor Dirk Jan » ma 20 mar 2023, 20:00

Ik heb met de QuickMill 11 gram gemalen koffie en 22 gram vloeistof eruit in 25 - 30 seconden gedaan. En dat was prima koffie. Bij > 30 seconden werd het meer bitter.
Met de Sylvia heb ik 13 gram gemalen koffie en 26 gram uit in 25 - 30 seconden gedaan. Prima koffie,alhoewel de maalgraad heel nauwkeurig luistert. Zat er dus vaak naast.
Wat ik merk dat bij mij het belangrijkste is, is het druk verschil in de drie fasen van het zetten: de pre-infusie (weinig druk), de zet-fase: 9 bar druk en de nafase: zorgen dat er voldoende uit blijft stromen,maar lager dan de 9 bar. De eerste fase zo 5 - 10 seconden, de tweede 10 seconden en de derde de rest.
Dat kan ik het beste regelen met de La Pavoni.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor walberg » ma 20 mar 2023, 20:04

die pre infusie heb ik op mijn La Spaziale niet. Dus dat gedeelte kan ik vergeten.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor Dirk Jan » di 21 mar 2023, 18:49

Waarschijnlijk heeft jouw toestel wel iets wat zorgt voor een pre-infusie. Ik heb me laten vertellen dat dat soms de pomp is, of iets software matigs.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor walberg » di 21 mar 2023, 19:06

Ik heb de mini versie en volgens de handleiding mist deze in de software de handeling om die pre infusie uit te voeren althans dat geeft de handleiding aan.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Dosering voor espresso optimaliseren (smaak/handling/duurzaamheid etc)

Berichtdoor bobbee » di 21 mar 2023, 19:14

Je kunt je pomp 2,3,4,5 of hoeveel sec je ook wilt aanzetten, dan x aantal seconden uit en dan weer starten. Dan heb je soort van pre infusie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron