Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Randy
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:31

Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor Randy » za 19 nov 2022, 11:20

Vraagje, van een semi leek.... Afgelopen week heb ik bonen gebruikt en daar haalde ik netjes 36 gram koffie uit 18 gram bonen in 25 seconden. En deze koffie smaakte goed. Eureka mignon manuale standje 0,5.

Net dus andere bonen gebruikt, en het hele proces hetzelfde. Zag het al meteen, koffie liep er direct doorheen waar bij de vorige bonen het wel 10 seconde duurde voordat er koffie ging lopen. Binnen 15 seconden had ik al 36 gram koffie. Was ook niet te drinken.

Is dit nou normaal, klopt het dat er zo een verschil in maling kan zitten tussen twee bonen?

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor fransg » za 19 nov 2022, 11:37

Andere bonen, andere herkomst, andere branding, verser of ouder, maakt veel uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Randy
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:31

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor Randy » za 19 nov 2022, 11:56

Andere bonen, andere herkomst, andere branding, verser of ouder, maakt veel uit.
Idd, met de bonen die ik net gebruikte moet ik de Manuale molen op het -0,25 punt zetten. Bij -0,5 zitten de schijven tegen elkaar, dus echt mega fijn malen.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor bobbee » za 19 nov 2022, 12:00

Is niks raars aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Randy
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:31

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor Randy » za 19 nov 2022, 12:03

Thanks, dat stelt me weer gerust! Morgen gaan de Black Betty bonen van Het Hoofdkwartier erin.


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor Dirk Jan » za 19 nov 2022, 12:40

Het is soms knap lastig en erg frustrerend, zeker als je net begint met 'koffie', maar het is zoals het is ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Klopt dit, maling/doorlooptijd?

Berichtdoor gilleko B. » do 01 dec 2022, 09:08

Tis goed dat je de vraag stelt. Je overkomt wat en je zou maar gelijk gaan denken dat je appatuur niet goed werkt, maar waar ligt het dan aan, en, moet ik eea laten nakijken en waar dan? Of, ik doe wat fout, maar wat dan, ooh ik zal het nooit leren. Maar fijn van een forum als dit is dat dit soort dillema's eenvoudigweg kunnen worden weggenomen. Vervolgens zou je eens een oude boon met een nieuwe kunnen vergelijken door vlak achter elkaar een espresso te maken. Onvoorstelbaar wat je dan ziet. Het komt altijd goed







Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten