Overdrukventiel versus de koffie

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Overdrukventiel versus de koffie

Berichtdoor walter- » di 06 dec 2022, 23:20

Ik heb een Sage Dual Boiler. De vorige eigenaar had hem jaren op '8 bar' gebruikt (in zoverre die drukmeter iets zinvol zegt...). Ik heb hem zo een hele tijd gebruikt.

Ik heb het overdrukventiel nu bijgeregeld, maar eigenlijk iets te veel en het toestel gaat nu tot 10 bar bij het zetten van espresso. Ik heb nu zo een aantal koffies verbruikt. En zet veelal 1 op 2, 17,5 gram koffie...ergens tussen 25-30 seconden.

Veelal gaat bij het zetten de druk tot 10 bar (waarbij het overdrukventiel zijn werk dus doet) . Maar bij sommige koffies blijft de druk op 9 bar hangen en eindig ik ook bij 1 op 2, 25-30 seconden en heb een smaakvol resultaat. Dan speelt het overdrukventiel dus niet mee. Bij andere koffies kan dit niet: ofwel loopt de koffie dan te snel, ofwel loopt de druk op tot 10 bar.

Ik was er van uitgegaan dat je altijd werkt tegen de 'maximum druk van de pomp -of van wat het overdrukventiel toelaat. Maar je kan dus ook hebben dat je goede espresso hebt zonder dat je tegen dit maximum komt. De druk is dan bepaald door de koffie.

Zijn er nog mensen waarbij de druk door de koffie bepaald wordt en niet door pomp/overdrukventiel*?

Walter
*uiteindelijk bepaalt natuurlijk altijd wel de pomp de druk in de zin dat die met een zekere kracht pompt; maar op een bepaalde plaats is de weerstand in het systeem die de druk zal bepalen.

Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron