RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Hk87 » wo 13 dec 2023, 18:44

Ik zag een video van koffie guru James Hoffman. Persoonlijk vind ik zulke onderzoeken altijd heel interessant.

https://youtu.be/nLnB99VJ0HE?si=-dYoXaDp-w7tgr3X

Misschien zijn er leden die willen meedoen aan dit experiment.
Het leek mij wel interessant maar ik ben in bezit van een soortgelijke Eureka model die hij al heeft gebruikt in zijn test waarbij er dus geen verschil uitkwam.

Zijn er tevens leden die al misschien wat hebben geëxperimenteerd
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor omeCo » wo 13 dec 2023, 20:27

Leuk onderzoek! Als ik ergens voor weinig een sproeiflesje weet te scoren, zal ik eea ook eens onderzoeken.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor ErikvW » wo 13 dec 2023, 20:55

Ik ben het al aan het doen, ik merk met name de merkbaar langere shottijd als je veel sproeit. Ik doe nu vier keer, en dat scheelt 5-10 seconden. Smaak wordt intenser voor mij, niet perse beter. Ik ga dat dus ook niet permanent doen, het wordt met name voor de Niche ook afgeraden.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor omeCo » wo 13 dec 2023, 21:15

Gek idee misschien maar bij gebrek aan rdt flesje, zal ik eens de stoompijp in een bakje bonen steken? Dan worden de boontjes ook wat vochtig.

Mocht het werken dan noem ik het CST; Co’s Steam Technique

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor bobbee » wo 13 dec 2023, 21:23

Gek idee misschien maar bij gebrek aan rdt flesje, zal ik eens de stoompijp in een bakje bonen steken? Dan worden de boontjes ook wat vochtig.

Mocht het werken dan noem ik het CST; Co’s Steam Technique Afbeelding
Vinger onder de kraan stromend water houden, vinger door de bonen roeren. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Hk87 » wo 13 dec 2023, 21:25

Gek idee misschien maar bij gebrek aan rdt flesje, zal ik eens de stoompijp in een bakje bonen steken? Dan worden de boontjes ook wat vochtig.

Mocht het werken dan noem ik het CST; Co’s Steam Technique Afbeelding
En anders kan je omeali raadplegen, heeft ze voor een euro of twee te koop staan :lol:
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Hk87 » wo 13 dec 2023, 21:27

Gek idee misschien maar bij gebrek aan rdt flesje, zal ik eens de stoompijp in een bakje bonen steken? Dan worden de boontjes ook wat vochtig.

Mocht het werken dan noem ik het CST; Co’s Steam Technique Afbeelding
Vinger onder de kraan stromend water houden, vinger door de bonen roeren. Afbeelding
Dat gaat helaas niet heel consistent zijn denk ik wat als ik het goed heb begrepen juist heel belangrijk bleek te zijn in dit onderzoek.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Hk87 » wo 13 dec 2023, 21:29

Ik ben het al aan het doen, ik merk met name de merkbaar langere shottijd als je veel sproeit. Ik doe nu vier keer, en dat scheelt 5-10 seconden. Smaak wordt intenser voor mij, niet perse beter. Ik ga dat dus ook niet permanent doen, het wordt met name voor de Niche ook afgeraden.
Dat zou misschien interessant kunnen zijn met bepaalde bonen waarbij extractie moeizaam gaat. Ik denk dan aan bepaalde light roast bonen.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor omeCo » wo 13 dec 2023, 22:05

Nou, CST was een ehhhm, interessant experiment. Ik had de boontjes in een melkkannetje gedaan en daar een seconde of 3, 4 stoom in geblazen.
Onze hond ging er met 1 boontje vandoor. De rest heb ik overal van het aanrecht geplukt tot ik m’n 18 gram - 1 boon had.

De espresso zonder stoom: 18 gram in 45 uit (eerste drup tot einde doorlopend straaltje) in 22 sec.

De espresso met stoom: 18 in 45 uit in 18 sec.

Smaakverschil: zeker. De espresso met stoom had een wat mildere smaak, niet slapper maar wel minder uitgesproken.

In de doseerbeker was het verschil groot: met stoom een keurig schoon bekertje, in tegenstelling tot de dosis zonder stoom.

Na afloop heb ik de molen even ‘droog gemalen‘ met een flinke portie boontjes. Grappig was om te zien dat ook die lading vrij was van statische lading.

Foto: links zonder, rechts met stoom.

Afbeelding

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Hk87 » wo 13 dec 2023, 22:44

Nou, CST was een ehhhm, interessant experiment. Ik had de boontjes in een melkkannetje gedaan en daar een seconde of 3, 4 stoom in geblazen.
Onze hond ging er met 1 boontje vandoor. De rest heb ik overal van het aanrecht geplukt tot ik m’n 18 gram - 1 boon had.

De espresso zonder stoom: 18 gram in 45 uit (eerste drup tot einde doorlopend straaltje) in 22 sec.

De espresso met stoom: 18 in 45 uit in 18 sec.

Smaakverschil: zeker. De espresso met stoom had een wat mildere smaak, niet slapper maar wel minder uitgesproken.

In de doseerbeker was het verschil groot: met stoom een keurig schoon bekertje, in tegenstelling tot de dosis zonder stoom.

Na afloop heb ik de molen even ‘droog gemalen‘ met een flinke portie boontjes. Grappig was om te zien dat ook die lading vrij was van statische lading.

Foto: links zonder, rechts met stoom.

Afbeelding
Hahah, plusje voor je poging :P

Bonen zijn ook gelijk voorverwarmd. :lol:
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron