RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor Barre Koffie » vr 16 feb 2024, 22:24

Ik heb het idee dat er na rdt meer koffie aan de schijven blijft plakken. Ik hou dus niet zo van sprayen.

Ik houd nu mijn wdt naalden onder de chute zodat het maalsel er langs “stroomt”. (Df64v)
Er blijft “koffiestof” aan naaldjes hangen en werkplek blijft veel schoner.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor fransg » ma 19 feb 2024, 10:07

Ik heb het idee dat er na rdt meer koffie aan de schijven blijft plakken. Ik hou dus niet zo van sprayen.

Ik houd nu mijn wdt naalden onder de chute zodat het maalsel er langs “stroomt”. (Df64v)
Er blijft “koffiestof” aan naaldjes hangen en werkplek blijft veel schoner.
Slim!

Tije merkte dat hij met een metalen hopper veel minder statische plak heeft van het maalsel. De bonen moeten dan wel minimala een uur in de hopper hebben gelegen, dus niet net uit een plastic zak in de hopper en malen maar.

Veel malers hebben een plastic hopper en daar zou denk ik dus wel een verbetering mogelijk zijn.

En bij single dosing misschien de bonen in metalen container bewaren in plaats van in plastic containertjes.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor bobbee » ma 19 feb 2024, 10:18

Ik heb een maler zonder hopper. Geen plastic geen metaal. Toch wel statisch!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor fransg » ma 19 feb 2024, 10:25

Ik heb een maler zonder hopper. Geen plastic geen metaal. Toch wel statisch!
Heb ik ook. Ik bewaar de porties van 18g bonen in glazen Marmite potjes. Nu heeft de Hedone zeer weinig statische dingen maar als ik er last van had zou ik zeker een metalen bewaarpotje proberen.

Het materiaal van de chute maakt ook wat uit. Tije heeft een aantal verschillende chutes gemaakt die verschillende effecten hadden op de statische lading.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RDT keer 4, experiment van James Hoffman

Berichtdoor bobbee » ma 19 feb 2024, 10:33

Oh! Ik had met de Hedone wel last van statische lading, het maalsel zat overal zonder drupje water. De versie die ik had was wel van de 1e lichting.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron