Koeksel in de hoeken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor omeCo » ma 08 jan 2024, 14:25

18gr in een 21.5mm hoog bakje lijkt mij ook optimistisch. Bij een 24.5mm en medium-donkere boon, of een boon zoals de Monsooned Malabar is 18g al krap.

Als het water niet de kans krijgt om een gelijkmatige laag te vormen voordat er 9 bar op komt te staan, dan zal de extractie ook niet evenredig zijn en krijg je dus harde en zachte stukken in je puck (en een vieze smaak).
Precies. Onderextractie doordat niet alle koffie wordt benut. En dus een zure smaak.

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Koffiedrap » vr 12 jan 2024, 23:25

Bedankt voor de doseer tip. Ik doseer nu 16gr met 36gr uit in 30sec en heb een leveler aangeschaft en moet zeggen dat mijn koffie nu weer heerlijk is. Ondanks mooie extractie blijft er nu wel een klein laagje water op de puk staan.
Binnenkort komt mijn 58,5mm tamper binnen die beter bij het IMS bakje past en een puck-screen binnen. Kijken of ik het dan nog beter kan maken.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Rosanne » za 13 jan 2024, 12:32

Bedankt voor de doseer tip. Ik doseer nu 16gr met 36gr uit in 30sec en heb een leveler aangeschaft en moet zeggen dat mijn koffie nu weer heerlijk is. Ondanks mooie extractie blijft er nu wel een klein laagje water op de puk staan.
Binnenkort komt mijn 58,5mm tamper binnen die beter bij het IMS bakje past en een puck-screen binnen. Kijken of ik het dan nog beter kan maken.
Afbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron