Koeksel in de hoeken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Koffiedrap » zo 07 jan 2024, 21:51

Goedendag allemaal,

Paar maanden geleden heb ik een nieuwe molen gekocht, een Mahlkonig x54 en rond die tijd als ik de koffie uit mijn filter klop dat een een ringvormige rand van koffie in de hoek van mijn portafilter blijft zitten die je met veel water eruit moet spoelen. Buiten dit krijg ik mijn koffie ook niet evenwichtig en smaakt hij zurig terwijl ik licht bitter lekkerder vind. Ik maal 17gr koffie in een 16gr bakje met ca. 36gr output in 30 sec. Met deze doorlooptijd verwacht ik een koffie die niet zurig moet zijn. Echter heb ik wel gemerkt dat mijn tamper iets te klein is voor het bakje of dit van invloed kan zijn weet ik niet.
Dit probleem licht dat aan mijn recept, molen of een te kleine tamper?
Bijlagen
IMG_4682.jpeg

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Rosanne » zo 07 jan 2024, 22:24

Hoi!

We hebben eerst wat meer info nodig om je goed te kunnen helpen.
Welke machine gebruik je?
Welke bonen gebruik je?
Wat is de branddatum van de bonen?

Ik gebruik zelf altijd 18 gr in, 30 gr uit in 30 seconde (1:1,7 ratio). De temperatuur die ik hierbij meestal gebruik op mijn Bianca is 95 graden.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Koffiedrap » zo 07 jan 2024, 23:23

Hoi!

We hebben eerst wat meer info nodig om je goed te kunnen helpen.
Welke machine gebruik je?
Welke bonen gebruik je?
Wat is de branddatum van de bonen?

Ik gebruik zelf altijd 18 gr in, 30 gr uit in 30 seconde (1:1,7 ratio). De temperatuur die ik hierbij meestal gebruik op mijn Bianca is 95 graden.
Ik gebruik bonen van branderij joost of kaldi, nooit problemen mee gehad en vind dit lekkere bonen die ik bij kaldicafe daar ook drink al smaakt ie daar beter, meer bitterzoet.

Machine die ik gebruik is VBM e61 dual boiler die ingesteld staat op 96°c

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor fransg » ma 08 jan 2024, 08:50

Paar maanden geleden heb ik een nieuwe molen gekocht, een Mahlkonig x54
Ik kende die niet, even opgezocht, is er een van rond de €500, klopt?

Bij de Kaldi waar je koffie van de bonen die je koopt ook proeft hebben ze denk ik wel een veel betere maler.
en rond die tijd als ik de koffie uit mijn filter klop
Je gebruikt het Big Bang filterbakje, heb je ook andere filterbakjes gebruikt?

Weet je of ze bij de Kaldi datzelfde filterbakje gebruiken?

Als je die bij hen lekkerder vind kun je zoveel mogelijk hun aanpak volgen.
Buiten dit krijg ik mijn koffie ook niet evenwichtig
Wat bedoel je, krijg je een slordige uitloop? Het Big Bang bakje kan ook lastig zijn.
Echter heb ik wel gemerkt dat mijn tamper iets te klein is
Meteen passende goeie tamper erbij halen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Ypuh » ma 08 jan 2024, 10:23

Ik heb altijd wel een beetje maalsel dat in de buitenste rand van het filterbakje blijft zitten na het uitkloppen. Het verschilt een beetje per boon/extractie. De aanname is dat dit deel niet gelijkmatig doorloopt, waardoor het wat harder is dan de rest van de koffiepuck. Volgens mij is het deels inherent aan het bakje en douche die je gebruikt, waarbij de gaatjes niet helemaal tot de rand lopen en/of dat de druk niet gelijkmatig op kan bouwen boven de puck.

Stop je niet teveel koffie in je bakje zodat er voldoende ruimte overblijft om te vullen met water?

Na het legen spoel ik mijn bakje standaard even af onder de kraan die naast de prullenbak staat. Heb geen uitklopbak, dus de puck valt er sowieso uit zonder al teveel kracht (één zwiepende beweging is voldoende). Zal er eens opletten hoeveel er daadwerkelijk blijft hangen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Koeksel in de hoeken

Berichtdoor omeCo » ma 08 jan 2024, 12:15

Het Big Bang bakje kan heel goed de boosdoener zijn. Ik doseer altijd 18 gram en dat past niet in het bakje waar volgens IMS 18 tot 20 gram medium gebrande bonen in zou moeten passen (zie onderstaand overzicht)
Ik heb nu een maatje groter, voor 21 tot 23 gram en nu past het wel.

Verder hebben de Big Bang bakjes loodrechte wanden. Mijn andere bakjes zijn aan de bovenzijde altijd net iets breder dan bij de bodem. Door die rechte vorm wil de puck er minder makkelijk uit.
Met mijn andere bakjes hoef ik de filterhouder maar op z’n kop te houden en dan valt de puck er in z’n geheel uit. Bij de Big Bang moet ik een stevige tik geven om de puck los te krijgen. Het is me dan inmiddels ook wel duidelijk waar de naam Big Bang op slaat….

Tenslotte; meer bonen in het mandje dan er volgens de fabrikant in past is mijns inziens sowieso vragen om problemen met de extractie.

Afbeelding

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Koffiedrap » ma 08 jan 2024, 12:25

Ik kende die niet, even opgezocht, is er een van rond de €500, klopt?

Bij de Kaldi waar je koffie van de bonen die je koopt ook proeft hebben ze denk ik wel een veel betere maler.
waarschijnlijk wel, zij gebruiken de grote broer van mijn mahlkonig
Je gebruikt het Big Bang filterbakje, heb je ook andere filterbakjes gebruikt?

Weet je of ze bij de Kaldi datzelfde filterbakje gebruiken?

Als je die bij hen lekkerder vind kun je zoveel mogelijk hun aanpak volgen.
ik gebruikte tot vorige week de originele VBM bakje die hetzelfde probleem gaf.
Bij kaldi gebruiken ze La Marzocco met een filterhouder met een uitloop die volgens hun beter de temperatuur vasthoud, zelf gebruik ik een naakte houder.
Wat bedoel je, krijg je een slordige uitloop? Het Big Bang bakje kan ook lastig zijn.
Het stroomt er prachtig uit beter dan het oude vbm bakje. Je ziet hem buiten starten en mooi gelijkmatig naar het midden trekken zonder spuiten. enkel is de smaak niet evenwichtig.
Meteen passende goeie tamper erbij halen.
ga ik volgende maand bestellen.


zojuist mijn oude filterhouder met uitloop gebruikt en 1gr meer gedoseerd (18gr) en hij kwam er nu mooi zonder resten eruit en de smaak was ook beter. Ergens op een Engelstalige forum las ik ook dat moderne molens sowieso wat zuurder zijn om de zogenaamde fruit/citrus smaken te generen of dit waar is durf ik niet te zeggen.

Koffiedrap
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 okt 2021, 22:13

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Koffiedrap » ma 08 jan 2024, 12:28

Het Big Bang bakje kan heel goed de boosdoener zijn. Ik doseer altijd 18 gram en dat past niet in het bakje waar volgens IMS 18 tot 20 gram medium gebrande bonen in zou moeten passen (zie onderstaand overzicht)
Ik heb nu een maatje groter, voor 21 tot 23 gram en nu past het wel.

Verder hebben de Big Bang bakjes loodrechte wanden. Mijn andere bakjes zijn aan de bovenzijde altijd net iets breder dan bij de bodem. Door die rechte vorm wil de puck er minder makkelijk uit.
Met mijn andere bakjes hoef ik de filterhouder maar op z’n kop te houden en dan valt de puck er in z’n geheel uit. Bij de Big Bang moet ik een stevige tik geven om de puck los te krijgen. Het is me dan inmiddels ook wel duidelijk waar de naam Big Bang op slaat….

Tenslotte; meer bonen in het mandje dan er volgens de fabrikant in past is mijns inziens sowieso vragen om problemen met de extractie.

Afbeelding
ik had dit probleem ook met mijn oude VBM bakje. Heb intussen 18gr er in gedaan ipv 17 in mijn BigBang 21.5mm en het kwam er al en stuk beter uit.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor omeCo » ma 08 jan 2024, 12:48

Het Big Bang bakje kan heel goed de boosdoener zijn. Ik doseer altijd 18 gram en dat past niet in het bakje waar volgens IMS 18 tot 20 gram medium gebrande bonen in zou moeten passen (zie onderstaand overzicht)
Ik heb nu een maatje groter, voor 21 tot 23 gram en nu past het wel.

Verder hebben de Big Bang bakjes loodrechte wanden. Mijn andere bakjes zijn aan de bovenzijde altijd net iets breder dan bij de bodem. Door die rechte vorm wil de puck er minder makkelijk uit.
Met mijn andere bakjes hoef ik de filterhouder maar op z’n kop te houden en dan valt de puck er in z’n geheel uit. Bij de Big Bang moet ik een stevige tik geven om de puck los te krijgen. Het is me dan inmiddels ook wel duidelijk waar de naam Big Bang op slaat….

Tenslotte; meer bonen in het mandje dan er volgens de fabrikant in past is mijns inziens sowieso vragen om problemen met de extractie.

Afbeelding
ik had dit probleem ook met mijn oude VBM bakje. Heb intussen 18gr er in gedaan ipv 17 in mijn BigBang 21.5mm en het kwam er al en stuk beter uit.
Ik vind het oprecht knap dat je 18 gram gemalen koffie in het 21.5 mm bakje krijgt. En dan hebben we het over een medium gebrande boon?

Het lijkt me dat je na afloop de afdruk van het douchescherm in de puck ziet. En dat is niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Koeksel in de hoeken

Berichtdoor Ypuh » ma 08 jan 2024, 13:41

18gr in een 21.5mm hoog bakje lijkt mij ook optimistisch. Bij een 24.5mm en medium-donkere boon, of een boon zoals de Monsooned Malabar is 18g al krap.

Als het water niet de kans krijgt om een gelijkmatige laag te vormen voordat er 9 bar op komt te staan, dan zal de extractie ook niet evenredig zijn en krijg je dus harde en zachte stukken in je puck (en een vieze smaak).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron