Slow vs fast feeding

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Slow vs fast feeding

Berichtdoor Madencio » do 22 feb 2024, 14:09

https://youtu.be/7_U8nwO4cy0?si=qrX7spCPlF_AHX-J

Ik ben (was) tot op heden een fast feeder, dat wil zeggen: alle boontjes in een keer de hopper in en malen maar. Naar aanleiding van bovenstaand filmpje ging ik de 'slow feeding' techniek maar eens proberen met de XL. 21gr boontjes, 2 tikjes fijner dan normaal. Resultaat: heerlijk romig, meer smaakbeleving en ik kreeg de Bianca niet verder dan 6 bar, waar ik normaliter 9 wel haal. Nadeel: ik was wel meer dan een minuut bezig met malen...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!



Laatst gewijzigd door Madencio op do 22 feb 2024, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
... / DF83

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Ben70 » do 22 feb 2024, 15:51

https://youtu.be/7_U8nwO4cy0?si=qrX7spCPlF_AHX-J

Ik ben (was) tot op heden een fast feeder, dat wil zeggen: alle boontjes in een keer de hopper in en malen maar. Naar aanleiding van bovenstaand filmpje ging ik de 'slow feeding' techniek maar eens proberen met de XL. 21gr boontjes, 2 tikjes fijner dan normaal. Resultaat: heerlijk romig, meer smaakbeleving en ik kreeg de Bianca niet verder dan 6 bar, waar ik normaliter 9 wel haal. Nadeel: ik was wel meer dan een minuut bezig met malen...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
ik denk dat met fast feeding, de bonen elkaar tussen de schijven houden, dus langer tussen de messen zitten.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » do 22 feb 2024, 16:08

Wie een maler met hopper heeft zal reeds hebben gemerkt dat de laatste paar maalsels ineens wat hardere doorloop geven.

Minder nederwaartse druk op de bonen en dus minder 'drang' om tussen de malende kaken te springen levert maalsel op dat een snellere doorloop veroorzaakt.

Dat dit in zekere mate ook zo is bij singulaire dosing is dan weer geen verrassing, denk ik.

Werp je alles er in eene in, zoals ik ook doe bij de Niche en de Honne, dan zullen de eerste bonen meer nederwaartse druk krijgen dan de laatsten die frank en vrij tussen de maalschijven kunnen duikelen.

Bij de 120mm schijven van de GRR maler gaan zo'n beetje alle bonen tegelijk de graaikaken in en is de slachting een kwestie van enkele ogenblikken.

Ik zal het eens langzaamaan proberen in de Honne. En dan bij voorbaat iets fijner afstellen.

Hedrick heeft het erover dat bij alles-ineens de bonen allemaal tegelijk in de maling willen worden genomen en staan te dringen.

Dat lijkt me nou weer niet. Mijn bonen willen helemaal niks, dat vind ik ook zo knap van ze. Ze lijken alles lijdzaam te ondergaan zonder enige individuele wens of wil van de afzonderlijke bonen. Wat dat aangaat kunnen wij nog veel van de bonen leren. Ze hebben geen mindfulness training nodig.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Erik82 » do 22 feb 2024, 17:18

Dit is ontzettend duidelijk met de Ditting Lab Sweet malers in vergelijking met de Mahlkonig Peak maler. Beide hebben exact dezelfde schijven daar waar de Peak goed geschikt is voor espresso en de Ditting LS er grote moeite mee heeft.

Alles in 1 keer met een hopper en een kleine ruimte tussen de schijven en de maalkamer zorgt voor een soort dubbele maling door de tegendruk en dus meer fines. Met slow feeding heb je dit totaal niet en zal het maalsel wat grover zijn. Dat is dan ook technische precies de reden waarom de een goed werkt en de ander niet voor espresso bij de Ditting en MK.

Met singledosen is het ook nog eens dat je maalsel consistenter is als je gaat slow feeden. Alles in 1 keer zorgt ervoor dat de eerste helft meer tegendruk heeft en het laatste beetje niet dus heb je een combi van fast en slow feeding qua maalresultaat. Als je alles gaat slow feeden is het maalsel dus veel consistenter omdat alles onder gelijk voorwaarden wordt gemalen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor fransg » do 22 feb 2024, 17:35

Als je alles gaat slow feeden is het maalsel dus veel consistenter omdat alles onder gelijk voorwaarden wordt gemalen.
Rest de vraag of 'consistentie' een direct verband heeft met 'lekkere espresso'.

Bij een hefboommachine heeft de afnemende en dus niet-consistente extractiedruk een magnifiek effect op de smaak.

Bij het branden wordt vaak gestreefd naar een afnemende Rate of Rise en ook daar wordt aangenomen dat die inconsistentie de kwaliteit van de branding positief beïnvloedt.

De smaak van de eerste druppels extractie van espresso is ook heel anders dan die van de laatste druppels. Het inconsistente spectrum van smaken bijeen levert idealiter lekker espresso op.

De extra fines die bij 'alles ineens storten' in de eerste seconden worden geproduceerd zouden best weleens de lekkere espresso kunnen opleveren. Ik heb tot nu toe niet aan slow feeding gedaan en geniet toch bijzonder van de smaak van de espresso...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor gilleko B. » do 22 feb 2024, 22:18

Wie een maler met hopper heeft zal reeds hebben gemerkt dat de laatste paar maalsels ineens wat hardere doorloop geven.

Minder nederwaartse druk op de bonen en dus minder 'drang' om tussen de malende kaken te springen levert maalsel op dat een snellere doorloop veroorzaakt.

Dat dit in zekere mate ook zo is bij singulaire dosing is dan weer geen verrassing, denk ik.

Werp je alles er in eene in, zoals ik ook doe bij de Niche en de Honne, dan zullen de eerste bonen meer nederwaartse druk krijgen dan de laatsten die frank en vrij tussen de maalschijven kunnen duikelen.

Bij de 120mm schijven van de GRR maler gaan zo'n beetje alle bonen tegelijk de graaikaken in en is de slachting een kwestie van enkele ogenblikken.

Ik zal het eens langzaamaan proberen in de Honne. En dan bij voorbaat iets fijner afstellen.

Hedrick heeft het erover dat bij alles-ineens de bonen allemaal tegelijk in de maling willen worden genomen en staan te dringen.

Dat lijkt me nou weer niet. Mijn bonen willen helemaal niks, dat vind ik ook zo knap van ze. Ze lijken alles lijdzaam te ondergaan zonder enige individuele wens of wil van de afzonderlijke bonen. Wat dat aangaat kunnen wij nog veel van de bonen leren. Ze hebben geen mindfulness training nodig.
Haha

Afbeelding


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor bobbee » do 22 feb 2024, 22:42

Nog even en het is beter om kleine schijven te gebruiken van 50mm of liefst nog kleiner want die malen de bonen zo lekker langzaam en rustig.

Zal het langzaam voederen morgen weleens proberen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor Madencio » do 22 feb 2024, 23:48

Ja weetje, als het 2 min langer duurt en je krijgt er wel een beter bakkie van, dan ben ik de beroerdste niet! Net weer ff een espresso gemaakt, heerlijk joh. Kon echt een stuk fijner malen dan normaal. Maar goed, het zijn dan ook Little Roastery boontjes ;)
Wat ik trouwens ook merk is dat het maalsel minder geklonterd is, dus iets minder statisch.
... / DF83

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2024, 07:35

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Slow vs fast feeding

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2024, 10:54

2 x getest. Maalsel is idd en stuk grover dan anders, doorloop van de espresso sluit daarbij aan. Op smaak kan ik nog niks zinnigs zeggen.

Maler : df64v op 1000 rpm met ssp multi purpose maalwerk

Machine: Londinium R met pre infusie ingesteld op 2 bar.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron