Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Coloury
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 03:52

Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Coloury » za 30 mar 2024, 15:18

Veel Nederlanders zijn van mening dat ons kraanwater van uitstekende kwaliteit is. Dit lijkt zeker het geval als we het vergelijken met Zuid-Europese landen, waar het water vaak een sterke chloorsmaak heeft.

Toch is Nederlands kraanwater niet ideaal voor espressomachines. Het bevat niet alleen veel kalk, maar kan ook chloride bevatten - een stof die niet te verwarren is met chloor.

Wat is chloride?
Chloride komt van nature voor in water en beïnvloedt de zoutconcentratie. Hoge concentraties zijn te vinden in gebieden waar het water wordt beïnvloed door zout of brak grondwater.

Het probleem voor espresso machines:
De meeste standaard waterfilters verminderen weliswaar kalk en verlagen de pH en alkaliteit, maar niet de chlorideconcentratie. Dit kan leiden tot corrosie, wat je wilt vermijden bij dure espressomachines. Fabrikanten adviseren bij chlorideconcentraties boven de 30 - 50 mg/L het water te behandelen met een RO-systeem. Synesso raadt zelfs aan onder de 15 mg/L te blijven.

In Nederland is de drinkwaterkwaliteit over het algemeen goed, maar in sommige regio's zijn er hoge chlorideconcentraties, zoals in Regio Bergen (waar ik woon) met ongeveer 84 mg/L en Andijk waar het meer dan 150 mg/L kan zijn (PWN, 2023), wat kan leiden tot zeer corrosief water!!!

Een quote uit een onderzoek van La Marzocco over espresso machine lekkages in Cambridge, Massachusetts, benadrukt het risico van chloride corrosie:

"Even the SCAA, as well as the newer SCA water quality handbooks say very little about chloride corrosion risk. Until La Marzocco sounded the alarm about their experiences with boiler failures in Cambridge MA, I think very few people were aware of the chloride issue with espresso machine corrosion." (Scott Guglielmino from La Marzocco)

Waarom is dit belangrijk?
Na een kostbare reparatie van mijn espresso machine, veroorzaakt door chloride-induceerde boiler lekkages, wil ik iedereen waarschuwen om hun chloridegehaltes te controleren.

Oplossingen:
Er zijn filters zoals de Brita Xtrafinest 1100 of de Pentair Claris Prime die chloride kunnen verminderen. Een andere optie is een omgekeerde osmose (RO) systeem, hoewel dit voor particulieren in Nederland ongebruikelijk is, maar in de specialiteitenkoffiebranche vaak wordt gebruikt.

Ik ben geen waterexpert, maar hoop dat deze informatie helpt om corrosie in jullie prachtige machines te voorkomen.

PS: Ik heb geen affiliates met de genoemde merken; dit zijn simpelweg de beschikbare opties.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor fransg » za 30 mar 2024, 15:47

Misschien kun je jezelf eerst voorstellen.

Een deel van je bericht lijkt letterlijk gekopieerd van een bericht op HB van augustus 2022, dat vind ik een beetje vreemd.
Een quote uit een onderzoek van La Marzocco over espresso machine lekkages in Cambridge, Massachusetts, benadrukt het risico van chloride corrosie:

"Even the SCAA, as well as the newer SCA water quality handbooks say very little about chloride corrosion risk. Until La Marzocco sounded the alarm about their experiences with boiler failures in Cambridge MA, I think very few people were aware of the chloride issue with espresso machine corrosion." (Scott Guglielmino from La Marzocco)
Scherm­afbeelding 2024-03-30 om 15.38.16.png
Het volgende deel van je bericht lijkt letterlijk vertaald uit het Engels, een beetje krom Nederlands:
veroorzaakt door chloride-induceerde boiler lekkages, wil ik iedereen waarschuwen om hun chloridegehaltes te controleren.
Ook het gebruik van het woord "specialiteitenkoffiebranche" lijkt onhandig vertaald uit het Engelse 'specialty coffee'.
Ik ben geen waterexpert, maar hoop dat deze informatie helpt om corrosie in jullie prachtige machines te voorkomen.

PS: Ik heb geen affiliates met de genoemde merken; dit zijn simpelweg de beschikbare opties.
Ik zou zeggen verklaar je nader.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor turboyeast » za 30 mar 2024, 16:19

Man man, wat een onzin dit verhaal.
Wist je dat RO permeaat het koper en messing van je espresso machine kan opvreten als een biscuitje?

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Coloury
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 03:52

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Coloury » za 30 mar 2024, 17:39

Wow, ik ben de laatste maanden bezig om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over dit onderwerp om anderen te helpen. In Nederland is hier zeer weinig over te vinden en ik dacht dat ik het forum hiermee kan helpen. Ik heb inderdaad stukken gebruikt van HB of La Marzocco (en source dit graag als jullie dit willen), maar nogmaals ik heb zo veel mogelijk onderzoek gedaan omdat dit een onbelicht topic is. Nederlands is niet mijn eerste taal (ik ben Zweeds), dus excuses als ik soms vertaling services moest gebruiken.

Maar geef graag aan wat er niet klopt aan mijn redenering of informatie? Ik deel ook graag mijn persoonlijke gegevens met mods als jullie mijn achtergrond willen checken?

Coloury
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 nov 2023, 03:52

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Coloury » za 30 mar 2024, 17:51

Man man, wat een onzin dit verhaal.
Wist je dat RO permeaat het koper en messing van je espresso machine kan opvreten als een biscuitje?

Cheers, TY
Welke gedeelte is hier onzin aan? Leg me heel graag uit?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor fransg » za 30 mar 2024, 17:56

Wow, ik ben de laatste maanden bezig om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over dit onderwerp
Dan heb je in al die tijd wel heel weinig informatie weten te vinden want wat je zegt is in 5 minuten her en der te lezen.

Je beweert veel maar zegt vrijwel niets over jezelf, wel "na een kostbare reparatie van mijn espresso machine" dus je zou kunnen beginnen met te vertellen welke espresso machine, wie wanneer welke reparatie heeft gedaan en hoeveel dat kostte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Erik82 » zo 31 mar 2024, 09:34

Als je inderdaad even gezocht had dan had je gezien dat er complete topics bestaan die dit al jaren geleden behandeld hebben. Je vertelt echt helemaal niks wat we niet al jaren weten voor zover je verhaal überhaupt al klopt. Je komt alleen met een opgeblazen verkooppraatje van LM. Plus dat één van de basisregels van elke koffie enthousiast is dat je gefilterd water moet gebruiken omdat kraanwater slecht is voor je machine en voor de smaak van de koffie.

We hebben hier allemaal veel machines gezien die jarenlang op kraanwater hebben gedraaid en compleet verkalkt zijn maar totaal geen tekenen van corrosie vertonen. Kalk is namelijk een hele goede beschermlaag tegen corrosie dus bij gebruik van kraanwater zul je niet snel corrosie zien zoals je beschrijft. Alleen laat kalk een espressomachine compleet vastlopen en verstoppen met alle vervelende gevolgen van dien.

Daarnaast is RO water of gedemineraliseerd water nog veel slechter voor je machine als je dit niet aan gaat vullen met de juiste mineralen. Dat water kan metaal compleet op gaan vreten dus je advies is nog slechter dan wat je probeert te vermijden. Zoek maar eens goed op vooral Home-barista.com want daar is een compleet subonderdeel voor alleen water waar veel mensen met echte kennis van water en scheikunde alles al zeker 10 jaar geleden op papier hebben gezet. Zoek maar eens op "rpavlis water" wat een overleden professor is die de basis heeft gevormd voor hoe de waterstandaarden zijn opgezet.

Als je echt goed water voor je machine wilt maken begin je met gedestilleerd water en ga je dit aanlengen met een natiumbicarbonaat buffer en vul je aan met een epsom zout oplossing. Die meng je in de juiste verhouding waarbij je de juiste waardes wilt hebben die trouwens voor filter en espresso nog compleet verschillend kunnen zijn en zelfs per type boon nog grote verschillen kunnen maken. Er is dus ook niet eens één goede samenstelling.

Zie hier een simpel voorbeeld https://www.baristahustle.com/blog/diy- ... o-bottles/. Je intentie is wellicht goed maar qua praktijk zit je er echt volledig naast.

Of begin eens hier voor een solide basis met http://users.rcn.com/erics/Water%20Qual ... %20FAQ.pdf Jim Schulman's Insanely Long Water FAQ welke al ruim 15 jaar oud is. Daarnaast is bij de SCAA ook genoeg te vinden aangezien er voor barista kampioenschappen ook gewoon regels voor water zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Koffienerd1337
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 apr 2024, 10:06

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Koffienerd1337 » do 04 apr 2024, 16:32

Goedemiddag allen,

Ik ben pas 'lid' van het platform gezien ik super enthousiast ben over koffie en me graag meer wilde verdiepen in de 'nitty gritty', waaronder water. Had veel tips gekregen rondom water van vrienden waardoor ik onder andere bij de bovenstaande post van Coloury terecht kwam.

Mijn eerste indruk tot dus ver is dat velen van jullie zich ver verdiepen in onderwerpen als deze, wat enorm behulpzaam is, dus dank daarvoor! Daarmee zie ik in veel reacties aanvullingen en verbeteringen terugkomen op posts. Ik schrik alleen van de enorme negativiteit. Het lijkt me dat iemand die een uitgebreide post schrijft zoals deze, dat met alle goede bedoelingen doet.. Geen idee wat de toegevoegde waarde ervan is om een post(er) zo de grond in te stampen, nota bene zonder verdere details rondom wat er niet zou kloppen, of iemand waarvan Nederlands niet de moedertaal lijkt te zijn te corrigeren op onhandige vertalingen.. of had je je eerste koffie nog niet op ;) ?
fransg
Tot slot, turboyeast, je geeft aan dat het onzin is in je reactie
Man man, wat een onzin dit verhaal.
Wist je dat RO permeaat het koper en messing van je espresso machine kan opvreten als een biscuitje?
,

Wat klopt er niet volgens jou en waarom? Ik zou erg geholpen zijn hier meer over te horen, gezien ik voor mijn La Marzocco Micra overweeg een filter op de waterleiding te zetten (en meteen bijv. de vaatwasser van kalk te ontzien).


Groeten,
Jan

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor fransg » do 04 apr 2024, 16:37

Geen idee wat de toegevoegde waarde ervan is om een post(er) zo de grond in te stampen
Ben je een bekende van die poster?

Als iemand binnenvalt zonder zich voor te stellen, met vage niet nader gespecificeerde verhalen over een duur uitgevallen reparatie zonder te vertellen wat er aan welke machine bij wie voor welk bedrag is gerepareerd, en aanwaait met een oppervlakkig reclameverhaal, dan vind ik dat uiterst verdacht.

Ik stamp niet, ik vind het gewoon zeer schimmig wat er van komt, en nu ook een medestander zonder achtergrond ;-)

Niemand verplicht je hier mee te doen hoor!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffienerd1337
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 apr 2024, 10:06

Re: Pas op voor corrosief water (water kwaliteit Nederland)

Berichtdoor Koffienerd1337 » do 04 apr 2024, 17:02

Haha, nee dat ben ik niet. Wel ben ik iemand die gevoelig is voor positiviteit, en op een forum waar zo een mooi onderwerp op allerlei vlakken besproken wordt met elkaar lijkt het me des te belangrijk dat te waarborgen - houdt het wel zo leuk.

Goed idee om standaard mee te nemen dat men zich voorstelt bij het starten van een post, dat zie ik niet overal terugkomen en maakt het wel een stuk persoonlijker! (Kan ik ook gemist hebben, ben dus net 'lid' zoals ik al zei). In mijn reactie heb ik zowel mijn machine, naam als 'probleem' aangegeven waardoor ik op de post kwam, heb je nog aanvullende suggesties?

Je hebt jezelf overigens zover ik kon zien ook niet voorgesteld, of vind ik dat op je profiel o.i.d. ;)?

Verder zag ik verschillende leveranciers terugkomen, dus zouden ook zomaar goed bedoelde oplossing opties kunnen zijn.

Groetjes,
Jan
Geen idee wat de toegevoegde waarde ervan is om een post(er) zo de grond in te stampen
Ben je een bekende van die poster?

Als iemand binnenvalt zonder zich voor te stellen, met vage niet nader gespecificeerde verhalen over een duur uitgevallen reparatie zonder te vertellen wat er aan welke machine bij wie voor welk bedrag is gerepareerd, en aanwaait met een oppervlakkig reclameverhaal, dan vind ik dat uiterst verdacht.

Ik stamp niet, ik vind het gewoon zeer schimmig wat er van komt, en nu ook een medestander zonder achtergrond ;-)

Niemand verplicht je hier mee te doen hoor!


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron