To tik or not to tik

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Dutch Barista
Berichten: 34
Lid geworden op: za 23 feb 2008, 11:03

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Dutch Barista » wo 21 mei 2008, 10:05

Je zou het nog een stapje verder kunnen trekken...

Ik kwam er eens achter dat als je de eerste keer redelijk ferm aandrukt (mooie term overigens 'ferm') dat je dan de olien vanuit de koffie naar de zijwand van de filter toeperst. Als je vervolgens ook nog eens een tik geeft sla je die koffie dus los van de 'vette' rand. Als je dan opnieuw aandrukt, kun je je afvragen of de koffie dan wel weer stevig aan de rand van het filterbakje blijft plakken. Mijn ervaring is dat dat niet gebeurt.
En aangezien water de weg van de minste weerstand zoekt, zal dat in dit geval langs de zijranden van het filterbakje zijn. Dus inderdaad geen channeling, maar zeker geen mooie extractie.

Je kan het uitproberen door te tampen, te tikken en te tampen en vervolgens de filterdrager om te draaien. Als de koffie blijft hangen zit het wellicht goed. Als de koffie er uitvalt klopt de theorie.

Volgende vraag is dan: Moet je filterdrager nu schoon en droog zijn of schoon en nat...???

Mijn voorkeur is schoon en nat, want op deze manier blijft de koffie ook weer mooier aan de rand van het filterbakje hangen.

Bij een schoon en droog filterbakje (regels WBC) valt de koffie er na het tampen ook weer uit als je de filterdrager omdraait.

Waar hebben we het eigenlijk over... De hele wereld om ons heen verhongert, heeft oorlog en beeft kapot. En wij maken ons druk over "een tik of geen tik" ;)

Viva koffiepraat!

Jeroen

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor oxxo » wo 21 mei 2008, 22:27

* Hier stond een stukje text van Randy Newman uit de song political science: ´let´s throw the big one´ *
Laatst gewijzigd door oxxo op vr 23 mei 2008, 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Er gaat niets boven morgen.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Aadje » do 22 mei 2008, 11:59

Bij een schoon en droog filterbakje (regels WBC) valt de koffie er na het tampen ook weer uit als je de filterdrager omdraait.
Dat moet ik helaas tegenspreken, ik maak altijd m'n filterbakjes schoon en droog en de puck valt er nooit uit. Althans, bij een La Marzocco-stijl filterbakje niet, bij het standaard rancilio filterbakje wel. En op het werk heb ik t laatst ook geprobeerd en toen bleef ie ook zitten.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 21:11

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Jasper » do 22 mei 2008, 13:29

Op een rustig feestje hadden Sander en ik alle ruimte om dit eens te testen met een naked portafilter. Het beste resusltaat? Overdoseren en verder helemaal niet tampen!
Was het lekker?
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

Dutch Barista
Berichten: 34
Lid geworden op: za 23 feb 2008, 11:03

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Dutch Barista » vr 23 mei 2008, 08:16

Probeer maar eens: een schoon en droog filterbakje, vullen met koffie, tampen tikken en tampen.
Plaats nu de filterdrager in de machine. Wacht 2 seconden en haal de filterdrager er weer uit. Als je nu de filterdrager omdraait, valt de koffie er 9 van de 10 keer uit is mijn ervaring.

Door de warmte in de machine krimpt de koffie een klein beetje waardoor er ruimte ontstaat aan de randen...

nogmaals, er is geen waarheid. Gewoon iets om over na te denken...

Goed weekend,

Jeroen

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Aadje » vr 23 mei 2008, 15:24

ah, als je m eerst in de machine doet, dat heb ik nog nooit geprobeerd . . .
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » di 27 mei 2008, 02:38

Ik heb de tweede tik altijd heel vreemd gevonden (je verbreekt volgens mij de eenheid v.d. puck) en ook onnodig (zoals Moniek zei: helemaal niet tampen geeft ook goede resultaten). Ik tik dus ook helemaal niet meer, ik klop alleen nog maar.

Waarom klinkt dit zo raar? :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Aadje » di 27 mei 2008, 08:26

We zijn allemaal gewoon getikt hier . . .
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » di 27 mei 2008, 11:02

En als alles nu ook nog zou kloppen wat gezegd wordt..... :D
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Moniek
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:55

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Moniek » wo 25 jun 2008, 12:07

Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007! :D


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron