To tik or not to tik

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Aadje » wo 25 jun 2008, 12:26

oh god, is zelfs het barista zijn onderhevig aan mode-verschijnselen?
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Sebastiaan007 » wo 25 jun 2008, 17:59

oh god, is zelfs het barista zijn onderhevig aan mode-verschijnselen?
Natuurlijk! ;)
Wat dacht je dan!
Achja, als jij zelf (algemeen) maar tevreden bent ben ik ook blij :)
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » wo 25 jun 2008, 19:51

Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007! :D
Ja kijk, en dan willen wij allicht weten wat iedereen dan wèl deed! En dan vooral degenen die in de finale zaten, natuurlijk... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Tim Vogt
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 23 jun 2008, 00:08

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Tim Vogt » wo 25 jun 2008, 22:41

Het al wel of niet "tikken" kan inhouden dat je bij bepaalde soorten koffie kleine verbrande puntjes in je crema krijgt. Deze geven een branderige smaak, en géén egale crema.

Channeling krijg je volgens mij altijd wel. Afhankelijk van je maalsel, soort molen en manier van doseren.
Maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.
My workbench: Machine Wega Atlas 2,Grimac Ten 2 groep,Grimac Twenty 2 ele Cma molen, Mazzer Mini, Casadio Simontainiously Grinder/ wanna have a Mistal and polish all day..

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » do 26 jun 2008, 02:59

Het al wel of niet "tikken" kan inhouden dat je bij bepaalde soorten koffie kleine verbrande puntjes in je crema krijgt. Deze geven een branderige smaak, en géén egale crema.
Daar snap ik niets van? Bedoel je dat je door een tikje tegen de filterhouder te geven voor het tampen, verbrande puntjes in je crèma krijgt? Hoe kan dat?
Channeling krijg je volgens mij altijd wel. Afhankelijk van je maalsel, soort molen en manier van doseren.
Maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.
Ik krijg eigenlijk voornamelijk channeling als ik te oude kofffie gebruik of echt stomme dingen doe. Anders lukt het me aardig om zonder channeling te blijven, zeg in zo'n 95% van de gevallen 8-) Dus om nu te zeggen dat je dat altijd wel krijgt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Tim Vogt
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 23 jun 2008, 00:08

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Tim Vogt » do 26 jun 2008, 12:40

Dan heb ik de term channeling verkeerd begrepen.
Ik nam aan dat dat een goede doostroom van water door je koffie in de portafilter was.
Zo niet moet ik mij op dit onderwerp nog even inlezen.

Het uitblijven van de "Tik" kan branderige puntjes veroorzaken.
Aangezien de "tik" losse koffie deeltjes naar de oppervlakte brengt, en na polijsten een crema geeft die egaal is en kleine belletjes heeft. Hoe fijner de crema, hoe hoger de kwaliteit van de blend.
Zo hebben ze mij in Italie verteld.
Dus door te tikken krijg je een egale crema met een mooie donker mahonie houten kleur.
Niet tikken, kan een smaak creeren die niet in balans is. Ik heb ontdekt dat dit bij blends van toepassing is. En minder bij Single Origins.
My workbench: Machine Wega Atlas 2,Grimac Ten 2 groep,Grimac Twenty 2 ele Cma molen, Mazzer Mini, Casadio Simontainiously Grinder/ wanna have a Mistal and polish all day..

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Spironski » do 26 jun 2008, 13:07

Naja, ik had nu juist begrepen dat tikken inderdaad "uit" was, vanwege het gevaar van channeling (dat wil je dus niet, het zijn kleine breukjes in je puck waarlangs het water ontsnapt zonder dus de koffie goed te extraheren).

Ik tik al een tijdje niet meer, en heb nooit verbrandde "puntjes", voor zover ik weet. Maar wellicht weet ik niet waarnaar ik moet zoeken. Heb nooit geweten dat het tikken van je filterdrager de kwaliteit van je crèma zou verbeteren.
Bij mijn weten is de versheid van je koffie van grotere invloed, en als je te verse koffie hebt krijg je grote bellen. Daarbuiten dan nog de kwaliteit van je maling, de samenstelling van je blend, etc.... maar nooit de "tik" :shock: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 21:11

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Jasper » do 26 jun 2008, 22:14

Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007! :D
Mijn voorspelling voor 2009...

Levellen is zoooooooooooooooooooooooooooooo 2008!
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!

Gebruikersavatar
Moniek
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 10:55

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Moniek » vr 27 jun 2008, 11:11

Nog 1 tikje om het kloppend te maken... In Kopenhagen heb ik bijna geen deelnemer zien tikken of kloppen, it's soooo 2007! :D
Ja kijk, en dan willen wij allicht weten wat iedereen dan wèl deed! En dan vooral degenen die in de finale zaten, natuurlijk... ;)
Filmpjes zijn te vinden via de website van WBC. Wat ik het meest zag gebeuren was eerst een lichte tamp. Vervolgens wel de tamper los van de koffie en daarna weer een tamp, dit keer iets harder, maar nooit heel hard.
Als ik me niet vergis levelde de winnaar de koffie niet voor het tampen, maar dat kan ook 1 van de andere finalisten zijn geweest. Of dit de nieuwe trend voor 2009 is weet ik niet, het nut van levelen lijkt mij groter dan het hele tik-verhaal.

Nog veel opvallender, de nieuwe World Barista Champion vulde zijn eerste filterdrager, tampte en legde deze naast de machine ( :shock: ), vervolgens vulde en tampte hij de volgende en legde deze ernaast. Dan plaatste hij de eerste filterdrager, startte de extractie en plaatste daarna de tweede filterdrager. Dit ging wel in een hoog tempo, ik denk dat hij daardoor minimaal temperatuur verlies had. Hij was sneller dan de meeste deelenemers die de "gewone" methode gebruikten. Voordeel hiervan is dat de 4 espresso's zo identieker bij de jury terechtkomen.

Het is mooi dat iemand die afwijkt van de standaarden wint, ik hoop op dat dit resulteerd in meer variatie tijdens WBC 2009.

Liesbeth Sleijster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 22:17
Contacteer:

Re: To tik or not to tik

Berichtdoor Liesbeth Sleijster » vr 27 jun 2008, 14:38

het is een persoonlijk ding denk ik, maar gezien het feit dat je je best doet om zo strak/netjes mogelijk alle koffie te verdelen en er vervolgens een tik tegenaan geeft, leek mij het logisch om niet te tikken.. Het tikken heeft een nihile functie, die paar korrels die er boven op liggen, gooi je er zo vanaf, maar een gat los je niet op.
coffee consults-workshops-training & events


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron