Spaanse Cafe Cortado / Manchado

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
original andalucia
Berichten: 228
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 18:10
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Spaanse Cafe Cortado / Manchado

Berichtdoor original andalucia » za 05 jan 2008, 19:12

Behalve Italië heeft ook Spanje vele manieren om koffie te drinken. De meeste van ons hebben dan ook wel eens op vakantie in Spanje een Cortado / Manchado gedronken. Maar hoe maakt men deze ?

Het antwoord is simpel :

De Cortado / Machado maakt men door eerst een solo ( Solo Corto = 30 cc espresso / Solo Largo = 50 cc espresso ) te maken waarbij men een kleine hoeveelheid melk toevoegt, waarbij de Cortado iets meer melk heeft dan de Manchado ( una mancha betekent een vlek ). Ooit ontstaan om de zure smaak van sommige koffie variëteiten te verminderen. De melk dient warm te zijn.

In Spanje is het de gewoonte om de cortado in een glas te serveren.

Afbeelding

Liefhebbers van koffie zullen erkennen dat dit niet de beste wijze is om de koffie te drinken. Hiervoor zijn enkele redenen :

1 – Glas heeft niet de juiste eigenschappen om de temperatuur vast te houden zodat men tot de laatste druppel kan genieten van dit drankje. :cry:

2 – Deze glaasjes hebben geen oortje waarbij dank de grote hitte in eerste instantie men de vingers verbrandt en hierdoor is de verleiding groot voor de Spaanse obers om U het glas voor te zetten door het aan de rand vast te pakken wat de hygiëne niet te goede komt. :|
Laatst gewijzigd door original andalucia op wo 04 nov 2009, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

gamgra
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 16 jan 2008, 21:46

Re: Spaanse Cafe Cortado / Manchado

Berichtdoor gamgra » wo 06 feb 2008, 15:05

Ja de 'Cortado' is mij wel bekend;
jaarlijks verblijven wij van begin September tot eind December in Spanje, vind de cortado meestal redelijk te drinken, komt inderdaad altijd in een bloedheet glaasje...
Heb het gevoel dat er niet altijd aan onderhoud - reinigen van de machines gedaan wordt, soms is het goed te proeven.

Wat mij overigens ook opvalt; er wordt weinig of nooit gebruik gemaakt van een 'tamper', soms let ik er speciaal op, je ziet de barista de piston bij de molen opvullen en terloops wordt het boeltje een beetje aangedrukt met het plastic tampertje dat aan de molen vast zit.
Heb het gevoel dat er meer koffie in gaat waardoor de broeizeef bij het vastdraaien van de piston de taak van de tamper overneemt.

ik heb thuis ook ge-experimenteerd om zonder tamper te werken, door het maalsel gewoon met mijn duim rondom goed aan te drukken, vind het resultaat beter dan de beste tamper, ik moet wel iets fijner malen.
Je kan het zelf gemakkelijk uitproberen.

Ton

Gebruikersavatar
oxxo
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 jan 2008, 02:28
Contacteer:

Re: Spaanse Cafe Cortado / Manchado

Berichtdoor oxxo » do 07 feb 2008, 00:43

Een espresso in Napels wordt ook niet met ´15 kg´ aangestampt. De koffie wordt goed verdeeld en licht aangedrukt op de molen, soms zelfs dat niet. Misschien heeft dit ook te maken met die typische hevelmachines die daar veel gebruikt worden. Mij werkwijze nu: -Malen -verdelen door te tikken tegen molen -aandrukken op tamper molen -tikken met tamper om restjes koffie van de rand te krijgen -licht draaiend aandrukken met passende tamper.
Ik ga het zeker proberen zonder aandrukken.
Er gaat niets boven morgen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Spaanse Cafe Cortado / Manchado

Berichtdoor Spironski » ma 21 apr 2008, 12:46

Beetje late reactie, zat een beetje rond te surfen op de site... Volgens mij is het niet verstandig om na het aandrukken nog eens op de portafilter te kloppen. De kans bestaat dat je de koffiepuck breekt en de randverzegeling verbreekt ==> channeling.
Ikzelf klop wel uitgebreid met de portafilter, maar altijd vóór het aandrukken, dus als het maalsel nog los is. Op die manier krijg je volgens mij een mooi egale, dichte koffiepuck.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron