ULKA pomp schoonmaken/ontkalken

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

ULKA pomp schoonmaken/ontkalken

Berichtdoor bobbee » vr 06 dec 2013, 15:36

Onlangs in een eerdere post gaf ik aan een probleem te hebben met de Vivi.
De IZZO heeft een tijdje stil gestaan bij de vorige eigenaar en ben nu bezig om te achterhalen wat er soms fout gaat. Wanneer ik de blindfilter gebruik of een espresso zet, dan "verstikt" de machine soms. Alsof de pomp zijn druk niet kwijt kan of misschien dat de pompdruk wegzakt, maar dat laatste denk ik niet. Ik heb de groep al uit elkaar gehaald maar daar is niks raars te vinden. Ik dacht eerst dat het een klep was. Het zou dan denk ik de pomp, de OPV of misschien de droogloop beveiliging van de pomp kunnen zijn. Ik weet het nu echt niet.

Misschien weet iemand op het forum het? Zou wel mooi zijn!
Hier een 2-tal filmpjes met het probleem:
rond ongeveer 0:30 seconden begint het. De druk valt weg.

En hier hoor je het goed met de blindfilter:


In mijn zoektocht naar het euvel heb ik de E61 uit elkaar gehaald en gereinigd en ontkalkt omdat ik dacht dat een klep niet goed afgesteld was en het OPV een paar slagjes heen en terug gegeven om eventueel kalk los te krijgen. Enfin, na wat speuren op HB.com kwam ik erachter dat het vrijwel zeker de pomp moest zijn. Nu kun je die meteen eruit halen en vervangen voor een nieuwe maar dat onderdeel is dus ook te openen en schoon te maken. Ik heb dat gedaan en mijn machine werkt nu al een week helemaal perfect! Het uiteindelijke probleem was dus vuil in de pomp wat er voor zorgde dat waarschijnlijk het rubbertje in de pomp af en toe niet goed kon functioneren.

Hier de pomp in delen op volgorde:
Afbeelding

Probleem zat waarschijnlijk op 1 van de volgende plaatsen:
AfbeeldingAfbeelding
(plaatjes zijn clickable)
Afbeelding

Wanneer je de pomp uit elkaar haalt doe je dat eerst door de parker's los te schroeven, de rode magneet eraf te schuiven en de 2 witte plastic delen van elkaar te kllikken middels een slagje. Dan valt het meeste al uit elkaar. Het messing buisje, daarin zit een klein plastic warteltje of hoe je het wilt noemen wat je eruit moet draaien met een pincet of klein schroevendraaiertje. Daardoor komt het veertje met rubbertje, balletje en het andere veertje met rubber ringetje los. Doe alle onderdelen (behalve het rode deel, busjes die daarin zitten en schroeven) in een oplossing van citroenzuur en laat dit even weken. Zet dan alles weer in elkaar op volgorde. Het plastic warteltje in het messing deel hoef je niet terug te draaien maar kun je gewoon erin drukken tot hij niet verder gaat.
Daarna de pomp weer terug monteren, ik heb hem even getest met een slang in een kan met water maar als je dat te gevaarlijk vindt dan beter gewoon in de machine monteren en testen. Het zijn niet de allermoeilijkste handelingen, maar het is wel handig als er al wat naslagwerk is mocht je je hieraan willen wagen. Ik ben in ieder geval blij dat alles weer perfect werkt!

En hier nog een goede aanvulling:
http://www.madeinthegarage.com/articles ... g=fr&pg=36
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron