Dit is hem dus, voorlopig!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » ma 10 nov 2014, 16:56

Dank je. Klein misverstandje alleen. Ik bedoel de moer waarmee het binnenste gedeelte van de maalschijven vastzit. Ook enig idee hoe ik dit gedeelte kan fixeren om deze moer los te kunnen schroeven?

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor @3aan » ma 10 nov 2014, 19:03

Dank je. Klein misverstandje alleen. Ik bedoel de moer waarmee het binnenste gedeelte van de maalschijven vastzit. Ook enig idee hoe ik dit gedeelte kan fixeren om deze moer los te kunnen schroeven?

Peter
Misschien een stokje door de maalmond steken om zo de waaier te fixeren? :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » ma 10 nov 2014, 19:42

En zo geschiedde het. En wat ik al vermoedde, de moer moet rechtsom losgedraaid. Enige probleem nog een dolgedraaide inbus :evil: :evil: :evil: . Afstelring moet er nl vanaf om nieuwe schoeven te kunnen plaatsen...

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » wo 21 jan 2015, 11:57

Zo, ook dat probleem al lang weer achter me gelaten. Inmiddels ben ik aardig wat verschillende bonen verder en de basis ligt steeds wat hoger.

Waar ik echter tegenaan blijf lopen is dat de eerste espresso vaak afwijkt van de tweede die ik daar direct achteraan zet. Eerste mooie doorloop van rond de 25 a 30 seconden, terwijl de tweede met dezelfde hoeveelheid koffie vaak trager doorloopt en minder crema heeft.

Waar zou dit aan kunnen liggen? Temperatuur en druk zouden toch gelijk moeten blijven met een Quickmil met thermoblock?

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Spironski » wo 21 jan 2015, 12:20

Zal met het maalsel te maken hebben?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Erik82 » wo 21 jan 2015, 12:24

Heb je de hoeveelheid koffie in het filterbakje gemeten of bij het in de maler doen? Doe je aan singledosen of heb je een gevulde hopper?

Het eerste bakkie bevat altijd wat restjes oud maalsel welke voor een net iets andere flow zullen zorgen. Daar zal voornamelijk het verschil zitten. Aan de hand van de bovenstaande vragen kunnen we dat nog wat verder uitwerken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » wo 21 jan 2015, 16:04

Ik maal altijd een gewogen hoeveelheid bonen per kopje. Malen, vegen, malen, vegen, malen en vegen tot er niets meer uitkomt. (Kan dan ook niet wachten op de resultaten van de spiegelreflexoplossing voor de MC90😉)
Ik ga er dan eigenlijk ook vanuit dat dat het niet kan zijn. Voor de zekerheid zal ik komende keren het maalsel eens wegen ipv de bonen, om dat in ieder geval uit te sluiten.
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Spironski » wo 21 jan 2015, 21:06

Het maakt zelfs al uit hoeveel druk er op de bonen in de hopper/hals zitten als ze gemalen worden. Als ze bij een bijna lege hals op het laatst een beetje "popcornen" verloopt de extractie van dat maalsel totaal anders dan met het maalsel dat dit niet deed omdat er wat bovenop lag.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor pichichi » wo 21 jan 2015, 21:27

Het maakt zelfs al uit hoeveel druk er op de bonen in de hopper/hals zitten als ze gemalen worden. Als ze bij een bijna lege hals op het laatst een beetje "popcornen" verloopt de extractie van dat maalsel totaal anders dan met het maalsel dat dit niet deed omdat er wat bovenop lag.
Dit vind ik een interessante theorie! Waarvan ik blijkbaar in de praktijk ook weleens last heb...
Telkens enkel de hoeveelheid bonen in de hopper doen die je gaat malen kan dus ook z´n nadelen hebben. Zelfs met het fijne schuifje dat de Eureka Mignon standaard heeft zitten. Ik ga hier eens extra op letten!

Ik herinner me trouwens dat ik jaren geleden iets soortgelijks als TS hier opmerkte. Dat het lijkt dat de molen altijd even moet ´wennen´ aan de nieuwe (origine) bonen.. Daar reageerde jij Spironski toen nog aardig op (jawel, geheugen als een olifant hiero! komt door de koffie mensen :lol: ).
Ik bedoel dat wennen dan los van fine-tunen maalgraad etc. Maar terwijl ik het, met de inmiddels opgebouwde kennis sindsdien ;) , nu weer optik hier zit het ´m natuurlijk vooral in dat fine-tunen, in de meest brede zin des woord: versheid, origine bonen, omgevingstemperatuur en dan dus ook de (of gebrek aan) hoeveelheid bonen in de hopper voor neerwaartse druk.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Erik82 » wo 21 jan 2015, 21:46

Ik denk toch dat het eerste bakkie zo'n 2-3gr oud maalsel bevat wat de flow anders maakt.

Nog een leuk stukje leesvoer: http://www.home-barista.com/grinders/si ... 12929.html
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron