Dit is hem dus, voorlopig!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » ma 01 sep 2014, 17:39

Deze begint er gelukkig weer op te lijken... :P

http://www.mijnalbum.nl/Album=MX4ZHTEV#686NLAXZ
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » do 18 sep 2014, 19:38

Wie weet er wat dit zou kunnen zijn...

Koffie begint netjes door te lopen in mooie donkere streepjes. Na een seconde of tien begint hij regelmatig te, tja, hoe zou ik het noemen , blubberen. Dikke stralen met horten en stoten.

Dit moet beter kunnen ;) !

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor fransg » do 18 sep 2014, 19:48

Lijkt mij aan de bonen of het maalsel te liggen, mogelijk te oude bonen, of geen lekkere branding. Door de fijne maling spuit het er niet meteen al uit maar de fut is snel weggespoeld uit het maalsel en de rest gaat er snel en hard doorheen.

Vandaag gooide ik een aantal pakjes zelfgebrande bonen weg die zulke neigingen vertoonden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Spironski » do 18 sep 2014, 20:59

Kan je ook een filmpje posten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor fransg » do 18 sep 2014, 21:28

En kun je ook andere verse bonen van een goeie brander gebruiken en zeggen wat de branddatum en herkomst van de "race-kak"-bonen was?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » vr 19 sep 2014, 00:50

Een filmpje posten, daar zou ik me eerst eens in moeten verdiepen. Nog steeds Fascino bonen (Emporio) met branddatum 20/8. Binnenkort weer nieuwe boontjes! Enneuh... racekakboontjes, dan begrijp je in ieder geval precies wat ik bedoel ;-).

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Wedj » vr 19 sep 2014, 12:07

Toen.ik nog geen gene cafe had bestelde ik ook altijd emporio bij fascino weert. Nooit dit fenomeen gezien. Wat zeiden zij ervan?
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
PetervdB
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 10:11

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor PetervdB » do 16 okt 2014, 17:12

Zo, weer wat weekjes verder. De Jura is van de garage verhuisd naar een andere eigenaar. Ik had nog een zak Costadoro bonen, waar ik jaren tevreden mee ben geweest. Ik dacht die er nog maar even door te draaien, maar reeds na openen van de zak dit experiment gestaakt :D .

Het sputteren was tijdelijk en ben er niet helemaal achter gekomen wat de rede was. Platter scroefje gehaald om douchescherm vast te maken van mijn Quickmill 820. Hier zit wel zo 'n veertje tussen de schroef en de stop, maar volgens de leverancier hoeft die niet toegepast bij de 820, maar alleen bij de omgebouwde voor koffiepads.

Resultaat steeds constanter, maar sommige dagen...

Heeft iemand enig idee of je de 820 ook moet laten doorlopen voordat je een espresso zet? Zit nl een thermoblock in en geen boiler. Ik heb nl het idee dat hij nog wel eens te warm kan zijn.

Qua onderhoud ook wat onduidelijkheid. Lees op meerdere plaatsen dat blindfilteren geen zin heeft bij een Quickmill 820. Nu zag ik laatst dat er wel matjes voor te koop zijn om in je portafiller te keggen om te... blindfilteren?

En voor degenen die zelf branden, doen jullie dat altijd voor of na het blenden? Ik brand niet zelf, maar ben er per toeval achter gekomen dat wanneer ik wat lichtgebrande Ethiopische bonen aan mijn donkerder gebrande b.v. Brazil bonen toevoeg, dit een heerlijke smaaknuance geeft. Is dit nadelig voor de doorloop?

Al met al zit er nog steeds vooruitgang in, maar begin ik mijn ogen en oren al open te houden voor een evt kleine upgrade van de machine 8-) .

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor Spironski » do 16 okt 2014, 18:39

Kijk, het begint al wat te worden, mooi!
En voor degenen die zelf branden, doen jullie dat altijd voor of na het blenden?
Ligt er aan. Als ik niet teveel wil/kan branden blend ik wel voor het branden. Maar het is nu eenmaal zo dat verschillende bonen verschillende brandprofielen nodig kunnen hebben.
Zo zijn Brazilboontjes vaak heel zacht, en dus moet je die voorzichtig branden. Een Yrgacheffe is daarentegen erg hard en heeft juist extra hitte nodig. Zou je die tegelijkertijd branden, dan krijg je nooit het optimale uit beide bonen.

Blenden hoeft niet nadelig te zijn voor de doorloop. Überhaupt pas je je maling aan op hoe de doorloop is. Nu is het over het algemeen wat lastiger om met heel licht gebrande bonen een goede doorloop te verkrijgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Dit is hem dus, voorlopig!

Berichtdoor goosman » vr 17 okt 2014, 12:01

Heeft iemand enig idee of je de 820 ook moet laten doorlopen voordat je een espresso zet? Zit nl een thermoblock in en geen boiler. Ik heb nl het idee dat hij nog wel eens te warm kan zijn.

Qua onderhoud ook wat onduidelijkheid. Lees op meerdere plaatsen dat blindfilteren geen zin heeft bij een Quickmill 820. Nu zag ik laatst dat er wel matjes voor te koop zijn om in je portafiller te keggen om te... blindfilteren?
Ik heb zelf een 02820, zelfde techniek.
Ook mijn ervaring is dat de machine erg heet kan worden, maar ik heb 't nooit nagemeten. Kokend heet is 't nu ook weer niet. Ik laat altijd wat water doorlopen voordat ik de portafilter plaats, al is het maar om eventuele oude prut weg te spoelen van de vorige caffè.

Blindfilteren is inderdaad zinloos, wat je wel kunt doen is in het waterreservoir een reinigingstablet of vloeistof mikken en de hele zaak doorspoelen. Daarna uiteraard alles weer met veel schoon water doorspoelen.

Ik las ook dat je niet zo'n goede ervaringen hebt met melk opschuimen. Het kán wel, is me een paar keer goed gelukt, maar het is en blijft lastig. Voorwaarden: koud kannetje en koude, volle melk (gebruik zelf de biologische Arla, qua smaak bevalt die me het beste).
Quickmill 2820 / Carimali M1


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron