Laat je tijgerstrepen zien!!!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » za 25 mar 2023, 11:16

Mee eens, bijgaand koffie waarmee ik bezig ben om het naar mijn smaak te krijgen. Extractie nu nog te lang.Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Pti » za 25 mar 2023, 12:07

Voorlaatste shotje met de Ethiopië Adado gebrand doo Frans.
IMG_20230325_120237.jpg
Kopje omhoog houden tegen de uitloop aan, dan laten zakken en licht opzij schuiven. 18in 40uit op 93,5C met mijn nieuwe favoriete ultrafine filterbakje.
IMG_20230325_120317.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor fransg » za 25 mar 2023, 12:52

Mooi!

Is dat een nieuw filterbakje dat Hoofdkwartier ook verkoopt?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor bobbee » za 25 mar 2023, 13:31

Voorlaatste shotje met de Ethiopië Adado gebrand doo Frans.
IMG_20230325_120237.jpg
Kopje omhoog houden tegen de uitloop aan, dan laten zakken en licht opzij schuiven. 18in 40uit op 93,5C met mijn nieuwe favoriete ultrafine filterbakje.
IMG_20230325_120317.jpg
Ik heb hem nu ook erbij gepakt. Niet bij Hoofdkwartier gekocht. Had je nog niet toen.

Afbeelding

Ik heb nu afgelopen jaren meerdere bakjes geprobeerd, van IMS tot de VST bakjes en alles ertussen. De ridge less IMS bakjes (B702TCh26 en 24) hebben overal mijn voorkeur. Prijs /kwaliteit is onverslaanbare denk ik.
De Lelit bakjes geproduceerd icm IMS zijn perfect als je met een budget zit. Dan is het nog goedkoper en toch hele goede basic bakjes waar je sublieme koffie mee kunt maken en vergevingsgezind. De VST bakjes zijn ook goed maar te duur en niet per definitie veeel beter.

Disclaimer: waarom deze korte review van mij aanhakend in dit topic? Omdat Hoofdkwartier de IMS bakjes nu ook verkoopt alsmede alle andere verkopers in NL. Maar Hoofdkwartier verdient een zetje vanwege de fijne bijdrage aan het forum. Ik betaal mijn groene bonen gewoon bij HK en krijg niks extra's voor een review als dit. Ik snap dat ik hier moderator ben maar deel dit op persoonlijke titel!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » za 25 mar 2023, 15:14

Ik zet het kopje er gewoon onder op de Acaia en laat het er gewoon inlopen. Heb een andere natural uit Guatemala die alleen maar een goudbruingeel crema geeft. De Brasil gaat makkelijk met die luipaarden stripes.




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor bobbee » za 25 mar 2023, 15:31

Hier ook zo.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Pti » za 25 mar 2023, 15:42

Mooi!

Is dat een nieuw filterbakje dat Hoofdkwartier ook verkoopt?
Het is zover ik weet niets nieuws, maar wel redelijk onbekend.

Ik ben na een eerdere post met een link naar de pagina waar al die IMS codes werden uitgelegd eens in het IMS verhaal gedoken, voorheen had ik enkel VST bakjes. Ik heb er een aantal gekocht en geprobeerd, waarna ik een kleine selectie aan n de webshop heb toegevoegd.

Jaren geleden had Reneka dacht ik een patent op wat zij de "microsieve" noemde. Onder andere Reneka zelf en Kees vd Westen gebruikte deze in hun premium machines. Toen begon VST en de laser gesneden precisiebakjes aan hun opmars en hoorde je niets meer over deze soort filterbakjes. Het leek mij gewoon leuk om weer eens wat anders te proberen en ik ben tevreden over het resultaat.

Tegenwoordig zie je ook dat mensen vergelijkbare schermpjes bovenop de koffiepuck leggen om waterverdeling te verbeteren. Maar volgens mij is de waterverdeling van mijn machine goed genoeg om het zonder zgn. puckscreen af te kunnen.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor manduca » wo 29 mar 2023, 08:45

Vanmorgen met de nieuwe PNG van het hoofdkwartier (en zonder HLT).

Afbeelding

En met melk

Afbeelding
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Tekork » wo 29 mar 2023, 11:50

PNG van PTI tijgert mooi idd! En daarnaast smaakt hij ook nog eens top.

Afbeelding
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor bobbee » wo 29 mar 2023, 12:57

Mooi allemaal!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron