Laat je tijgerstrepen zien!!!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Douwetje » ma 13 mar 2023, 13:58

Kan het niet ook hier mee te maken hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=nYFb43tEylk
Dat je nu op een andere manier espresso zet, die lekkerder is, maar wellicht minder mooi eruit ziet

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor turboyeast » ma 13 mar 2023, 16:34

Kan het niet ook hier mee te maken hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=nYFb43tEylk
Dat je nu op een andere manier espresso zet, die lekkerder is, maar wellicht minder mooi eruit ziet
James snapt helemaal waar ik het over heb, een heel interessant filmpje. Ik heb het filmpje 2 keer gekeken en ik denk dat James gelijk heeft. De tendens is natuurlijk van diepere roasting naar lichtere roasting en dat zie je vanzelfsprekend terug in de espresso. Ik heb deze post ongeveer 10 jaar geleden aangemaakt en de tijger is dus daadwerkelijk een uitstervende soort....niet alleen in de natuur, maar ook in espressoland.

Ik ga zo eens de Behmor aanzwengelen en kijken of ik zo'n tijger kan reanimeren.
Cheers, TY

ps. tips voor boontjes met een tijger, blijven welkom.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door turboyeast op ma 13 mar 2023, 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor omeCo » ma 13 mar 2023, 16:37

Ome Co, ziet er netjes uit. Wat heb je op de molen?

Wie-o-wie kan mij een koffieboontje aanraden dat zéker een tijger gaat geven. Of is de tijger is zijn/haar algemeenheid een zeldzaamheid geworden?

Cheers, TY
Bovenste foto is Colombia Excelso Dark en de onderste is een nieuwe koffie die nog niet ‘af’ is. Hij komt uit Burundi maar verdere details ken ik nog niet. Beide koffies komen van dat kleine branderijtje uit Amersfoort.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Frup » ma 13 mar 2023, 19:06

Bedankt, mooi filmpje.
Tijgerstrepen zijn dus Old Skool. Maar wél mooi om te zien.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor bobbee » ma 13 mar 2023, 20:07

Kan het niet ook hier mee te maken hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=nYFb43tEylk
Dat je nu op een andere manier espresso zet, die lekkerder is, maar wellicht minder mooi eruit ziet
James snapt helemaal waar ik het over heb, een heel interessant filmpje. Ik heb het filmpje 2 keer gekeken en ik denk dat James gelijk heeft. De tendens is natuurlijk van diepere roasting naar lichtere roasting en dat zie je vanzelfsprekend terug in de espresso. Ik heb deze post ongeveer 10 jaar geleden aangemaakt en de tijger is dus daadwerkelijk een uitstervende soort....niet alleen in de natuur, maar ook in espressoland.

Ik ga zo eens de Behmor aanzwengelen en kijken of ik zo'n tijger kan reanimeren.
Cheers, TY

ps. tips voor boontjes met een tijger, blijven welkom.

Afbeelding
Ik ga laatste jaar juist lekker terug naar medium roast! En ik denk nooit meer naar light roast. Dit medium richting donker is zo lekker en goed in balans! Dus hier komen de tijgers goed voorbij. Bij een light roast is een tiger een slecht teken maar bij een medium roast is een tiger bijna altijd genieten! AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor turboyeast » di 14 mar 2023, 08:55

Ik ga laatste jaar juist lekker terug naar medium roast! En ik denk nooit meer naar light roast. Dit medium richting donker is zo lekker en goed in balans! Dus hier komen de tijgers goed voorbij. Bij een light roast is een tiger een slecht teken maar bij een medium roast is een tiger bijna altijd genieten! AfbeeldingAfbeelding
Bob, welke boontjes gebruik jij dan?
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor bobbee » di 14 mar 2023, 10:14

Ik brand zelf. Van alles doorelkaar, van Thailand naar Guatamala, Brazilië, Cuba. Alles.

Gewoon goed ontwikkelde roast. Heerlijk!
Pak wat van Hoofdkwartier of Koepoort,moet lukken denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor turboyeast » di 14 mar 2023, 11:00

Ik brand zelf. Van alles doorelkaar, van Thailand naar Guatamala, Brazilië, Cuba. Alles.
Gewoon goed ontwikkelde roast. Heerlijk!
Pak wat van Hoofdkwartier of Koepoort,moet lukken denk ik.
Check
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor turboyeast » di 14 mar 2023, 11:02

LS.,
Ik heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en zelf de Behmor maar (weer) eens aangezwengeld. Kennelijk heb ik een verkeerde instelling gedaan, want in plaats van een tijger komt er een luipaard uit de boontjes.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » di 14 mar 2023, 11:05

"Blackhead" koffie, iets voor dr. pimple popper





Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten