Laat je tijgerstrepen zien!!!

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor fuel » do 12 aug 2021, 10:50

Ja kwam dit stuk tegen nadat ik weer eens in het topic "tiijgerstrepen" de mooiste patronen zag :D .
En ik me af ging vragen dat ik sinds ik betere apparatuur heb niet meer zulke mooie patronen had als voorheen, maar de smaak was wel beter. Dacht komt dit door type boon, maler, puck prep, 54MM filtermaat, pressure etc.
Maar inderdaad een leuk stuk, via de link kan je nog bij meerdere stukken die hij heeft geschreven. Staan leuke topics bij.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » ma 23 aug 2021, 11:48

Mooi hoor die tijgerstrepen.

Misschien leuk om te lezen:

https://towardsdatascience.com/tiger-st ... 16775884c4
Heel goed om te lezen! Afbeelding
Ik heb hele mooie shotjes getrokken met tiger stripes maar het waren ook vieze bittere smaken. Vooral als je wat donkerdere roasts gebruikt zie je al snel zo'n patroontje. Het zegt dus niet veel over de smaak, het ziet er wel mooi uit.
Ik wil toch nog graag terugkomen op het stuk van Robert McKeon Aloe. Hij begint met de uitspraak dat tijgerstrepen geen uiting is van de kwaliteit in het kopje. ”I think tiger stripes are the result of localized channels”. Dit op basis van honderden shots die hij bestudeerd heeft.
 
Vervolgens stelt hij dat de tijgerstrepen ontstaan naarmate de koffie-extractie zich ontwikkelt van donker naar licht (blonding). “A shot will start dark and blond over time, so the dark stripes are the parts of coffee blonding at a slower rate due to a lower flow”. Channeling is zo een onlosmakelijk gevolg van een erosie proces agv water doorvoer door de koffiepuck.
 
Channeling vindt naar zijn mening ook plaats in precisiemandjes (ik denk dat hij doelt op VST of IMS mandjes). De gaten zijn allemaal niet even groot, dit is volgens hem ook een reden voor channeling. Als dat zo is, dan is dat ook logisch.
 
Ernstige channeling is een gevolg van fouten, minieme channeling het gevolg van het natuurlijk verloop. Logisch nmm.
 
Ik neig uit zijn stuk te concluderen dat tijgerstrepen niet alleen het gevolg is van channeling, maar ook voortvloeit uit een niet te voorkomen verloop qua natuurlijk proces (dat ben ik eigenlijk altijd van uit gegaan).
 
Even beperkend tot hier. Hoe kun je dan tijgerstrepen voorkomen? Ook als je het maximale perfect hebt uitgevoerd om zo veel mogelijk Channeling te voorkomen, dan nog heb je altijd te maken met mogelijk verschillen in grootte van de gaatjes in het mandje. En dan ook nog het natuurlijk verloop van wat hij noemt het natuurlijk erosieproces.
 
Even wat mijn ervaring betreft. Bij een espresso ga ik uit van een brewratio van ca. 1:2. Ik gebruik een IMS mandje waar tussen de 12 en 14 gram koffiemaalsel kan worden gedeponeerd. Ik ga ervan uit dat de ik mijn puckprep goed heb uitgevoerd. Dus 14 gram koffie in, ca. 28 gram koffie uit in ca. 25-30 seconden. Gebruik een wat donkerder gebrande koffie van het Hoofdkwartier.
 
In dat geval vallen mi. tijgerstrepen niet te voorkomen. Je kunt ze wel voorkomen als je aan je brewratio gaat sleutelen, bijvoorbeeld  door de maling zodanig aan te passen dat de 28 gram koffie sneller in het kopje komt. Maar de smaak verandert daarmee ook. Door zo te sleutelen verminder je de op te lossen bestanddelen uit het maalsel.
 
Een volgende vraag is dan: is die 1:2/2.2 in 25-30 seconden heilig? Is het soms beter al naar gelang de soort koffie die je gebruikt, deze brewratio aan te passen vallende buiten de grenzen zoals aangegeven? Los van de smaak, een refractometer kan in dit geval tot antwoorden leiden.
 
Zit een beetje hardop binnen mijn beperkingen te brainstormen. Ik ben um kwijt op moment dat hij zich begeeft op het statistieke veld in termen van standaard normale verdeling en rangcorrelaties. Heb dat ooit toen ik nog studeerde moeten doen, maar ben dat ook weer vlug vergeten.
 
Reacties zou ik wel leuk vinden. Dit stuk is een beetje koffiedik kijken qua tekstbegrip en mijn empirie.
 
 


Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 08:55

Je ontkomt er gewoon niet aan. 14 gram maalsel, 27 seconden, 27.8 gr uit.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 08:58

12-14 grams maandje dat ik voor mijn espresso gebruikAfbeelding

Afbeelding


fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor fuel » do 26 aug 2021, 10:35

Je ontkomt er gewoon niet aan. 14 gram maalsel, 27 seconden, 27.8 gr uit.
Afbeelding
Is dat de Black Betty Gilleko? Heb ik nu niet meer liggen maar zal binnenkort weer eens bestellen en dan de toplaag vergelijken met jouw Tijgerstrepen!
Het rare is bij mij dat ik sinds ik de Dalla Corte heb niet meer van die mooie patronen heb, ook niet met wat meer donkere brandingen. Misschien ook te maken met 54MM standaard van DC?
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor fransg » do 26 aug 2021, 10:52

Hoe kun je dan tijgerstrepen voorkomen?
Naar mijn mening/ervaring helemaal niet nodig. De extractie is nu eenmaal geen lineair gelijkmatig proces door een oneindig groot aantal gaatjes.

Of je tijgerstrepen/tijgervel krijgt in het kopje hangt ook af van de afstand van zetgroep en kopje. Het begint met een zeer donkere stroperige wat luchtige poel onderin je kopje, eerst druppelend dan stromend. Dan stroomt het wat meer door, ligt die donkere wat smeuïge 'vlek' bovenop en als de stroom een mooie 'rattenstaart' middenin je kopje wordt is er een stroming van buiten naar binnen, waardoor de 'vlek' in vele stukjes wordt gebroken en je het tijgervelletje krijgt. Is de afstand klein dan is de stroming niet zo sterk, staat de zetgroep ver boven het kopje dat klettert die rattenstaart met meer kracht in het kopje en trekt de 'vlek' snaller uit elkaar en kan het een meer egaal gemixte shot worden.

Dat zegt allemaal niks van de smaak, al kan iemand die een 'mooi' kopje espresso aangereikt krijgt wel eerder geneigd zijn het heerlijk te vinden.

In de puck zijn allerlei wervelingen, tengevolge van druk van boven, CO2 vanuit de puck zelf, maar gedurende de extractie heeft elke snipper van het maalsel de gelegenheid zijn fraaiste smaak af te geven.

In de herfst laat een boom ook niet al zijn blaren tegelijk vallen en toch wordt het als geheel een mooi en aangenaam geurend bladertapijt.

Channeling in de zin van spritzers, extractie door slechts de helft van alle gaatjes, of extractie waarbij een stukje van het portafilter de meeste tijd geheel droog blijft staan, of donker spul uit de ene kant en een straal bleek Senseo uit de andere kant, dat is wel een teken van kwaaie zaken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 10:55

Nog 1 toevoeging op mijn vragen/reactie op het tijgerstrepenverhaal. Tijdstip meten van de koffie in het kopje (yield). Gaat meneer Aloë meten vanaf start pomp of start hii op moment dat de eerste druppel in het kopje valt? Maakt nogal wat uit mbt tijgerstrepen wel, minder of niet. Dit is overigens wel een vraagstuk in het koffielandje.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 11:01

Je ontkomt er gewoon niet aan. 14 gram maalsel, 27 seconden, 27.8 gr uit.
Afbeelding
Is dat de Black Betty Gilleko? Heb ik nu niet meer liggen maar zal binnenkort weer eens bestellen en dan de toplaag vergelijken met jouw Tijgerstrepen!
Het rare is bij mij dat ik sinds ik de Dalla Corte heb niet meer van die mooie patronen heb, ook niet met wat meer donkere brandingen. Misschien ook te maken met 54MM standaard van DC?
Hi Fuel, deze is het. Mijn derde of 4e kilo al. Aangename koffie en omdat ik puckprep en brewratio beter wil begrijpen en toepassen beperk ik mij tot 1 koffie. Vanmiddag ontvang ik overigens weer eens een andere koffie, voor het eerst van Fascino. Post ik nog.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor gilleko B. » do 26 aug 2021, 11:05

Hoe kun je dan tijgerstrepen voorkomen?
Naar mijn mening/ervaring helemaal niet nodig. De extractie is nu eenmaal geen lineair gelijkmatig proces door een oneindig groot aantal gaatjes.

Of je tijgerstrepen/tijgervel krijgt in het kopje hangt ook af van de afstand van zetgroep en kopje. Het begint met een zeer donkere stroperige wat luchtige poel onderin je kopje, eerst druppelend dan stromend. Dan stroomt het wat meer door, ligt die donkere wat smeuïge 'vlek' bovenop en als de stroom een mooie 'rattenstaart' middenin je kopje wordt is er een stroming van buiten naar binnen, waardoor de 'vlek' in vele stukjes wordt gebroken en je het tijgervelletje krijgt. Is de afstand klein dan is de stroming niet zo sterk, staat de zetgroep ver boven het kopje dat klettert die rattenstaart met meer kracht in het kopje en trekt de 'vlek' snaller uit elkaar en kan het een meer egaal gemixte shot worden.

Dat zegt allemaal niks van de smaak, al kan iemand die een 'mooi' kopje espresso aangereikt krijgt wel eerder geneigd zijn het heerlijk te vinden.

In de puck zijn allerlei wervelingen, tengevolge van druk van boven, CO2 vanuit de puck zelf, maar gedurende de extractie heeft elke snipper van het maalsel de gelegenheid zijn fraaiste smaak af te geven.

In de herfst laat een boom ook niet al zijn blaren tegelijk vallen en toch wordt het als geheel een mooi en aangenaam geurend bladertapijt.

Channeling in de zin van spritzers, extractie door slechts de helft van alle gaatjes, of extractie waarbij een stukje van het portafilter de meeste tijd geheel droog blijft staan, of donker spul uit de ene kant en een straal bleek Senseo uit de andere kant, dat is wel een teken van kwaaie zaken.
Alles klar Franz!

Begrijp het nu nog beter door je reactie, waarvoor dank. Maar die meneer koppelt tijgerstrepen en kwaliteit aan elkaar, en dat daar geen causaliteit tussen hoeft te bestaan. Dat was nieuw voor mij.

Afbeelding


Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Laat je tijgerstrepen zien!!!

Berichtdoor Wijmaar » vr 26 nov 2021, 11:20

Het hoeft zeker niet lekker te zijn, maar het kán wel :). Vandaag een beetje aan het experimenteren met de Bianca. Eerste poging om een Slayer stijl espresso te maken, lange PI met lage flow en dan volledig open zodra de puck volledig verzadigd is.

Boon was een fully washed Sidamo van Blommers, resulteerde in een hele fijne gebalanceerde espresso met ook wat zoetheid en veel body. En dus was tijgerstrepen Afbeelding


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron