Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Hans Paul » za 11 apr 2015, 15:41

Zes weken geleden heb ik een ECM Mechanika IV Profi gekocht en ik wilde wel eens weten hoe lang zo'n ECM kalkfilter meegaat. Ik kon daar eigenlijk niets over vinden op internet en heb daarom zelf een testje gedaan. Hieronder de resultaten.

Uitgevoerd met een aquarium “druppel test” (hierbij worden druppels in een buisje met 5ml water gedruppeld tot de kleur in het buisje omslaat van rood naar blauw, het aantal druppels op dat moment is dan de hardheid in dH).
Hardheid kraanwater bij mij thuis: 8 dH.
Gemiddeld dagelijks watergebruik via filter: ongeveer 2 liter (de meest onzekere factor in dit verhaal).
Tot en met dag 40 (~80 liter) is de hardheid van het gefilterde water telkens 0 dH.
Vervolgens loopt de hardheid binnen 3 dagen op van 0 tot 6 dH en heb ik het filter vervangen.
Dit komt overeen met (uitgaand van 18 mg kalk per liter = 1 dH) ~ 10 gram kalk die het filter in totaal uit het water haalt.
Mijn hypothese is dat het filter alle kalk uit het water filtert tot hij verzadigd is. Daarna is het dan snel afgelopen. Op het doosje staat dat het filter na 2 maanden vervangen moet worden en in de handleiding staat na 3 weken.
Het hangt natuurlijk af van je dagelijks watergebruik en de hardheid van het kraanwater. Maar met dit testje krijg je een redelijke indruk van hoelang het filter meegaat. Je kunt het misschien gebruiken om in jouw situatie een omrekening te maken en een indruk te krijgen van de levensduur.

Ik ben benieuwd of anderen ook een dergelijke test hebben gedaan. Met andere filters misschien? Dan ben ik benieuwd naar jullie resultaten.

Ook ben ik wel benieuwd naar meningen over het gebruik van super zacht water. Vaak wordt 4 dH aanbevolen. Maar dat krijg ik bij gebruik van dit filter niet voor elkaar. Tips daarover zijn ook welkom.
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Spironski » za 11 apr 2015, 17:43

Tot en met dag 40 (~80 liter) is de hardheid van het gefilterde water telkens 0 dH.
Dat lijkt me wat extreem?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Hans Paul » za 11 apr 2015, 18:48

Dat lijkt me wat extreem?
Beste Spironski, bedankt voor jouw reactie. Bedoel je "extreem" gevoelsmatig of weet jij van een (betere) test met andere resultaten?
Toegegeven, de 2 liter per dag is op twee doorsnee dagen gemeten met maatbekers etc. en vervolgens aangenomen voor de andere dagen. Verder zou ik niet zo goed weten wat ik anders had moeten doen? Suggesties?
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor R&B » zo 12 apr 2015, 12:23

Mooi uitgevoerd experiment! :)

Is DH lineair?
Dan is de gebruiksduur van het filter nl makkelijk te extrapoleren naar andere situaties:

640/x = y

x = DH
y = volume filtraat
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Spironski » zo 12 apr 2015, 18:19

Nee, ik weet er niet zo heel veel van af. Maar bij mijn weten is een hardheid lager dan 4dH niet bevorderlijk voor de smaak van je koffie, noch voor de levensduur van je apparatuur. Bij zeer lage dH zouden volgens mij zelfs makkelijk zware metalen uit de leidingen en solderingen van je machine in je koffie terecht kunnen komen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Hans Paul » zo 12 apr 2015, 19:48

Bij zeer lage dH zouden volgens mij zelfs makkelijk zware metalen uit de leidingen en solderingen van je machine in je koffie terecht kunnen komen.
Beste Spironski. Dat is volgens mijn een redelijk verstrekkende en alarmerende bewering. Waar heb je dat gelezen?

Dat zou een gezondheidsrisico betekenen voor iedereen die zich aan de handleiding houdt en een dergelijk filter gebruikt. Ook voor alle particulieren en bedrijven die een waterontharder (in de meterkast) hebben staan (verwijdert ook alle kalk uit het water) en bij wie al het (hete) water door koperen leidingen stroomt.

Zie deze link naar een onderzoek van TNO:
http://www.aquacombi.nl/files/eindrappo ... dingen.pdf

In tabel 3 zie je dat een waterontharder ook resulteert in een waterhardheid van nul. Het rapport beweert dat bij deze hardheid juist minder koper oplost uit leidingen.
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Spironski » ma 13 apr 2015, 02:25

Ehmm, hoe zit het hiermee?:
Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel
van druk, foto-kopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande
toestemming van TNO
Maar verder: nee, zo'n mooie onderbouwing heb ik allerminst. Het enige dat ik kan zeggen, is dat ik dacht dat ik hetgeen ik beweerde vaker ben tegengekomen op het net, als het ging over dit onderwerp. Verschillende, maar zeer onduidelijke bronnen dus, aangezien ik echt niet meer weet wanneer ik waar precies wat heb gelezen. Volgens mij staat er op dit forum ook nog wel wat over geschreven, mede door leden die ik wel capabel achtte.

Maar voor hetzelfde geld haal ik wat afkortingen door elkaar, ben nu niet op mijn helderst (griep). Hier zullen anderen in moeten springen, vrees ik.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Erik82 » ma 13 apr 2015, 07:09

Water zonde enige vorm van kalk wordt bijtend en eet koper en andere metalen op. Het is gevaarlijk en slecht voor de gezondheid. Je wilt nog wat kalk in het water om deze eigenschap tegen te gaan. Hoe dit zich vervolgens weer verhoudt tot de DH dat laat ik aan andere over.

Hier meer achtergrondinfo: http://www.home-barista.com/espresso-ma ... ilit=brita
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor Hans Paul » ma 13 apr 2015, 09:11

Water zonde enige vorm van kalk wordt bijtend en eet koper en andere metalen op. Het is gevaarlijk en slecht voor de gezondheid
Het voelt niet goed dat we nu met z’n allen gaan roepen dat onthard water schadelijk is voor de gezondheid en onze machine zonder een helder verhaal. Ik denk dat velen die onthard water gebruiken nu misschien onterecht onrustig worden.
Hopelijk kan een echte expert op dit gebied uitsluitsel geven.

Tot nu tot heb ik zelf (ook geen expert) na wat speur- en leeswerk werk het volgende begrepen:
- Natuurlijk zacht water (regenwater, water uit granietstreken) is water met zeer weinig mineralen en kan zware metalen opnemen.
- Onthard water uit een ionenwisselaar (Calcium en Magnesium ionen worden ingewisseld voor Natrium ionen) heeft dezelfde hoeveelheid opgeloste mineralen als het originele kraanwater en dezelfde PH waarde etc. waardoor het de machine niet zou aantasten.

De vraag voor mij is dan of en waarom puur alleen de afwezigheid van kalk een gevaarlijk probleem zou zijn (hetgeen in het TNO stuk dus ook wordt ontkent).

Als iedereen die een waterontharder gebruikt en thee zet gevaar loopt mag dat (op een iets breder maatschappelijk niveau dan dit forum) graag opgehelderd worden.

Van harte beterschap Spironski!
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Testje: hoe lang werkt een ECM waterfilter

Berichtdoor turboyeast » ma 13 apr 2015, 09:17

LS,
Voordat de discussies over gezond/ongezond en bijtend kraanwater losbarsten, zou ik de TS willen aanraden om de pH van zijn onthardde water te meten. De corrosiviteit van water wordt namelijk bepaald door de Langier Saturation Index (LSI), oftwel de saturatieindex. Deze wordt bepaald door een viertal parameter waarvan de pH belangrijk is.
Lees er meer over op:
http://www.kwrwater.nl/projecten.aspx?p ... 020&id=190" onclick="window.open(this.href);return false;

Cheers, TY
Laatst gewijzigd door turboyeast op ma 13 apr 2015, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron