Modderige koffie in filterhouder

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
oscaralexander
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 21:30

Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor oscaralexander » za 30 mei 2015, 18:43

Ha, Alex hier, net al even voorgesteld in dit draadje.

Ik ben sinds dinsdag in het zit van een Vibiemme Domobar en een maler, en ben nu druk aan het experimenteren met de dosering en maalgraad. Misschien goed om even te vermelden dat ik een ontzettende koffie n00b ben/was :roll:

Inmiddels heb ik met een keukenweegschaaltje de dosering van mijn Ascaso Molino i1 maler ingesteld op ca. 8 gram en is de maalgraad zo dat ik in 23 seconden precies één kopje (smakelijke!) espresso heb. Daar lijkt niks aan de hand dus, maar wat ik raar vind is het volgende:
  • De drukmeter geeft tijdens het lopen ca. 11 bar aan (en bibbert soms, geen idee of dat slecht is)
  • Na het zetten ligt er vrij veel water op de koffie in de filterhouder en de puck/cake is niet zo stevig als op kantoor (Faema E61).
Hieronder wat beeld bij het verhaal. Kan iemand me richting de perfecte kop koffie helpen?

Zo loopt de koffie (zie ook de drukmeter)



8 gram in de filter

Afbeelding

Modderboel na het zetten

Afbeelding

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor @3aan » za 30 mei 2015, 19:29

Je doseert stevig onder oftewel veel te weinig, je bent nu aan het kruidenieren. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

oscaralexander
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 21:30

Re: Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor oscaralexander » za 30 mei 2015, 20:38

Dank voor je reactie @3aan!

Maar eh, hoe zit dat dan? Ik heb inmiddels aardig wat how-to's gelezen en overal noemt men 7/8 gram als dosering voor een enkele espresso. Nou vond ik die filter ook al erg leeg, maar ja, zomaar de dosering verdubbelen zodat de filter vol zit leek me ook geen goed idee ;) Als je nog even tijd hebt om te reageren: wat stel je voor?

Edit: bij de tweekops op de zaak is me verteld om de filter vol te kiepen (doser), af te strijken met gestrekte vinger en vervolgens te tampen. Als ik mijn éénkops volkiep dan zit ik zo aan de 12 gram, gok ik.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor Spironski » zo 31 mei 2015, 04:03

Vergeet dat enkele filter eerst even, het is zeker in het begin lastig daar een goede espresso mee te zetten. Ga meteen met het dubbele filter aan de slag en vul die met 16 gr.maalsel, en haal daar niet meer dan 30 gram espresso uit.

Over het algemeen bij modderige pucks: ietsje grover malen, iets hoger doseren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Roy&Marlies
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 12:06
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor Roy&Marlies » zo 31 mei 2015, 10:13

Helemaal eens met de tip van de dubbele dosis.
Eerlijk gezegd doe ik niet anders meer dan dubbele maken, enkele is weer een vak apart :D
Op foto 2 heb ik het idee dat ik de bodem van de basket zie, wellicht is het maalsel in deze basket icm de tamper niet goed aan te drukken?

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Modderige koffie in filterhouder

Berichtdoor pichichi » zo 31 mei 2015, 12:59

Lees ook deze even, ter (relatieve) geruststelling:

http://baristahustle.com/for-a-good-puck/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron