Het optimaliseren van espresso.

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Pti » ma 01 jul 2019, 20:38

Check: dus van 92 naar 93 graden (?) en iets langer laten doorlo-en? Dosering op 17gr laten?
Ik zit op 94,5, 16 in 36uit in 24sec. Dat heb je een richtlijn maar doe vooral een beetje experimenteren! bvds houdt zijn shotjes vintage juist wat korter.

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Powerreserve » ma 01 jul 2019, 21:34

Dankjewel Arnoud: we gaan weer even spelen
Life is too short for mediocre coffee

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor fuel » do 16 apr 2020, 10:29

Na iets meer dan een jaar lukt het mij over het algemeen om een goede espresso te zetten.
Maar nu heb ik bijv. de koffie van de maand van hoofdkwartier en deze ochtend lopen stoeien maar krijg er niet echt iets lekkers uit.
Begonnen met 18 gr. en ong. 40 gr. uit in 27 sec., nog wat variatie in tot 31 sec. daarna per 0,5gr. afgebouwd tot 15 gr. in maar blijft een
ongename smaak. Zurig :x

Standaard Lelit filterbakje in handleiding 14 gr maar krijg meestal de beste resultaten bij 17 a 18 gr.
Wat te doen? Temp omhoog door de HX niet te flushen of zeer korte flush?

Dit klopt toch?
Lichtere roast, minder doseren en fijn malen.
Donkere roast, meer doseren en grover malen.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Pti » do 16 apr 2020, 10:56

De Cuba is niet bepaald een zure koffie, of ben je nog bezig met de Guatemala van afgelopen maand?

Ik doseer de Cuba juist heeeel laag omdat hij anders veel te heftig is. 15in, 36 uit in 24sec + pre-infusie.
Ik doe dat in een 17gr VST bakje dus maal behoorlijk fijn.

Ik heb al meer mensen horen mopperen over de standaard filterbakjes, zelf heb ik er (welliswaar met Bianca) weinig moeite mee. Maar kan zeker een moeite zijn om eens een ander bakje te proberen.

De tactieken voor minder zuur:
-hogere temp
-lagere dosis
-fijnere maling
-lagere doorlooptijd
-hogere Brew ratio.

Al deze dingen hebben weer invloed op de body en intensiteit van je shot dus het kiezen van de juiste aanpassing kan nog lastig uitvallen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor fransg » do 16 apr 2020, 11:18

Ik vind de Cuba ook bijzonder prettig, juist als afwisseling naast Ethiopische boontjes. Ik doseer wel gewoon 18g in het 18g IMS bakje maar zet 'm bij veel lagere druk, ongeveer zoals de eerste Londinium die pre-infusie op boilerdruk deed (doet) waarbij de veer van de hefboom veel later 'aangreep' en zodoende met relatief lage (en daarna afnemende) zetdruk de extractie begon. Mooie subtiele chocolade-nuances.

Je inderdaad kalm aan doen met die Cubaan, ongeveer zoals je een oude heer op Cuba die in het avondzonnetje zit niet ineens op zijn schouder moet tikken, want mogelijk heeft hij jarenlang bij de commando's gezeten en dient hij, voor hij goed en wel wakker is, je een doodklap toe.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor fuel » do 16 apr 2020, 12:42

Bedankt heren. Zal dan denk ik gaan om de Guatemala van afgelopen maand. Brand datum 18 Maart.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor Pti » do 16 apr 2020, 12:56

Ja die heeft wel echt iets fruitigs ja. De finca Bendición waar die koffie vandaan komt ligt op de bizarre hoogte van bijna 2000meter boven zeeniveau. Misschien is het gewoon niet jouw smaak maar indien mogelijk zou ik je temperatuur een tikje omhoog geven, dat werkt over het algemeen goed met zeer harde bonen.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor we tigers » do 16 apr 2020, 15:25

Die vond ik ook zeer smakelijk, maar het kostte me wel een paar kopjes om hem goed te krijgen.
De Cubaan van deze maand vind ik echt heerlijk. Ik had verwacht dat mijn vrouw hem te heftig zou vinden, maar integendeel, ze is fan. Ze drinkt alleen cappuccino en in de melk blijft hij erg goed overeind. Gisteren maar weer een zakje besteld.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

AartVV
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 dec 2019, 20:18

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor AartVV » do 16 apr 2020, 18:49

De tactieken voor minder zuur:
-hogere temp
-lagere dosis
-fijnere maling
-lagere doorlooptijd
-hogere Brew ratio.
Goed om dit weer eens te lezen...
Ik ben nu een maandje met de Lelit Bianca aan het spelen. Nu met de Colombia Castillo van Het Hoofdkwartier. Ik merk dat bovengenoemde tactiek uitstekend werkt. Ik zit nu op 16 gr in, 38 uit in 29 á 30 seconden. 94 graden. Druk niet te hoog laten oplopen en gedurende de shot wat knijpen met de paddle.
Beetje bij beetje begin ik verschillen te proeven bij verschillende settings.
Alles nu met de naked portafilter. Ziet er ook goed uit (voor zover ik als beginner dit kan beoordelen). Nog heel veel te leren maar het begin is er ;)

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Het optimaliseren van espresso.

Berichtdoor pichichi » do 24 sep 2020, 21:42

Pete Licata van Veneziano Coffee Roasters heeft (ook) een espressokompas gemaakt:

20200924_214302.jpg
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron