Vraag van James Hoffmann

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor pichichi » ma 24 aug 2015, 21:41

http://www.jimseven.com/2015/08/17/the- ... 15-survey/" onclick="window.open(this.href);return false;

ff invullen toch :)

(mijn ingevulde data: 20 / 62.5 / 20" / 45" obv naked gezette double (beetje valsspelen...))
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor Bluecold » do 27 aug 2015, 21:12

Ingevuld!

Ik heb 13, 28, 20", 50" ingevuld
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor Hans Paul » zo 30 aug 2015, 09:22

Maar....., hoe tellen de forumleden de tijd?
A: Pomp aan - pomp uit
B: Eerste druppel - pomp uit
C: B + 0.5(A-B)
D: ...........

Uitgaand van A heb ik ingevuld: 16, 44, 25,40
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor pichichi » ma 31 aug 2015, 20:49

Maar....., hoe tellen de forumleden de tijd?
:arrow: B.

Inmiddels publiceerde The Hoff vandaag de resultaten (van 1500 reacties!):

http://www.jimseven.com/2015/08/31/the- ... o-in-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Hans Paul
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 15:22
Locatie: Groningen

Re: Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor Hans Paul » wo 02 sep 2015, 12:22

Hij stelt aan het einde een interessante vraag: gebruikt bijna iedereen een ratio van rond de 50% omdat dat schijnbaar zo moet of omdat dat ook echt de optimale verhouding is die iedereen het lekkerste vindt?

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo afwijkt van de traditionele 7mg / 25ml ratio?
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » wo 02 sep 2015, 15:32

Ik hou 18 / 40a45 aan geeft voor mijn doel smakelijke en goed werkzame resultaten K30 met pro lever machine.

Je bedoelt zeker 7 gram? inplaats van mg ;-)

Bonen zijn uiteraard licht gebrande Malabar.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Vraag van James Hoffmann

Berichtdoor Erik82 » wo 02 sep 2015, 20:40

Hij stelt aan het einde een interessante vraag: gebruikt bijna iedereen een ratio van rond de 50% omdat dat schijnbaar zo moet of omdat dat ook echt de optimale verhouding is die iedereen het lekkerste vindt?

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo afwijkt van de traditionele 7mg / 25ml ratio?
Omdat volume meten onzin is met de verschillende bonen en brandingen. De standaard is gebaseerd op Italiaanse donkerdere brandingen. In dat geval is 25ml inclusief crema waarschijnlijk maar 15-18gr ofwel een brew ratio van 40-50% ;) . Alleen hebben we het nu wel goed meetbaar gemaakt door met brew ratio's te werken.

We doseren nu alleen meer en dat blijkt de smaak ten goede te komen. Gewoon ontwikkelingen in de technieken en de kennis die we nu hebben. Net zoals we tegenwoordig ook geen carburateurs en een choke in een auto hebben. (Gedeeltelijk) Achterhaalde techniek uit het verleden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron