Filterbakje buiten portafilter vullen?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor FJP84 » ma 29 aug 2016, 12:25

Steeds vaker zie ik op video's op internet dat men het filterbakje met de hand vult en tampt en deze daarna in de portafilter plaatst. Hierover heb ik een aantal vragen.

1. Wat zijn de voordelen van deze methode?
2. Ik laat mijn filterbakje samen met de portafilter in de machine opwarmen. Daardoor is het filterbakje te heet om met de hand vast te blijven houden. Ik vraag me nu af of het filterbakje eigenlijk wel voorverwarmd moet worden of juist niet?

Sent from my eMAX mini using Tapatalk

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor martinierius » ma 29 aug 2016, 17:20

Het filterbakje is beter niet heet bij vullen en tampen.
De portafilter wordt door sommigen op temperatuur gehouden: is volgens mij vooral van belang bij machines met kleine boiler zodat tijdens extractie de temperatuur niet teveel zakt.

Ik stop het bakje met koffie aangedrukt pas in (warme) portafilter vlak voor extractie.

Als je dan toch moet kiezen tussen heet bakje of koude portafilter is de laatste de beste keuze.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor @3aan » ma 29 aug 2016, 19:46

Het filterbakje is beter niet heet bij vullen en tampen.
De portafilter wordt door sommigen op temperatuur gehouden: is volgens mij vooral van belang bij machines met kleine boiler zodat tijdens extractie de temperatuur niet teveel zakt.

Ik stop het bakje met koffie aangedrukt pas in (warme) portafilter vlak voor extractie.

Als je dan toch moet kiezen tussen heet bakje of koude portafilter is de laatste de beste keuze.
In alle gevallen is een warme PF aan te bevelen, ook bij een E61 als je daar ineens een koude PF inhaakt zal de temperatuur van de groep dalen, niet echt veel maar toch, ik heb het idee dat je je conclusie verkeerd heb neergepend?

Een koud zeefje en een warme PF, dat koude zeefje zal geen invloed hebben op de totale temperatuur,
je kiest namelijk niet tussen het gestelde.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor martinierius » ma 29 aug 2016, 20:09

Mijn conclusie is dat je best je bakje eruit haalt, het vult wanneer het niet heet is, ondertussen portafilter in de groep laat zitten zodat het tot in de massa de groepstemperatuur aanneemt en dan vlak voor het zetten bakje erin en espresso zetten.

Klinkt dat beter/ duidelijker?
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: RE: Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor FJP84 » ma 29 aug 2016, 20:10

Mijn conclusie is dat je best je bakje eruit haalt, het vult wanneer het niet heet is, ondertussen portafilter in de groep laat zitten zodat het tot in de massa de groepstemperatuur aanneemt en dan vlak voor het zetten bakje erin en espresso zetten.

Klinkt dat beter/ duidelijker?
Precies wat ik dacht!

Sent from my eMAX mini using Tapatalk

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor pichichi » ma 29 aug 2016, 22:21

Mijn conclusie is dat je best je bakje eruit haalt, het vult wanneer het niet heet is, ondertussen portafilter in de groep laat zitten zodat het tot in de massa de groepstemperatuur aanneemt en dan vlak voor het zetten bakje erin en espresso zetten.
Dan ben ik wel huiverig dat je door dat filterzeefje erin klikken juist het ongewenste effect van loskomen van aangedrukte puck krijgt, met alle gevolgen van dien... :?:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor martinierius » ma 29 aug 2016, 22:32

Ik haal er om die reden dat veertje uit. Zodoende leg je gewoon het bakje erin. Uitkloppen verloopt dan iets anders :-)
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

FJP84
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:29

Re: RE: Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor FJP84 » ma 29 aug 2016, 22:48

Ik haal er om die reden dat veertje uit. Zodoende leg je gewoon het bakje erin. Uitkloppen verloopt dan iets anders :-)
Heb je voor het uitkloppen nog een speciale techniek aangeleerd? :-)

Sent from my eMAX mini using Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor bobbee » ma 29 aug 2016, 22:57

Je kunt de veer die je eruit haalt een stukje afknippen en wat minder "rond" buigen. Beetje passen en meten tot hij uiteindelijk nog maar ligt klemt. En daarnaast wilt een "Ridgeless" filterbakje ook helpen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Filterbakje buiten portafilter vullen?

Berichtdoor @3aan » di 30 aug 2016, 02:34

Is er wat van te zeggen om een vertraging van een minuut in te stellen met plaatsingen via Tapatalk, dus een 2e bericht niet zo snel erachteraan om de dubbel en driedubbelplaatsingen te voorkomen?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron