Ervaring met dosing cilinder?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor mloes » zo 04 nov 2018, 09:32

Om de koffie te roeren als het nodig is, gebruik ik nu een afgeknipt kartonnen bekertje. Zit nu te denken om deze te kopen.
https://www.duismanncoffee.com/product/ ... -cylinder/

Als ik het goed lees, is het ding 3 cm hoog. Het zal erom gaan of dat onder mijn doser past (fio 64 oude versie), want daaronder steekt nog net iets uit. Aan de buitenkant lijkt het net wel of net niet te gaan. Ik zou het dus eigenlijk moeten uitproberen.

Nu gebruik ik het kartonnetje ook niet als ik het maalsel in de filter tjak. Maar zet ik m daarna erop om het maalsel te roeren. Grootste frustratie is dat er maalsel aan het bekertje blijft “plakken”. Mijn veronderstelling is dat dat minder is met de oe ipanema. Maar is dat een juiste verwachting?

Oh ja en zit met een upgraderitus in mijn achterhoofd naar eventueel een hevel. Die hebben andere maten filters als ik het goed onthouden heb? Dan is het misschien zonde van de investering.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door mloes op zo 04 nov 2018, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor Marcje » zo 04 nov 2018, 11:51

Ik heb hem en hij werkt prima.
Heb nu even een BB005 als maler en daar past hij alleen onder als ik een naked portafilter of los filterbakje gebruik, omdat een filterhouder (voor een Strega) met uitloop te hoog is. Ik gebruikt hem in de praktijk zeker niet elke keer, maar alleen als ik een beetje wil freaken met roeren enzo.
Hij is wel mooi aan de maat (past goed in het filterbakje) en is netjes afgewerkt. Staat mooi in het rijtje met kannetjes, kwastjes, weegschaaltje, gardertje enzo. Blijvertje.
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor cremalover » zo 04 nov 2018, 12:36

Ken je niemand met een draaibankie in de schuur?Zo een ding draai je in 10 minuten uit een stukkie alu. pijp.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor cremalover » zo 04 nov 2018, 12:37

Om de koffie te roeren als het nodig is, gebruik ik nu een afgeknipt kartonnen bekertje. Zit nu te denken om deze te kopen.
https://www.duismanncoffee.com/product/ ... -cylinder/

Als ik het goed lees, is het ding 3 cm hoog. Het zal erom gaan of dat onder mijn doser past (fio 64 oude versie), want daaronder steekt nog net iets uit. Aan de buitenkant lijkt het net wel of net niet te gaan. Ik zou het dus eigenlijk moeten uitproberen.

Nu gebruik ik het kartonnetje ook niet als ik het maalsel in de filter tjak. Maar zet ik m daarna erop om het maalsel te roeren. Grootste frustratie is dat er maalsel aan het bekertje blijft “plakken”. Mijn veronderstelling is dat dat minder is met de oe ipanema. Maar is dat een juiste verwachting?

Oh ja en zit met een upgraderitus in mijn achterhoofd naar eventueel een hevel. Die hebben andere maten filters als ik het goed onthouden heb? Dan is het misschien zonde van de investering.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Staat een hele mooie profitec 800 te koop hier.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor Pti » zo 04 nov 2018, 12:41

Ken je niemand met een draaibankie in de schuur?Zo een ding draai je in 10 minuten uit een stukkie alu. pijp.
De firma DiRossi doet het om ambachtelijke wijze tegen een scherp tarief.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor bvds » zo 04 nov 2018, 12:54

Ja DiRossi maakt mooi spul. Mijn trechter komt er ook vandaan. Dik tevreden.

Echter deze van Orphan Espresso is ook een prima keuze! En zeker niet te duur.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor Marcje » zo 04 nov 2018, 13:01

Ken je niemand met een draaibankie in de schuur?Zo een ding draai je in 10 minuten uit een stukkie alu. pijp.

Ik ken wel iemand ja. Als je alles meerekent (materiaal, tijd, afschrijving machine, marges, etc) dan is 24.74 eur helemaal niet zo'n verkeerde prijs. Kan ook wel goedkoper, maar dan zit er al snel een factor matswerk in.
dus...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor bvds » zo 04 nov 2018, 13:17

Plus moet allemaal wel mooi passen. En beetje mooie afwerking is fijn. Dus die 25 euro is echt niet te duur. Bij DiRossi kun je bakje opsturen en maken ze het precies passend. Ook kun je de hoogte zelf bepalen.

En die hier i.v.m. upgraditis genoende Profitec lever heefr gewoon een 58 mm groep. Dus in dat geval niet zonde van de investering...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor Capulus » zo 04 nov 2018, 13:47

Ik heb onlangs een prachtige funnel laten maken door DiRossi. Zeker een aanrader. 32,50 incl verzenden. Je kunt zelf je maten doorgeven. Ik vind het daarbij ook een prettig idee dat ik een vakman betaald heb.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Ervaring met dosing cilinder?

Berichtdoor bobbee » zo 04 nov 2018, 14:38

En je kunt kiezen bij die diRossi voor rvs óf aluminium. 6
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron