Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Berichtdoor Pti » vr 17 jul 2020, 09:35

Koffievrienden, thuisbranders, hobbybranders én microbranders opgelet! Het is weer die tijd van het jaar dat er heel veel moois binnen druppelt.

In sommige landen kwakkelt het oogstseizoen een beetje het hele jaar door, Colombia en Congo zijn hiervan een voorbeeld en sommige landen hebben ze een main- en een flycrop, de nabloeiers zoals in Kenya. Maar de meeste origines oogsten, verwerken en exporteren maar één keer. Dat oogsten, waarbij het seizoen in feb/maart wordt ingeleid door de bonen uit Zuidoost Azië, gevolgd door Centraal Amerika en richting het einde van de zomer de eerste lichting uit Oost-Afrika. Een groot deel van deze koffies komt in een periode van enkele weken aan in de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Hamburg en ook ons eigen Rotterdam.
Collega koffiepraters geef ik graag de eerste kans en dus wil ik die nieuwe telgen alvast even kort aan jullie introduceren. De eerste ligt al klaar in Amstelveen, de volgende arriveren eind volgende week en hopelijk zijn ook de Ethiopische koffies binnen enkele weken ingeklaard en beschikbaar. Elke keer dat er een hieronder beschreven de webshop in gaat, zal ik hier even een seintje geven, zodat jullie allemaal goede kans hebben om wat moois te scoren!
De speciale jongen van dit jaar, afkomstig uit Rwanda, kopen we rechtstreeks bij de boer en daarmee wil ik bij voldoende draagvlak ergens in dit najaar weer een inkoopactie doen. De nieuwe main-crop wordt namelijk pas ergens eind september verwacht. Lijkt je dat leuk? Laat het me dat dan weten dan kan ik wat voorbereidend werk doen voor een inkoopactie.


Dan nu de koffies, hun verhaal en hun prijzen, vergeet hiervoor niet je kortingscode “koffiepraat” bij het uitchecken te gebruiken!
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... we-koffie/
We versturen elke werkdag (muv. dinsdag) maar natuurlijk is ophalen, een praatje maken en een espresso drinken in Amstelveen óf Zaanstad ook mogelijk ;)

Numbero uno – momenteel onze koffie van de maand:
Papoea Nieuw Guinea, Elimbari (€10,80)
Een “wet washed” blend van tipica en bourbon variëteiten uit het Simbu gebergte. Een coöperatieproject onder de paraplu van Kongo Coffee. Al jaren lang samen met Sigri de autoriteit op het gebied van specialty coffee uit Papoea Nieuw Guinea. Stevige en lekkere volle body, pittig en aards maar ook mooie 90% pure chocoladetonen. Goede balans, licht zoetzuurtje van kers.
De voorraad is bewust beperkt om genoeg koffie te reserveren die ik zelf nog moet gaan branden tot het einde van de maand, na woensdag de 29e corrigeer ik de actuele voorraad.

Nummer twee, ook uit Zuidoost Azië en wederom een aangename verassing voor wie van veel body houdt.
Indonesië, Java Kayumas estate (€8,50)
Een fully washed Java variëteit, die de Flores Bajawa van eerder dit jaar komt vervangen.
Verwacht door het volledige wassen een soepele volle body en een zachte niet al te aardse smaak. Beduidend anders dan een koffie die op de bekendere “wet hulled” of Gilling Basah methode wordt verwerkt die veel meer van typerende aardse en tabak tonen veroorzaakt. Deze koffie is boterzacht, vol van smaak en toont bij lichte brandingen een hele mooie zomerse fruittonen (grapefruit!). Bij donkerdere brandingen worden de fruittonen zachter en verdwijnen ze naar de achtergrond. Wat altijd blijft is de lekkere nootige nasmaak.

Voor nummer drie en vier steken we over, naar Centraal Amerika en we beginnen met een klapper!

Derde plaats, maar de absolute aanrader van het rijtje.
Colombia, Antioquia, Finca Los Piños (€11,25)
Fully washed Castillo, competition winner.
Dit is absoluut geen gewone simpele Colombia, deze koffie namelijk een winnaar. Competitie winnaar in regiment Urrao Antioquia met een verpletterende cuppingscore van 88 punten!
Hou je van body, dan zit je goed, deze koffie is zo stevig dat hij als stroperig omschreven wordt. Het aroma is licht kruidig, citroengras, volkorenbiscuit en sinaasappel. De smaak begint zoet en fruitig en eindigt met de heerlijke typische Colombiaanse melkchocolade. De koffie cupt super clean wat inhoudt dat geen van de smaken overheersend is.

Dan door naar nummer vier, naar mijn mening de alleskunner van specialty coffee.
Guatemala, Acatenango, Finca La Hermosa (€8,33)
Fully washed Bourbon, Catisic en Pache gekweekt op 1950 tot 2100 meter boven zeeniveau.
Met de grootste zorg, groeit de koffie is een schaduwrijk stukje gebergte op de plantage van koffieboer Max Perez. Hij sleepte met enkele van zijn microlots al een paar keer een cup of excellence binnen en focust zich dus op kwaliteit. Wij houden van koffie uit Guatemala omdat bijna iedereen het lust, lekkere body, herkenbare chocoladetonen en aanwezig maar niet overheersend fruitig. Mooie balans, doet het goed als zwarte koffie én in melkdranken en geeft daarin een mooie hint van vanille.
En dan door naar de grand-cru’s van de specialty coffee en ook eindelijk wat naturals. Een deel van het uitzoek en selectiewerk is dit jaar gedaan door de voor sommige van jullie al bekende Peter de Goede. De Rancilio Silva expert, Franse patisserie én koffie connaisseur en tevens zéér gemotiveerde thuisbrander vanuit zijn stad Tilburg. Bedankt daarvoor Peerke!

Ethiopië, Sidamo, Bensa (€13,05)
Natural process heirloom.
Zo'n 700 kleinschalige boeren van Bensa nabij Shantawene kweken de koffie op een gemiddelde perceelgrootte van 2 Hectare. De bonen groeien hier op hoogte en door lage zuurstof en temperatuur ontzettend langzaam en ontwikkelen daardoor heel veel natuurlijke suikers. Deze suikers zorgen voor een prachtige natuurlijke fermentatie tijdens de circa 12 tot 15 dagen dat de koffie op zogenaamde Afrikaanse droogbedden de natural process ondergaat. Een complexe koffie is het gevolg met veel aciditeit, zwarte bessen en citrus, gecombineerd met een fijne body en funky chocoladetonen.

Ethiopië, Guiji, Mesina Kebele (€14,63)
Natural process heirloom.
De Oromia regio waar Guiji ligt in het zuiden van Ethipië. Guiji koffie heeft zijn eigen unieke regio gebonden smaken, deels afkomstig van de bodem rijke vulkanische bodem en het klimaat maar ook door de verschillende in het wild voorkomende variaties van de koffieplant, de zogenaamde heirloom variëteiten. Deze koffie wordt gekweekt door kleinschalige boeren uit de regio om de dorpen Messina en Muje.
De smaak van deze koffie is flink uitgesproken, een zoete geur van rijp fruit. De koffie smaakt mooi gebalanceerd met een soepele body en we proeven diepe intense tonen van bijna overrijp geel fruit.

Ethiopië natural Yirgacheffe, Koke (€14,63)
Natural process tipica microlot.
Als je Ethiopisch koffie zegt, wordt er bijna altijd gesproken over koffie uit Yirgacheffe. De rijke roodbruine kleigrond samen met de arabica variëteiten die uniek zijn voor de regio (heirloom) zorgen voor een ongekende smaakexplosie. Deze natural uit de microregio Koke, specifiek het dorp Gediyo is geen uitzondering.
Een lichte body met een delicate geur van citrus en bergamot. Zeer sprankelende frisse aciditeit, die doet denken aan rijp geel fruit.

Als laatste is er dus nog een Rwanda, Chyangu van washingstation Liza, een erg mooie hoog gekweekte en volledig gewassen Oost-Afrikaanse koffie. Zoete kruiden, zachte cacaotonen en delicate fruittonen. Een ethisch zeer verantwoorde koffie die we tegen het einde van dit jaar waarschijnlijk voor een hele scherpe prijs gezamenlijk in zullen kunnen kopen. Geweldig voor filter (denk aan Kenya) maar ook heel geschikt voor espresso-roasts van licht tot donker. Dus nogmaals, laat me weten als dat je leuk lijkt. Vragen en opmerkingen mogen hier, via PB of natuurlijk gewoon mailen of bellen!

Groet Arnoud
Laatst gewijzigd door Pti op do 30 jul 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Berichtdoor bobbee » vr 17 jul 2020, 10:05

Super! Wat een feest.

Volgende week kijk ik wat ik nog heb liggen en laat je weten wat ik wil kopen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Berichtdoor Pti » di 28 jul 2020, 10:38

Vorige week de eerste twee pallets koffie binnen gekomen.

Indonesië Java, washed Kayumas estate

Guatemala washed Finca la Hermosa

Colombia washed Los Piños
En voor de niet-thuisbranders deze prijswinnaar is tevens koffie van de maand augustus!

En de eerste Ethiopische is ook al binnen, de Ethiopië Sidamo, natural Bensa

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Berichtdoor Pti » wo 02 sep 2020, 18:57

Inmiddels zijn ook de aantrekkelijk geprijsde Sidamo natural Bensa gearriveerd.

En vorige week kwamen na wat logistieke hindernissen ook de klappers binnen waaronder ook de:

Guiji natural Masina Gebele] en natuurlijk de [url=https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... e-natural/]Yirgacheffe natural Koke

Voor de mensen die liever niet zelf branden hebben we deze maand ook een leuke special rondom Ethiopisch nieuwjaar, gewoon omdat het kan. De komende weken elke week een andere natural. De grand-cru's onder de specialty koffie, daarmee haal je nog even lekker die zomerse beleving in huis ;)
Special: Ethiopisch nieuwjaar!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Preview: Nieuwe groene bonen bij Het Hoofdkwartier

Berichtdoor bobbee » wo 02 sep 2020, 21:01

Mooi zeg! Ik ga even kijken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron