Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Pti » di 24 aug 2021, 11:52

Het verhaal

Alweer drie jaar geleden deden we de laatste inkoopactie met een Panama Larida

Nu wil ik een bijdrage leveren aan een gaaf project in Peru waar ze via het “permafarming” principe specialty coffee produceren. Om het inkoopvolume iets te vergroten leek het mij een goed moment om te kijken of er nog thuis- en microbranders zijn die hierin mee willen doen.

Perma-wattes?
Permaculture coffee; agroecological management without any type of pesticide, herbicide or non-natural fertilizers; soil fertilization through "bioles" (bio-broths) created exclusively from plants and vegetalsgrown in the same lot; radical inoculation with nitrogen fixing bacterias and mycorrhizae; coffee grown under the shade of local tropical trees (Ulcumano, walnut tropical, Robles), fruit trees (Avocado) and N-fixing trees (Inca pacay); drying only under solar coffee dryers (no mechanical drying).

The Seven Elements declares under its own responsibility that in the cultivation of this batch and coffee no chemical, organic or synthetic fertilizers have been used but exclusively bio-broth and macerated vegetables produced on site with plants produced in the same batch of coffee; in the same way, no insecticide was used either fungicide or herbicide.


Het hierboven genoemde “The Seven Elements” is de Nederlandse tak van de in Peru opgerichte NGO. Zij overzien de logistiek en export van deze koffie voor de Europese markt en maken gebruik van dezelfde warehouse als waar een groot deel van onze (Het Hoofdkwartier) koffie ligt opgeslagen.

Zodoende heb ik kennis gemaakt met de organisatie, de principes en natuurlijk de koffiebonen zelf! Meer over de organisatie lees je hier of natuurlijk op hun eigen website hier



De koffie

Hier komt ‘ie vandaan Oxapampa, Peru (Klik voor maps)

De lot Lupuna bestaat uit de variëteiten Catimor, Catuy. Caturra, Gran Colombia, Costa Rica 95 en Pache. Gekweekt op een hoogte van 1850 meter door 35 leden van inheemse Tsachopen stam.

De koffie is volledig gewassen en krijgt een SCA score van 85.2 punten mee.

Wat belangrijk is om op te merken is dat de koffie een ongelofelijk consistente kwaliteit heeft, de bonen zijn allemaal dezelfde grootte, vrij van defecten en mooi egaal gedroogd.

De smaak is gebalanceerd, met een soepele body en zowel zoete chocolade tonen als fruitige aroma’s. Het fijne daarvan is dat de koffie zich perfect leent voor wat modernere lichtere brandingen maar ook geschikt is voor een stevige espresso-roast.

Kenmerken: ripe fruits, raisins, molasses, chocolate, honey, citric orange acidity, smooth body, balanced, consistent.



Prijs en deelname

Het voordeel van deze “inkoopactie” ten opzichte van eerdere acties is dat deze koffie gewoon al veilig in Hoofddorp ligt en ook dat er geen fluctuatie meer in de prijs kan plaatsvinden. De prijs is afgesproken op €8,55. Ik kan de koffie zelf met de auto ophalen, dus geen hoge transportkosten maar met verpakken etc erbij wil ik wel een kleine 20 cent per kilo toevoegen om in elk geval geen verlies te maken op deze actie. Met BTW erbij komen we dan op €9,50 per kg.

De spelregels zijn gewoon hetzelfde als voorheen;

Stuur mij een PM of email (via mijn profiel) dat je mee wil doen en voor hoeveel kg. Vermeld in deze email (als ik die nog niet heb) je naam, adres en een e-mailadres voor de factuur. Geef in deze email ook direct aan of je de koffie verzonden wilt hebben, of dat je deze komt afhalen in Amstelveen óf Zaanstad onder het genot van een espressootje. Verzendkosten zijn €6,95.

De minimale afname is zoals gebruikelijk 5kg, maar dit keer geen aanbetaling, maar gelijk de volle mep. Er is natuurlijk te combineren met andere koffies die we op dit moment voorradig hebben. (zie website: https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... uwe-koffie)

Toch liever gebrand?

Dan als laatste er was ook altijd wel wat graag naar gebrande koffie door de mensen die (nog;)) niet zelf koffiebranden. De koffie komt vóór of na de herfstmelange voorbij als koffie van de maand, moet even kijken of de logistiek mee zit.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor we tigers » di 24 aug 2021, 19:10

Heel gaaf. Ik doe mee! Zo even een mailtje sturen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Cubeman » wo 25 aug 2021, 19:25

You have a message


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Pti » do 26 aug 2021, 11:42

Leuk, dank jullie beide. We zitten inmiddels samen met Frans al bijna op een halve baal koffie da's altijd leuk.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor manduca » do 26 aug 2021, 11:49

Ik scoor graag wat gebrands ;).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Pti » do 26 aug 2021, 11:56

Ik hoopte hem er komende maand in te kunnen knallen als koffie van de maand, maar dat wordt me toch iets te krap voor comfort. Ik heb de koffie net in huis, maar heb meer tijd nodig om sample roasts te doen en het brandprofiel te finetunen.

Dus we gaan de planning niet omgooien, vanaf volgende week de Ethiopiër die al op de planning stond, daarna in de hersfmaanden de malabar melange en daarna de Peru Oxapampa van deze inkoopactie.

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor manduca » do 26 aug 2021, 12:54

Geen haast. Ben gewoon nieuwsgierig :)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Cubeman
Berichten: 57
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:10

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Cubeman » vr 27 aug 2021, 13:04

Afbeelding

De bonen zijn binnen!

Hartelijk dank en leuk dat het leveren nu zo snel ging!

Groet,

Martijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor Pti » vr 27 aug 2021, 14:08

Enjoy! :D

CAvE
Berichten: 40
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 14:10

Re: Inkoopactie Groene ruwe koffiebonen voor Thuisbranders

Berichtdoor CAvE » ma 30 aug 2021, 17:13

Heeft iemand ze al gebrand en geproefd?

Ik zou graag mee willen doen aan de inkoopactie, maar weet nog niet voor hoeveel.


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron