Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor Pti » do 10 nov 2022, 18:39

Alweer anderhalf jaar geleden deden we de laatste inkoopactie met een Peru Oxapampa  

Het verhaal 

Grappig genoeg, ben ik met deze actie eigenlijk al sinds 2019 bezig! En gelukkig heb ik toen niet al een topic gemaakt, want door de wereldwijde pandemie liep het allemaal effe anders.  

In 2019 werd ik benaderd door Avelino en zijn vrouw Cecilia. Avelino is een Nederlander met "roots” in Spanje wie vanuit zijn opleiding als Agriculture and Food Sientist in de rol van business developer jonge (Zuid)Amerikaanse ondernemingen helpt om in Europa een voet aan de grond te krijgen. Cecilia, afkomstig uit Honduras, heeft in de VS carrière gemaakt in een ontwikkelingshulp project voor bloementelers in Zuid-Amerika.  

De origine 

Veel koffieboeren in Honduras hebben zelf niet de middelen hun koffie tot export klaar product te verwerken. In plaats daarvan verkopen ze de rijpe koffiebessen (cherry’s) op de markt waar ze er omgerekend nog geen twee euro per kilo voor ontvangen. Onder druk van de globale koffiemarkt zoals die pre-pandemie was, vaak veel te weinig voor een leefbaar inkomen.  
Ondanks dat de koffie van geweldige kwaliteit kan zijn, komt het op één grote hoop en wordt het massaal verwerkt en geexporteerd als single origin of zelfs commodity coffee. Dat moet anders kunnen!  
Cecilia zocht contact met Helmer Cortes, eigenaar van een washing-station in de Comayagua regio waar haar familie woont. Helmer heeft aangeboden kleine lots van lokale koffieboeren individueel te verwerken zodat deze als microlots geëxporteerd konden worden. Avelino heeft in zijn zakelijke netwerk een grote Spaanse (koffie)importeur welke aanbood de logistiek te doen. Zo begon de zoektocht naar de lokale productent van kwalitatief hoogwaardige koffiebonen hoog in de Honduriaanse bergen.   
 
Aan het begin van dit project was er een hele heldere doelstelling, kwaliteits koffie van boeren die leven onder de armoede grens kleinschalig verwerken en traceerbaar naar Europa exporteren. Daarbij is het streven om de boeren drie keer zo veel te betalen, dan wanneer zij hun cherry's op de markt zouden verkopen. Er zijn nog meerdere boeren/gezinnen die meedoen aan het project, en het grootste deel van de koffie gaat naar de onderneming van Cecilia en Avelino genaamd OnBuna, die zowel ruwe- als gebrande koffiebonen zal gaan verkopen.  

De koffie 

Hier komt ‘ie vandaan Ajuterique in Honduras (Klik voor maps) 

Don Rodulio Pacheco Hernández en zijn jongste broer Abraham Josue Pacheco hebben een plantage met de naam El Pozo Negro waar deze koffie vandaan komt.  

De koffie is super clean en zit heel erg aan de zoete chocolade en noten kant van het smaakspectrum met weinig aciditeit en een goede romige body.  

 Prijs en deelname 

De pallets met koffie zijn aangekomen in Spanje en komen een dezer dagen naar Het Hoofdkwartier in Amstelveen, zodoende zijn de kosten al inzichtelijk en kan ik je koffie al met een week of twee versturen. De boeren ontvangen op dit moment drie keer marktwaarde, Helmer wordt betaald voor het verwerken. De logistiek wordt door een grote Spaanse partij gedaan, die zowel het binnenlandse- als het zeetransport doet, omdat ze toch regelmatig containers verschepen. In Barcelona kost de koffie bij aankomst €10,50. Van Barcelona naar Amstelveen komt daar nog €0,32 bij en ik reken vanuit het Hoofdkwartier net geen 20 cent, enkel om het her verpakken etc. te bekostigen. Dan komen we op €11,- excl of €12,00 inclusief BTW uit.  

De spelregels zijn gewoon hetzelfde als voorheen; 

Stuur mij een PM of email (Arnoud at hoofdkwartier-koffiebrander punt nl) dat je mee wil doen en voor hoeveel kg. Vermeld in deze email (als ik die nog niet heb) je naam, adres en een e-mailadres voor de factuur. Geef in deze email ook direct aan of je de koffie verzonden wilt hebben, of dat je deze komt afhalen in Amstelveen óf Zaanstad onder het genot van een espressootje. Verzendkosten zijn €6,95. 

De minimale afname is zoals gebruikelijk 5kg, maar dit keer geen aanbetaling, maar gelijk de volle mep. 

Toch liever gebrand? 

Dan als laatste er was ook altijd wel wat graag naar gebrande koffie door de mensen die (nog;)) niet zelf koffiebranden. De koffie komt vermoedelijk in februari of maart 2023 als koffie van de maand voorbij.   
Bijlagen
honduras rodulio.png
Laatst gewijzigd door Pti op vr 11 nov 2022, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor we tigers » do 10 nov 2022, 23:40

De voorgaande keren waren een succes dus ik denk dat ik wel weer mee doe.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor bobbee » vr 11 nov 2022, 00:47

Dank je wel pti voor deze input voor het forum!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor pichichi » vr 11 nov 2022, 13:57

Hier komt ‘ie vandaan Ajuterique in Peru (Klik voor maps)

X Peru X => HONDURAS :!:

Succes met deze inkoopactie Arnoud. Wederom leuk initiatief!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor ErikvW » vr 11 nov 2022, 14:51

Ik houd me aanbevolen voor een kilootje als deze door de HK brander heen is geweest. (Gelukkig) Zelf nog geen brander.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor Pti » vr 11 nov 2022, 18:14

Hier komt ‘ie vandaan Ajuterique in Peru (Klik voor maps)

X Peru X => HONDURAS :!:

Succes met deze inkoopactie Arnoud. Wederom leuk initiatief!
Ahja! Thanks dat zal ik even aanpassen, ik krijg ook nog preciese coordinaten door dan kan ik het nog iets nauwkeuriger dan de microregio maken :)

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor manduca » vr 11 nov 2022, 21:33

Ik wil tzt ook wel een kilootje gebrand.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor Pti » wo 16 nov 2022, 16:30

Van de transporteur doorgekregen dat de koffie er morgen is, dus ik denk dat hij ook in december al gebrand in de webshop komt.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor we tigers » wo 16 nov 2022, 16:36

Net centjes overgemaakt voor mijn groene bonen. Ik ben benieuwd!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Inkoopactie groene bonen: Honduras!

Berichtdoor Ruben- » wo 16 nov 2022, 19:03

Ik heb je een pb gestuurd voor 5 kg groene bonen :D
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron