de beste espresso voor vakantie

Dit forum biedt je de ruimte om de lezers te vertellen waarom jouw shop of product top is. Doe je best!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor Erik82 » vr 06 apr 2018, 08:19

Gebruik hem zelf al geruime tijd zonder problemen en dat geldt ook voor de kleine gebruikersgroep die Manopresso nu heeft.
Toch interessant om de grenzen van het apparaatje te ontdekken.
Maal je je eigen koffie?
ja, met een Hario skerton handmolentje.
Dat is inderdaad het niveau waar ik de manopresso voor verwacht. De Skerton is nou niet echt een beste maler te noemen voor mensen die echt serieus met koffie aan de slag gaan. Als je een echte maler gaat nemen die wel een degelijke maling voor espresso kan behalen dan gaat het dus blijkbaar al mis. Leuk apparaat maar voor het serieuzere werk dus compleet ongeschikt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor Capulus » vr 06 apr 2018, 08:56

Op eikenhout gebrande koffie!? serious?

Bij whisky beinvloed het rookproces de smaak van de mout.
Waarom bij koffie niet de bonen....

Maar proberen is altijd leuk, toch... :ugeek:

Zoek eens goed op HB (https://www.home-barista.com/home-roast ... ?hilit=oak). Op eikenhout gebrand is wellicht niet ideaal maar er zijn wel meerdere mensen die groene bonen hebben laten "agen" in een wekpot met snippers van wijn- en portvaten gedurende een paar weken. Vervolgens branden (zonder snippers hout) waarbij er na 1-2 weken rusten van de ponen steeds meer van de smaken van het eikenhout naar boven kwam. Schijnt best goed te werken bij wat zwaardere bonen zoals bijvoorbeeld een Indonesië maar in de meeste gevallen niet heel succesvol qua smaak.
Leuk en interessant om te lezen!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor GuidovW » vr 06 apr 2018, 11:10

Op eikenhout gebrande koffie!? serious?

Bij whisky beinvloed het rookproces de smaak van de mout.
Waarom bij koffie niet de bonen....

Maar proberen is altijd leuk, toch... :ugeek:

Zoek eens goed op HB (https://www.home-barista.com/home-roast ... ?hilit=oak). Op eikenhout gebrand is wellicht niet ideaal maar er zijn wel meerdere mensen die groene bonen hebben laten "agen" in een wekpot met snippers van wijn- en portvaten gedurende een paar weken. Vervolgens branden (zonder snippers hout) waarbij er na 1-2 weken rusten van de ponen steeds meer van de smaken van het eikenhout naar boven kwam. Schijnt best goed te werken bij wat zwaardere bonen zoals bijvoorbeeld een Indonesië maar in de meeste gevallen niet heel succesvol qua smaak.

tnx, leuk om te lezen. :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor Pti » vr 06 apr 2018, 11:52

Zowel hout- als rooksmaken zijn mi. defecten en ik zou niet weten waarom men deze aan de koffie toe zou willen voegen.
Maar hebben gaat het nou over het roken van de groene bonen of de koffie branden op houtvuur? De eerste zou ik namelijk nog wel kunnen begrijpen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor fransg » vr 06 apr 2018, 12:18

Dit kan ook, al trekt er daarbij volgens mij geen hout-rook door de bonenmassa heen.

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor Pti » vr 06 apr 2018, 12:32

Trabbatoni bouwt ook al jaren branders op kolen of bricks, maar daarbij is het puur de warmtebron inderdaad en juist niet de bedoeling dat die stooklucht aan de bonen komt.

Vandaar ook mijn vraag of het om een soort van voorbehandeling gaat of over het werkelijke branden.

jan_manopresso
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 19 mar 2018, 16:57
Locatie: Middelharnis
Contacteer:

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor jan_manopresso » vr 06 apr 2018, 21:53

Ik moest ineens veel kracht zetten, voorafgaand aan het naar buiten komen van het veertje.
Het boven- en onderventiel heb ik te pakken kunnen krijgen, het veertje zit nog klem in het buisje.
Guido, denk je dat je de manopresso nog tot leven kunt wekken? Zou je hem anders retour willen sturen? Ik zou het defect zelf ook graag even bekijken, zodat ik daar weer ervaring van op kan doen. Ik PM je wel even met mijn adres.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor GuidovW » za 07 apr 2018, 09:58

Ik moest ineens veel kracht zetten, voorafgaand aan het naar buiten komen van het veertje.
Het boven- en onderventiel heb ik te pakken kunnen krijgen, het veertje zit nog klem in het buisje.
Guido, denk je dat je de manopresso nog tot leven kunt wekken? Zou je hem anders retour willen sturen? Ik zou het defect zelf ook graag even bekijken, zodat ik daar weer ervaring van op kan doen. Ik PM je wel even met mijn adres.
Ha Jan, nee het veertje zit te vast om eruit te krijgen.
Tenminste voor mijn kennis, kunde en gereedschap.
Ik retourneer hem naar je, laat je adres maar ff weten a.u.b.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor fransg » za 07 apr 2018, 10:14

Ik retourneer hem naar je, laat je adres maar ff weten a.u.b.
http://manopresso.nl/contact/

dat had je al snel kunnen opzoeken...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: de beste espresso voor vakantie

Berichtdoor GuidovW » za 07 apr 2018, 14:25

Ik retourneer hem naar je, laat je adres maar ff weten a.u.b.
http://manopresso.nl/contact/

dat had je al snel kunnen opzoeken...
Ja klopt, tnx. :P
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “(Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten