World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.
Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor namor » ma 25 nov 2019, 14:55

Ja was lekker!

Erg zacht en zoet. Uiteraard andere boon maar bypass methode doet het goed. Ben alleen niet blij met 30 gram dure koffie voor 1 kop koffie. Wordt wel erg prijzig.
die is steeds voordeliger dan espresso :)
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor pichichi » ma 25 nov 2019, 15:04

Ben alleen niet blij met 30 gram dure koffie voor 1 kop koffie. Wordt wel erg prijzig.
Amen. Zonde van de koffie. Je gooit in feite virtueel de helft weg.
Zou in deze tijden van duurzaamheid in alle vormen en maten best wel een extra puntje van aandacht mogen zijn.
En wellicht een puntje aftrek ook, voor de deelnemers die er tóch voor kiezen het zo te doen. Ik heb een hekel aan voedselverspilling!!
(Ja, ik ben thuis ook altijd de l*l, die de kapjes van de broden "moet" eten, die sowieso het lekkerst zijn, zeker getoast, kan nog prima na 5 dagen (zolang er nog geen wit pluis of groen te ontdekken is).

Ook een hekel aan waterverspilling trouwens. Er is een Brewers Cup winnaar die een jaar of 4 geleden in zijn recept had verwerkt dat je je papieren filter eerst met 300ml water moest spoelen (als het niet meer was). Kappen nou! denk ik dan. Of koop betere filters... :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor GuidovW » ma 25 nov 2019, 20:45

Leuk bericht!
Toch wel een beetje trots. :D
Ondanks dat mijn bijdrage nul was. 8-)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor martinierius » ma 25 nov 2019, 23:08


Ik heb een hekel aan voedselverspilling!!
(Ja, ik ben thuis ook altijd de l*l, die de kapjes van de broden "moet" eten, die sowieso het lekkerst zijn, zeker getoast, kan nog prima na 5 dagen (zolang er nog geen wit pluis of groen te ontdekken is).

Ook een hekel aan waterverspilling trouwens. Er is een Brewers Cup winnaar die een jaar of 4 geleden in zijn recept had verwerkt dat je je papieren filter eerst met 300ml water moest spoelen (als het niet meer was). Kappen nou! denk ik dan. Of koop betere filters... :roll:
Kan mij daar volledig in vinden, gloeiende hekel aan verspilling!
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor namor » di 26 nov 2019, 09:48

Ja was lekker!

Erg zacht en zoet. Uiteraard andere boon maar bypass methode doet het goed. Ben alleen niet blij met 30 gram dure koffie voor 1 kop koffie. Wordt wel erg prijzig.
Bob, ik kon het natuurlijk niet laten en meteen ook die recept uitgeprobeerd. Ik heb nog nooit zo Aeropress gedaan.
Mijn gebruikelijke aeropress recept: +-18gr coffee en 180ml water in een keer. Maling, MK43. Bij mij espresso stand is +-1.4 en filter 15.... voor aeropress doe ik +-3.5

Gisteren heb ik alles volgens die recept geprobeerd en maling op 5 gezet. Wel is opvarend dat na het persen kreeg ik 52 coffee van 100ml water ipv 60-70ml (moet misschien koffiedik harder persen :) )
Ik gebruikte zelf gebrande (voor filter) Ethiopië Shawantawene natural (van pti). Speciale thnx alweer aan Hoofdkwartier voor geweldige boon.

Resultaat is heel lekkere aeropress-americano. Mijn vrouw was ook gecharmeerd, ze vindt normaal gesproken aeropress en espresso te sterk en drinkt het liefst filter..... (champagne nog liever :) )

ik ga zeker verder met maling spellen en extractie meten, heel blei!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor bobbee » di 26 nov 2019, 19:13

Leuk Namor!
Ik zou ook wel ooit zijn ek43s willen hebben!

Ik kwam wat nieuwe footage tegen op internet.

Ik citeer :

2. Met welke koffie en welk recept heb je deze wereldprestatie geleverd? 

“We kregen allemaal dezelfde koffie: een gewassen pacas-variëteit uit Buena Vista, El Salvador,  gebrand door het Londense Ozone Coffee Roasters. Hiervan heb ik 30 gram grof gemalen. Vervolgens schonk ik 100 gram Spa Blauw water op 92℃ op in tien seconden en roerde twintig keer. Daarna zette ik het kapje met een voorgespoelde Aesir AeroPress-filter, drukte de lucht eruit, en met 40 seconden flipte ik de AeroPress en drukte ik hem door. De pakweg 60 gram gezette koffie lengde ik vervolgens aan met 120 milliliter water, nog steeds op 92℃. Vervolgens koelde ik de koffie zo goed mogelijk af door hem een flink aantal keer over en weer te gieten.”

Bron :
https://www.koffietcacao.nl/aeropress-w ... wendelien/
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor bobbee » zo 08 dec 2019, 15:03

https://www.singleestatecoffee.nl/event ... ndon-baby/

30 gram grof gemalen koffie (ik heb mijn KINU-handmolen gebruikt), waar je aan toevoegt:

100 gram van het zachtste water dat je kunt vinden (Spa Blauw is geweldig!), bij 92 graden Celcius;
Start de timer meteen na het toevoegen van het water.
Roer 20 keer krachtig met je AeroPress-lepel.
Plaats de dop met een gespoeld papieren filter en duw de overtollige lucht eruit.
Op 0:40 seconden (wees snel!) draai je de AeroPress op een pitcher en PRESS!
Verdun deze sterke brew met 120 gram water op 92 graden.
Koel de brew af door het heen en weer te schenken in een andere pitcher.
Serveer op ongeveer 60 graden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: World Aeropress Championships 2019. And the winner is....

Berichtdoor fuel » do 12 dec 2019, 19:48

Leuk en ziet er goed uit die tent. Net een bestelling geplaatst van hun Filter koffies.
Ben benieuwd!
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron