Voorronde DBC 2015

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Voorronde DBC 2015

Berichtdoor Martijn » do 23 okt 2014, 17:09

Het heeft even geduurd maar vandaag werd dan toch de deelnemerslijst voor de voorronde van komende maandag bekend gemaakt. Alhoewel het aantal deelnemers de afgelopen jaren zienderogen aan het afnemen is en er behoorlijk aan getrokken moet worden om deelnemers te krijgen, is er toch nog een mooie lijst verschenen:

Stefan Bouman – Ralf Brakkee – Laurens da Costa – Stefan Coster – Ali Erhan Dizbay – Dagmar Geerlings – Ka-Tjun Hau – Laurens Meershoek – Keng Pereira – Stefan Sampietro – Niels Te Vaanhold – Jesper van Stek – Beatrix Erika Vida – Lex Wenneker

In het verleden werden voorrondes nog uitgesmeerd over soms wel 3 dagen. Hoe komt het dat het animo voor deze wedstrijden afneemt? Wordt de specialty coffee in Nederland in plaats van breder, steeds smaller en alleen nog maar interessant voor een kleiner worden de niche?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voorronde DBC 2015

Berichtdoor Spironski » do 23 okt 2014, 18:13

Goh, opvallend. Is het een trend of slechts een tijdelijk hikje? Ik zie de specialtycoffee in het straatbeeld eerder toenemen dan afnemen, moet ik zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voorronde DBC 2015

Berichtdoor @3aan » do 23 okt 2014, 18:33

Goh, opvallend. Is het een trend of slechts een tijdelijk hikje? Ik zie de specialtycoffee in het straatbeeld eerder toenemen dan afnemen, moet ik zeggen.
Ik denk dat er meer en meer goede koffies geschonken gaan worden en er minder competitief gedrag is, omdat daar de koffies echt niet beter van worden, je moet of wilt jezelf onderscheiden door kwaliteit en dat verdien je heus niet met al die kampioenschappen.

Latte is leuk maar geeft geen betere koffie wel vaak te koude koffie, doe mij maar eentje zonder en op temperatuur, dat is ook precies de reden dat ik zonder latte schenk en als ze wel latten willen, op naar de Gamma! :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

raywesterhout
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 okt 2014, 19:43

Re: Voorronde DBC 2015

Berichtdoor raywesterhout » do 23 okt 2014, 19:47

Het is idd de focus / trend die meer op de slow/filterkoffie ligt waardoor espresso en afleidingen daarvan minder de hoofdrol spelen waardoor barista zich niet genoodzaakt voelen om aan kampioenschappen deel te nemen.

J@n
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 mei 2014, 11:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Voorronde DBC 2015

Berichtdoor J@n » ma 03 nov 2014, 11:34

Ik denk dat het simpelweg een kosten-baten-ding is. Je moet er als barista tijd en geld insteken om mee te kunnen doen, met als enige beloning de kans op een titel. Maar gaat de schoorsteen van je branderij harder roken van een titel? Stijgt de omzet van je baas met sprongen en vind jij een mooi percentage daarvan in je loonzakje? Of staan de media voor je in de rij als je wint en kun je van de riante onkostenvergoedingen je hele familie van de nieuwste iPhones voorzien? Ik zou denken dat het antwoord daarop 'nee' is. Gelukkig zijn er hier en daar ook nog barista's die gewoon voor de lol aan zo'n kampioenschap mee willen doen.
mistermacchiato.nl: coffee discoveries


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron