Programma update Amsterdam Coffee Festival

Alles wat je kwijt wilt of te weten wilt komen op het gebied van koffie-evenementen.

Ga jij naar het Amsterdam Coffee Festival?

Nee
2
15%
Ja, ik ga op vrijdag
2
15%
Ja, ik ga op zaterdag
6
46%
Ja, ik ga op zondag
3
23%
 
Totaal aantal stemmen: 13
Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor pichichi » do 15 mar 2018, 10:35

Zo, dat was me het weekendje wel, heel erg druk maar hele mooie dingen!

Ik had eerder dit weekend met onze forum genoot Pichichi afgesproken hem zondag na zijn briefing (9.30) te vergezellen tot zijn eerste ronde bij het cuptasting kampioenschap ergens na het middaguur.
Wat ik toen nog niet wist dat ik behalve een groot concert de avond ervoor, ook nog eens was genodigd voor de afterparty met gratis bier....

Enfin, na een korte nacht even voor 10en op de motor gestapt en om 10over10 pal naast het transformatorhuisje de motor geparkeerd in de "fietsenstalling". Mijn koffie maatje van Rubytech (met de mooie Hotshot thermobekers die onder je filterdrager passen) stond daar al op mij te wachten met een toegangskaart, helemaal top!

Even een praatje met Henk Langkemper, over vintage machines en zijn recente aanwinst, the holy grail. Respect overigens dat die op zijn leeftijd nog alle beursdagen met lach op het gezicht de vele honderden die hem maar wat graag "een handje komen schudden" vriendelijk te woord staat. De natural Ethiopië Yirgacheffe van Keen uit de LM leva kon mij absoluut niet bekoren. Waarbij ik wil zeggen dat de beste jongen nog wel bezig was de molen wat bij te stellen maar de doorlooptijd van 49 ondanks de "lever" bracht een gortdroge vlakke espresso met weinig zoetigheid die je van een natural yirga wil.

Door naar de gashouder waar een licht gespannen Norman in de eerste ronde zijn con-cullegas in het cuptasten stond gaden te slaan.
De rest van onze dag rondom het cuptasten laat ik aan hem over maar voor zijn allereerste wedstrijd deelname wat een fantastisch resultaat!

Verder lekker rondjes gelopen, alleen maar leuke mensen/kennissen gesproken en verder een beetje wijzen en roddelen ;). Gelukkig ook lekkere espresso gedronken, de pulped natural Brazil bij stooker en een mooie gewassen Guatemala bij Nordkapp uit de kvdw met de nieuwe PPIC.
Pilsje toe op een mooie dag en rond 18.30 weer thuis.
Dat was me (ons!) inderdaad het weekendje/dagje, zeg dat wél!

Vrijdagmiddag al twee uurtjes rondgestruind. Even weer de 'venue' zien en voelen..
Zaterdag helemaal op het einde nog even langsgewipt, mede om Sander van Koffiesmaak te vergezellen en helpen opruimen (had één-dags-standje). Toen ik nog even een rondje liep en bij 'het podium' belandde waar in allerijl alvast de tafels voor de Cup Tasters Championship werden klaargezet... tja, toen steeg het spanningsniveau inderdaad best al wat.

Zondag een zeer vroeg réveil want om 9.15 uur al aanwezig voor de wedstrijdbriefing. En toen begon het wachten... Mijn ronde was pas na lunchtijd. Maar geluncht werd er amper. Droog brood, biskwietjes, bananen en water.. all day long. Beetje pendelen tussen Gashouder en Transformatorhuis, alwaar de lieve mensen van Roast.nl hun standje hadden en ik mijn spulletjes mocht stallen. Arnoud Pti haakt aan en we struinden wat tentjes af. Stooker had mooie espresso, Taf had mooie dames.. o ja, ook hun koffies waren in orde. Ook Nordkapp had fijne Burundi. Telkens maar kleine slokjes, en na de twee eerste espresso's bij Stooker vlak na die briefing (waar ik nog bijna mijn tong aan verbrandde :o), alleen maar kleine shots filter. Toen coach Sander aanhaakte was het bijna zover..

De eerste van 7 rondes was knallend van start gegaan; trainingsmaatje Jason van S&D pakte meteen 8 uit 8 in een zeer rappe tijd! En Laurent (later finalist) in diezelfde ronde idem 8 uit 8, maar met een speciale 'techniek': gebruik de volle 8 minuten. Het zette - gelukkig - niet al teveel de toon. De volgende rondes hadden een paar 7'tjes, meer 6'jes en de nodige 5'jes. Ronde 6 was mijn eerste en het ging eigenlijk best goed! En het bleek ook nog eens heel erg leuk en relaxed achter zo'n tafel; alle stress valt weg als je één met de koffiecups wordt. 7 uit 8 goed in een nette tijd, voldoende voor een 5e plek, van de 8 die doorgingen. De laatste ronde had mij in theorie nog kunnen elimineren, als allevier er ook 7 zouden hebben én een betere tijd. Niets van dat, slechts eentje met 6 haakte nog aan.

De halve finale ging ook prima. De verschillen tussen de koffies werden weer wat kleiner, maar het was goed te doen. Ook het bij één à twee triangles loslaten van het 'first impression' gevoel werkte goed, want soms wil ik de 'first' nog verwarren door de i en de r te vervangen met een a... Wederom 7 goed, en nóg sneller dan de eerste ronde! Laurent ging ook door, wederom in de volle tijd en met 8 uit 8. Verder Marlous met 7 (maar 30 seconden meer tijd) en outsider Niels met 6...

Helemaal aan het einde van de dag de finale! En ik had er zin in! Maar besloot dat ik vooral op Laurent moest letten, die ook nog eens naast me stond. Fast forward: mijn tijd was sneller dan Laurent, maar ik vergat op Niels te letten. Die was zeer rap klaar, binnen 5 minuten geloof ik. En zo resulteerde het dat deze drie heren allen 6 uit 8 goed hadden. Niels de snelste en dus winnaar, ik de nummer 2. En tot het aller, allerlaatste moment had het tóch zo kunnen zijn: Niels' een-na-laatste cup had zijn winnende 6e kunnen zijn (want snelste tijd), maar die bleek fout! *schok door de zaal* *schok door ondergetekende* Dus tot de allerlaatste cup die opgetild moest worden was het finale resultaat nog onbekend! #spanning # sensatie

Achteraf.... áls...... (iets meer tijd genomen... om een 7e.... of zelfs een 8e cup te pakken........) ...........

Volgend jaar weer!!! En dan ga ik voor goud! (en een leukere WK locatie dan Dubai dit jaar ;) )

Hieronder nog een foto-impressie. Probeer Arnoud te spotten :)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor pichichi » do 15 mar 2018, 10:39

IMG-20180311-WA0028.jpg
IMG-20180311-WA0009.jpg
IMG-20180311-WA0008.jpg
dctc.png
Laatst gewijzigd door pichichi op do 15 mar 2018, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor pichichi » do 15 mar 2018, 10:42

20180311_133919.jpg
20180311_214359.jpg
20180311_133912.jpg
20180311_163057.jpg
20180311_165606.jpg
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor GuidovW » do 15 mar 2018, 10:43

Klinkt alsof het erg leuk en spannend was.
Wel een aantal termen die ik nog niet beheers, dat komt hopelijk nog wel eens.

Foto's volgen nog, hopelijk? (update: staan er nu op)
...wie weet volgend jaar toch maar eens gaan proven en kijken... :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor Pti » do 15 mar 2018, 10:48

Haha die foto vanaf het podium, en die presentatrice riep nog zo:

Fotografen achter de zwarte lijn blijven aub :mrgreen:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor bobbee » do 15 mar 2018, 11:06

Goed gedaan!! Gefeliciteerd.

Echt ontzettend knap gedaan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor fransg » do 15 mar 2018, 11:48

Gefeliciteerd!! Echt top.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Programma update Amsterdam Coffee Festival

Berichtdoor Martijn » do 15 mar 2018, 12:36

Well done! Gefeliciteerd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu


Terug naar “Evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron