Proefpanel: Brute Bonen

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor RexManning » di 11 aug 2020, 16:40

Dat verschil in zakken zal vermoed ik komen door de verzendwijze.

Ik heb vandaag een kilo ontvangen, die moest met de pakketdienst mee ipv de gewone postbode. In zakken met ventiel. Goede persoonlijke boodschap ook hoor, naam en apparatuur op de zak, leuk.Afbeelding


De eerdere batch die ik ontving in het panel was 500g geloof ik en kwam in de brievenbus in dezelfde bruine zakken.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » di 11 aug 2020, 16:50

Klopt inderdaad, boven de 700 gram krijgen we het niet meer door de brievenbus en wordt het een doosje met grotere zakken. We zijn hard bezig om alle soorten zendingen te kunnen doen met zakken uit plantaardig materiaal, die zijn nu in productie!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor we tigers » wo 12 aug 2020, 11:00

Ik heb de afgelopen dagen wat gestoeid met de Brute Bonen en ben op het punt gekomen dat ik wel mijn bevindingen kan delen.

Voor een deel waarschijnlijk wel overlap met voorgaande schrijvers, aangezien ik er in de tijd een beetje achteraan hobbel.

Het doosje was plat waardoor het door de brievenbus paste. De post had er wel een plastic zak en een sticker omheen gedaan, omdat de doos in de posterijen beschadigd was geraakt. De inhoud was echter prima in orde. De zakken (ik heb er een tweede bij besteld) hebben geen ventiel maar zijn ruim bemeten waardoor er wel ruimte is voor wat ontgassing.
Fraai foldertje erbij en sinds de bestelling al meerder mailtjes ontvangen; de marketingmachine draait dus behoorlijk. De mailtjes zijn bedoeld als informatief over bijvoorbeeld malen, maar het viel me op dat er best wel een paar kwamen. Ik begrijp het, klantenbinding, maar voor mij persoonlijk hoefde het niet.

Gebruikte materialen:
Niche Zero maler, Elektra Micro Casa a Leva en Cafelat Robot.

De Niche stond op standje negen of tien. Voor de MCAL heb ik 14 gram gebruikt. Actieve pre-infusie en daarna een mooi stroompje tot ongeveer 30 gram espresso.

Met de Robot zat ik op 17 gram in, vijftien seconden pre-infusie, en daarna naar ongeveer 35 gram espresso.

Uiterlijk:
De bonen zelf zijn ietsje donkerder dan dat ik meestal zelf heb, maar niet zoals je wel eens ziet dat het een glimmende bende is. Goed egaal gebrand, maar net een tikje donkerder. Wel behoorlijk statisch bij het malen.

Het uiterlijk van de espresso mag er wezen. Vooral met de Robot was de Brute Boon Koning Crema. Ik start met een seconde of 6 op 9 bar en laat hem daarna geleidelijk aflopen naar 5.
Mooi stevig crema met een fraaie kleur. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit!

Smaak:
De smaak zit inderdaad wat meer naar de klassieke Italiaanse espresso, maar blijft wat vlak en eendimensionaal. Zoals mijn vrouw het omschreef:
De smaak zit meer voor in de mond en er gebeurd minder achter in de mond. Gedurende de dagen en wat spelen met de maling heb ik dat overigens wel wat beter gekregen, maar ik moet haar gelijk geven; er gebeurt minder achter op de tong; er is wat minder avontuur in de smaak dan dat we gewend zijn met bonen die we normaliter in huis halen (Hoofdkwartier, Shokunin, Andy). De smaak heeft weinig zuur en zit meer naar de kruidige choco. In de smaak zit een bepaald randje dat mij niet zo aanstaat; ik vermoed dat dit de Malabar in de mix is. Smaken verschillen nu eenmaal. Een vriend die langs kwam en erg houdt van een Italiaanse espresso was erg fan en vond hem ontzettend lekker.

Conclusie:
Het is een beetje een comfort espresso, die denk ik wel heel wat vriendjes kan maken. Persoonlijk zie ik mezelf niet zo snel nog eens bestellen, maar dat is persoonlijke smaak. Als de brute mannen wat andere koffies zouden hebben, zou ik wellicht wel te verleiden zijn. Ik vind het systeem van één blend met een soort van abonnement structuur mij niet aanspreken. Maar kies je voor comfort is dat wellicht juist wel heel prettig.

Dank voor dit testpanel! Een hele toffe manier om iets te leren kennen en voor de producent om een bak feedback te vergaren.

De foto’s:
IMG_4200.JPG
IMG_4201.JPG
IMG_4203.JPG
Een filmpje:
(shot nog een beetje aan de snelle kant)

Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » do 13 aug 2020, 15:19

Erg gaaf we tigers! Je maakt er kunst van!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.

Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor meg » ma 17 aug 2020, 19:48

Ze zijn bijna op dus tijd voor een review.
Waarschijnlijk is het meeste al gezegd!
Netjes verpakt, goed doordacht.
Crema is uitstekend. Als de bonen puur op uitloop zouden moeten concurreren zouden ze ws bij mij met stip op één staan.
Het oog wil ook wat het gaat uiteindelijk om de smaak. Wat mij betreft een veilige prima Italiaanse melange, die aardig bij mijn favoriete smaak profiel in de buurt komt. Het is echter geen zwaargewicht. In een espresso macchiato komen ze heel mooi tot hun recht, choco, noot tinten mooi in balans. In een cappuccino mis met mijn halfautomaat wat body, mijn Ponte Vecchio perst er op zijn beurt wat meer body uit.
Zoek je een zuurtje (ik niet :lol: ) die proef ik maar heel beperkt.
De brute bonen heb ik gemalen met een Kinu maler.
Prijs kwaliteit, 18 euro voor 700 gr. voor verse bonen is niet verkeerd.
Conclusie...Ik ga ze nog eens bestellen, enerzijds omdat ze gewoonweg bevielen, anderzijds dat ik denk er nog wat meer smaakbeleving uit te kunnen halen. Last but not least..... mijn echtgenote was gecharmeerd van de bonen.
Gr. M.

iPim
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 jul 2020, 16:13

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor iPim » wo 19 aug 2020, 13:52

Ze zijn bijna op dus tijd voor een review.
Waarschijnlijk is het meeste al gezegd!
Idem. Een aantal impressies:

- Verzending: razendsnel en netjes verpakt ontvangen. Ik ontvang bonen zelf liever in een hersluitbare (plastic?) zak, maar ik waardeer het makkelijker afbreekbare materiaal. De bonen heb ik uiteindelijk ter opslag in een lege hersluitbare zak van een andere branderij gedaan.
- Communicatie: ik heb een aantal marketingberichten ontvangen waarvan het doel vermoedelijk is om de abonnees te informeren over de manier waarop je het meeste uit de bonen kunt halen. Ik vraag me af voor wie deze boodschap nuttig is. Zijn leden van een espressobonenabonnement niet al ingelezen en bekend met het indiallen van espresso?
- Crema: een maand na ontvangst genereert mijn Flair Classic nog steeds een extreem dikke laag crema (haast schuim) tot op het punt dat het glas voor meer dan 50% gevuld is met crema. Zit er soms een coating van schoonmaakmiddel om de bonen? :P
- Branding: de bonen zijn naar mijn smaak wat donker gebrand en de resulterende smaak in het glas is daarom ook vrij 'klassiek'. Vrienden en familie die niet zo begaan zijn met de koffie die ze drinken, vinden dit lekkerder dan de complexe, fruitige of zure espresso's die ik ze anders voor zou schotelen. Er is dus zeker een markt voor deze branding, maar ik zoek zelf naar iets meer verrassing (zoals de Red Brick blend van Square Mile, bijvoorbeeld).
- Concept: ik ben altijd op zoek naar nieuwe koffie van branderijen die ik nog niet ken. Daarom heb ik een abonnement van Roast.nl en daarnaast sla ik maandelijks wat koffie in bij voor mij nog onbekende branderijen. Een loyale koffieklant ben ik dus niet, en daarom zou ik ook niet een abonnement van Brute Bonen afsluiten (of welke andere branderij dan ook).
- Marketing: de uitstraling van de branderij is goed doordacht. Het logo, de naam, het ontwerp van de website en de gehanteerde taal komt overeen met de koffie-ervaring die ik vooraf verwachtte en heb ervaren.

Dank aan de heren van Brute Bonen voor dit proefpanel. Het was leuk om mijn ervaringen te contrasteren met die van anderen in dit topic, en het contact is uitstekend geweest!
Profitec GO | Kinu M47 Phoenix | V60/Chemex/CleverDripper/Aeropress | Baratza Encore

Ednar
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 22:21

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Ednar » do 03 sep 2020, 12:55

Heerlijke boon,
Ben redelijk autodidact, en alhoewel in het bezit van een weegschaal/timer doseer ik graag op gevoel.
1e kop was heerlijk, precies zoals ik ze in Italie drink, maar dan zonder de mooie mensen:)

Niet super complex, goed in balans en het kruidige van de Malabar vond ik eigenlijk best smakelijk( mijn 1e ervaring van koffie buiten zuid-Amerika).
Had totaal geen last van statisch maalsel, maar het is nu ook al september, dat scheelt waarschijnlijk.

Molen : ceado e37s
Machine: Londinium L r
Ik drink mijn koffie nooit uit glas, maar voor de foto een uitzondering.
Waarschijnlijk zal ik deze boon vaker bestellen ..het sap van de duivel :twisted: :twisted:
1.jpg
Londinium L r - Ceado E 37S - Ims baskets - St. Anthony tampers - Brandzaak bonen

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » di 08 sep 2020, 09:54

Heerlijke boon,
Ben redelijk autodidact, en alhoewel in het bezit van een weegschaal/timer doseer ik graag op gevoel.
1e kop was heerlijk, precies zoals ik ze in Italie drink, maar dan zonder de mooie mensen:)

Niet super complex, goed in balans en het kruidige van de Malabar vond ik eigenlijk best smakelijk( mijn 1e ervaring van koffie buiten zuid-Amerika).
Had totaal geen last van statisch maalsel, maar het is nu ook al september, dat scheelt waarschijnlijk.

Molen : ceado e37s
Machine: Londinium L r
Ik drink mijn koffie nooit uit glas, maar voor de foto een uitzondering.
Waarschijnlijk zal ik deze boon vaker bestellen ..het sap van de duivel :twisted: :twisted:

1.jpg
Ziet er goed uit 😍
Dank voor alle reviews!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.

Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » wo 11 nov 2020, 08:37

Er komen af en toe nog verzoekjes binnen of mensen nog mee mogen doen aan het proefpanel. Helaas, het panel is gesloten. Wel mag je met 25% korting kennismaken met Brute Bonen als je de kortingscode KOFFIEPRAAT gebruikt.
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.

Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor fransg » wo 11 nov 2020, 08:51

Super!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron