Proefpanel; Little Roastery

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » vr 26 mei 2023, 20:27

Nu mijn (Sumatra No 42) boontjes op zijn het verhaal van mij.
Ik vind het een moeilijke boon, er blijft hoe ik ook zit te variëren wat zurigs in.
En aangezien ik eigenlijk met bijna alle zuren op de wereld een slechte verstandhouding heb, speelt dat hier waarschijnlijk ook mee.
Op het laatste rook de espresso gelukkig niet meer zuur maar nog wel iets zuur in de smaak.
Buiten de 1 op 2 werd het ook niet beter dus dit maar aangehouden verder.
De crema is was er altijd wel, soms wel iets dunner maar altijd aanwezig.
Body eerst dun toen ik nog helemaal fout zat en later gemiddeld maar echt wel aanwezig.
Gemiddelde after-taste, gewoon aanwezig gedurende een seconde of 5.
Geuren: zuren, floraal, later toch ook wel iets bloesems, wat kruid, licht zoetje, nauwelijks chocolade.

Eigenlijk voor mij een te gemiddelde boon, geen uitschieters en dat is gewoon een prima middenmoter.
Ik zou hem dus niet gaan kopen omdat ik iets meer in de uithoeken wil zitten.
Ik drink maximaal 4 espresso's per dag maar die wil ik dan wel even helemaal knallend uit het kopje hebben voor mijn momentje!
Daarom goede bonen, top maler en machine en veel accessoires ter standaardisering op het werkblad.

Was erg leuk om mee te mogen doen en iedereen daarvoor bedankt die dit mogelijk maakten!

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor Dirk Jan » za 27 mei 2023, 08:59

Nog een korte aanvulling. Ik heb de No 42 Sumatra Giling Basah geproefd.
En daar zaten twee kaartjes bij:
Een scorelijst ´Beat The Roaster' met een kleurige smaakwaaier op de achterzijde. Die achterzijde was zelfs met mijn leesbril op niet te lezen. En het was in het Engels, ik had liever Nederlands gezien. En dan mag het gerust op een A4. Het zorgde er wel voor dat ik op internet naar een andere waaier ben gaan kijken en dat heeft mij wel geholpen in de omschrijvingen.
De andere kaart was een afbeelding van specerijen. Dat had ik eerst niet door, maar zag uiteindelijk 'No 42' staan en toen viel het kwartje. Had van mij niet gehoeven.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » za 27 mei 2023, 15:46

Nog een kleine aanvulling. Ik had nog een paar boontjes over. Ik heb eens een papieren filter op de bodem van mijn filterbakje geprobeerd. Mijn standaard pre infusie van 17 seconden zoals eerder beschreven, en daarna een turbo shot. 17,5 in, 37 uit. Totale shot tijd met pre infusie ergens rond de 30 seconden. Het resultaat was een fenomenale espresso. Echte tasting notes heb ik niet, ik heb hem gewoon opgedronken en ervan genoten, maar deze was echt verrukkelijk. Zacht en gebalanceerd.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » za 27 mei 2023, 16:02

Was dat shot met de VEL of de P700?
Ben nieuwsgierig!

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » za 27 mei 2023, 22:49

Was dat shot met de VEL of de P700?
Ben nieuwsgierig!
Dat was met de P700. Met de Vesuvius heb ik nu ook heerlijke shots kunnen zetten, maar dat was met koffie van Kawa. De Little Roastery boontjes heb ik verder niet meer met de Vesuvius getest.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » ma 29 mei 2023, 20:42

Jammer want een vergelijking zou ook leuk zijn geweest!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » wo 31 mei 2023, 13:37

Nog een korte aanvulling. Ik heb de No 42 Sumatra Giling Basah geproefd.
En daar zaten twee kaartjes bij:
Een scorelijst ´Beat The Roaster' met een kleurige smaakwaaier op de achterzijde. Die achterzijde was zelfs met mijn leesbril op niet te lezen. En het was in het Engels, ik had liever Nederlands gezien. En dan mag het gerust op een A4. Het zorgde er wel voor dat ik op internet naar een andere waaier ben gaan kijken en dat heeft mij wel geholpen in de omschrijvingen.
De andere kaart was een afbeelding van specerijen. Dat had ik eerst niet door, maar zag uiteindelijk 'No 42' staan en toen viel het kwartje. Had van mij niet gehoeven.
Dank voor de aanvullende feedback. Ik zorg dat het bij Little Roastery terecht komt. De superkleine lettertjes op de smaakwaaier zijn inderdaad erg moeilijk leesbaar, zeker als de leeftijd vordert. Mijn dochter leest het zonder moeite maar ik…..

Het kaartje met daarop de smaken die je zou kunnen herkennen in de koffie, wordt af en toe gebruikt om een persoonlijk berichtje met de bestelling mee te sturen. Omdat met de hand schrijven voor mij erg lastig is, bleef het kaartje nu leeg. Het geeft wel een indruk van hoe Little Roastery de bestellingen verstuurt.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor omeCo » do 01 jun 2023, 13:04

Nog een kleine aanvulling. Ik had nog een paar boontjes over. Ik heb eens een papieren filter op de bodem van mijn filterbakje geprobeerd. Mijn standaard pre infusie van 17 seconden zoals eerder beschreven, en daarna een turbo shot. 17,5 in, 37 uit. Totale shot tijd met pre infusie ergens rond de 30 seconden. Het resultaat was een fenomenale espresso. Echte tasting notes heb ik niet, ik heb hem gewoon opgedronken en ervan genoten, maar deze was echt verrukkelijk. Zacht en gebalanceerd.
Het laat me toch niet los, deze waarschijnlijk laatste espresso van het proefpanel. Wat zorgde ervoor dat deze fenomenaal was. Was het het papieren filter of had het te maken met het feit dat deze laatste boontjes het langst hebben mogen rusten.

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor maurice1 » do 01 jun 2023, 13:52

Jammer want een vergelijking zou ook leuk zijn geweest!
Ik kreeg die koffie echt niet lekker met de ACS helaas. Kan nog wel eens een andere vergelijking doen met een andere boon. Boontjes van Kawa en Terres de Cafe ben ik wel weer vrienden mee op de ACS.
Nog een kleine aanvulling. Ik had nog een paar boontjes over. Ik heb eens een papieren filter op de bodem van mijn filterbakje geprobeerd. Mijn standaard pre infusie van 17 seconden zoals eerder beschreven, en daarna een turbo shot. 17,5 in, 37 uit. Totale shot tijd met pre infusie ergens rond de 30 seconden. Het resultaat was een fenomenale espresso. Echte tasting notes heb ik niet, ik heb hem gewoon opgedronken en ervan genoten, maar deze was echt verrukkelijk. Zacht en gebalanceerd.
Het laat me toch niet los, deze waarschijnlijk laatste espresso van het proefpanel. Wat zorgde ervoor dat deze fenomenaal was. Was het het papieren filter of had het te maken met het feit dat deze laatste boontjes het langst hebben mogen rusten.
De Costa Rica Light Roast wederom gedronken met de Pro 700 als turbo zojuist. Die was wederom heel lekker, dit keer ook zonder filtertje op de bodem. Dus ik gok rusttijd of toch de zetmethode als turbo shot. Ik heb nog een paar gram over, dus als je input hebt voor een laatste experiment, laat het mij zeker weten!

Tasting notes van de laatste shot, zacht en gebalanceerd, veel chocola en iets kruidigs en notigs op de achtergrond.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Proefpanel; Little Roastery

Berichtdoor ErikW » do 01 jun 2023, 18:05

Probeer eens deze boon.
Fernando's rehydrated Geisha Dutch Barista.

Ik weet dat die op de VEL het goed doet!! :D

Noem hem V(esuvius) E(vo) L(eva) en geen ACS.
Dat is veel duidelijker en specifieker. Of juister!
ACS is een firma die meerdere espresso apparaten maakt.
Het Ding bij jou is de Vesivius Evo Leva van firma ACS Vostoc. :!:


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron