Re: Stumptown komt naar Amsterdam

13
Juliejayne schreef:Wij hebben genoeg goed "home-grown" talent.
Oh? Ik ken eerlijk gezegd niet bepaald veel goede koffietenten/ketens uit Nederland.. Zijn die paar goede talenten die er wel zijn, dan 'genoeg'? De gemiddelde kop espresso in Nederland is naar mijn mening onder de maat, dus wat mij betreft mogen er wel meer tentjes komen die het goede voorbeeld geven, of het nou Nederlands, Italiaans, Amerikaans of Uzbekistaans is...

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

14
NielsB schreef:... Stumptown is wereldklasse.
OK, en wat maakt het wereldklasse?

en SteefM, ik ben opeens met jou...
SteefM schreef:De gemiddelde kop espresso in Nederland is naar mijn mening onder de maat, ...
maar de gemiddelde kop espresso in US A is ondrinkbaar. Stumptown is tops, en misschien beter dan alle Nederlands espressobars. Maar als iemand geeft mij gratis een top locatie en top espresso apparaten, in andere worden "a level playing field" dan kun ik een/of veel andere mensen beter doen.
_______________________
Espresso: BFC TCI Lira.
Grinders: Eureka Mignon x 2, Mahlkonig Guatemala, Cimbali Junior.
Roaster: Gene Cafe.

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

15
Maar dit zijn dus juist de góede Amerikaanse tenten die hierheen komen (Okee, starbucks is discussiabel, maar dan nog is dat geloof ik beter dan het gemiddelde Nederlandse niveau), en langzaam brengen zij het 'gemiddelde' omhoog.

En ja, zelfs al kan je het beter: jij hebt die locatie niet en die apparaten ;-) (denk ik). Wat is er dan mis mee dat zij het wel hebben?

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

16
Juliejayne schreef:
NielsB schreef:... Stumptown is wereldklasse.
OK, en wat maakt het wereldklasse?
De smaak van de koffie.

Juliejayne schreef: maar de gemiddelde kop espresso in US A is ondrinkbaar. Stumptown is tops, en misschien beter dan alle Nederlands espressobars. Maar als iemand geeft mij gratis een top locatie en top espresso apparaten, in andere worden "a level playing field" dan kun ik een/of veel andere mensen beter doen.
Er staan hier in Nederland genoeg top espresso apparaten op top lokaties waar helaas matige koffie uitkomt. Er staan bij Stumptown ook top barista's die met topkoffie een superieur product serveren.
Micra&Ultra

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

17
Juliejayne schreef:Maar als iemand geeft mij gratis een top locatie en top espresso apparaten, in andere worden "a level playing field" dan kun ik een/of veel andere mensen beter doen.
En dat betwijfel ik ten zeerste.
Duane kreeg ook niet zomaar een locatie en een machine. Hij kreeg dat omdat ie ongeloofelijk goed is.
In 1994, Sorenson married his grade-school sweetheart. They had $8,000 saved to buy a house; Sorenson used it instead to buy his first roaster, a 1919 German-made Probat. He got a job at a beer shop by day; by night, he worked on opening his first café. His boss loaned him the money for his first espresso machine. He opened in November 1999 and, for the first year and a half, lived off tips and bartered coffee for meals while pursuing his dual goals of sublime coffee and fair trade. Within six years, Sorenson had five Stumptowns in Portland.
Bron
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

18
NielsB schreef:
Juliejayne schreef:
NielsB schreef:... Stumptown is wereldklasse.
OK, en wat maakt het wereldklasse?
De smaak van de koffie.
...hmmm heb het nu probeert. Espresso besteld en, denk ik, een dubbele ristretto serveert. Te donker gebrand, lekker dik, maar niets bijzonder.
Daarna, had ik een Americano; te veel water voor de dubbele ristretto en ook niet bizonder.

Helemaal niet slecht, maar ik had voor beter hoopt.

De koffiebonen, waren wel vers, maar ongeveer 12 euro per 340g. Dat is wel duur.

Daarna, had ik een echte espresso bij Screaming Beans in Hartenstraat. Prima, en ook met een keuze van verschillende SO espressos of de gewoon huisblend.
_______________________
Espresso: BFC TCI Lira.
Grinders: Eureka Mignon x 2, Mahlkonig Guatemala, Cimbali Junior.
Roaster: Gene Cafe.

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

19
Juliejayne schreef: Daarna, had ik een echte espresso bij Screaming Beans in Hartenstraat. Prima, en ook met een keuze van verschillende SO espressos of de gewoon huisblend.
Dan noem je er ook wel eentje! Alsof dat een gemiddelde koffietent is! Als ik me niet vergis staat daar een Idrocompresso en gebruiken ze Bocca. Bovendien snappen de mensen achter de bar heel goed wat een espresso is.
Micra&Ultra

Re: Stumptown komt naar Amsterdam

20
Maar dit zou ook voor Stumptown moeten gelden, toch? Die zou toch ook "top of the bill" moeten zijn? Vind het wel opvallend, net als mijn cappu bij Vivace in Seattle. Misschien toch de invloed van een mindere barista?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder