Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

21
Allereerst natuurlijk bedankt aan Fascino en Jeroen voor de bonen!

Vandaag de maragogype erin gedaan.
Wat het eerst natuurlijk opvalt zijn de enorme bonen :o wel mooi!

eerst een espresso:
Hij heeft een mooie laag crema, maar zoals eerder opgemerkt is hij zurig van smaak.
Daar hou ik als dark-roast-barbaar niet zo van. ben meer van de donkere chocolade en wat bitterheid.

In de cappucino valt hij helemaal door de mand. Er blijft weinig overeind in tegenover de melk.
Helaas drink ik dat (bijna) altijd, dus voor mij blijft het bij dit proefpakje ;)

Plaatje (telefoon foto)
Afbeelding
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

23
Helaas kan ik dat niet meer testen omdat hij zo goed als op is (nog 1 kopje denk ik).
Ik heb em nog wel fijner gezet en dat leek wel beter, maar verder alleen cappu's dus dan valt het ook niet zo op.

Ik vind het trouwens, na meer drinken, met een extra shot tóch best een lekkere boon, vooral in de ochtend omdat hij zo mild is.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar een pittigere boon met meer body.

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

24
NU de Italian espresso:
Hij ziet er al wat donkerder uit, maar niet zo donker als je vaker ziet bij Espresso brandingen.
Ook valt op hoe verschillend de bonen van deze melange zijn.
Niet alleen het formaat van de bonen verschilt, ook de vorm is verschillend.
De bonen ruiken lekker! :)

Eerst een espresso:
Aangenaam bitter en een licht zuurtje.
Capucino:
Ook hierin doet hij het goed, lekkere body.

Deze vind ik een lekkerdere boon, ook vanwege mijn drinkpatroon!

Plaatje:
Afbeelding


Wederom bedankt voor het proeven!
Erg leuk, lekker en leerzaam! :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

25
Met een fijnere maling en zwaarder tampen is het gelukt om het zuur helemaal uit de Maragogype te krijgen en dan vind ik hem best erg lekker. Ondanks de fijnere maling loopt hij behoorlijk snel door, een dubbele espresso in ongeveer 18-20 seconden, maar omdat hij goed smaakt zo en de koffie bijna op is laat ik hem maar zo denk ik. (Moet misschien toch eens wat walnoten kopen om die smaak even op te pikken en hem erin terug te vinden.) Vind het nog steeds lastig om de smaak te benoemen, zal er straks eens voor gaan zitten.

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

26
Het is al weer een tijdje geleden dat we deze koffie kregen toegestuurd. Door omstandigheden ben ik niet toegekomen aan een normale review, dus ik doe het hier even verkort:

Dit zijn de boontjes:
Maragogype en Italian Blend.jpg
Links de enorme Maragogype, rechts de Italian Espresso. Deze laatste waren vrij ongelijk van grootte (zag ik parelboontjes?) en niet eens zo heel zwaar gebrand. de Maragogype zag er prachtig uit en was vrij licht gebrand.

De Maragogype was inderdaad heel licht en fijn van smaak. Ik vond hem boterig, zacht en romig, met iets van fruit. Ook herkende ik wel iets noterigs, een speculaas smaakje en de geur van chipolata-pudding. Voor de Cappuccino vond ik hem eigenlijk te licht, als espresso komt ‘ie beter tot z’n recht.

De Italian Espresso was, als gezegd, niet eens zo zwaar. Daardoor wel meer een all-rounder, maar mistte wellicht ook wat complexiteit. Ik proefde versgebakken zanddeeg en boterkoekjes, met daarnaast lichtgebrande nootjes, een beetje chocolade, maar toch ook iets fruitigs (Yemen?). Geen hoogvlieger, maar best lekker. Ook als cappuccino smaakte deze koffie goed.

Alsnog mijn dank aan Fascino voor het toesturen van beide bonen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

27
Zie dat er nog een beoordeling van de Italian Espresso van mij tegoed is. Is er door een tussentijdse vakantie in Suriname, waar heel behoorlijke koffie wordt gemaakt met mooie italiaanse machines (een beetje onverwacht, het is toch een 3e, of misschien 2,5e, wereldland tenslotte), een beetje bij ingeschoten en inmiddels is hij op, dus ik zal het op herinnering moeten doen.

Deze koffie deed me qua smaak veel denken aan de koffie die ik normaal drink (de corleone van de Simon Levelt). De maling was een stukje fijner en hij was beter bij wat minder koffie en wat minder hard tampen dan normaal (wat misschien weer compenseerde voor de fijnere maling, maar zo vond ik hem uiteindelijk het lekkerst). Hij was duidelijk iets milder dan ik gewend ben, maar nog steeds behoorlijk pittig, zeker vergeleken met de Maragogype. Een goede Italian. 't Is dat de SL hier om de hoek zit en gemak toch ook veel waard is.

Voor de ervaring van het proeven vond ik de Margogype het interessantst en denk dat ik die ook nog wel eens ga bestellen. Maar beide koffies zijn wat mij betreft ruimschoots geslaagd voor het maken van espresso/ ristretto.

Re: Italiano Espresso & Mexico Maragogype

29
[quote="Bluecold"]Hoe zetten jullie de Maragogype?
Ik heb de Mexico Maragogype van CoffeeXperts, ook behoorlijk licht gebrand, maar ik heb er nog niks lekkers uitgekregen. Onveranderd zuur. En bij hoge temperaturen zuur met een viesbittere nasmaak.[/quote]
De koffie is ook niet 'te vers' want ik krijg echt maar een heel dun laagje crema. Je zou eerder denken in de richting 'oud' maar dat lijkt me sterk aangezien koffiekopen.nu iedere week brand en ik ze vorige week vrijdag heb besteld, waarna ze een dagje in de vriezer hebben gelegen.