Openen Espressobar

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » ma 17 feb 2020, 20:25

Hallo allemaal,

Wij staan op het punt een espressobar over te nemen. Hiermee gaat er voor ons een wens in vervulling om meer te gaan doen met koffie.

Nu is mijn vraag aan iedereen: wat vind jij belangrijk in een espressobar, wat moet er zeker aanwezig zijn en wat vind je helemaal niks. Wat mis je in de gemiddelde espressobar en ga zo maar door.

Hopelijk willen jullie mij hierin tips geven.

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor martinierius » ma 17 feb 2020, 20:55

Waar ik altijd naar op zoek ben is lekkere espresso. Puur, dus zonder melk of suiker en echt lekker. Eigenlijk nog niet veel plaatsen gevonden waar dat consistent zo is.

Veel succes!
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor fransg » ma 17 feb 2020, 20:58

Hoi Tijs,

twee jaar geleden schreef je
Hallo allemaal, mijn naam is Tijs. Drink uiteraard graag koffie en heb hierdoor ook een hobby bij gekregen, mij eigen koffiewebshop. Misschien ben ik voor velen wel een koffiebarbaar omdat ik ook Dolce Gusto en Nespresso drink maar dit kan ik ook waarderen. Heb zelf dus geen mega apparaat in huis st...
Afgelopen zomer:
Sta zelf met koffie op de markt. Kwam er een man naar me toe en hij had alle soorten koffie geprobeerd. Ook de duurdere merken. Raad eens welke koffie ik het lekkerste vind in mijn automaat? Die van het Kruidvat (2 zakken voor een tientje) :shock: :D . Zo zie je maar dat smaken nogal kunnen verschil...
afgelopen december:
Wij gaan bij veel koffiezaken/espressobars langs. In het begin is alles wow. De één nog beter dan de ander. Daarna merk je dat je de beste koffiezaken hebt gehad en dan is het steeds moeilijker om dat wow gevoel terug te vinden. Het is dus ook een soort van niveau wat je probeert te evenaren wat er ...
En nu dus:
Wij staan op het punt een espressobar over te nemen. Hiermee gaat er voor ons een wens in vervulling om meer te gaan doen met koffie.

Nu is mijn vraag aan iedereen: wat vind jij belangrijk in een espressobar, wat moet er zeker aanwezig zijn en wat vind je helemaal niks. Wat mis je in de gemiddelde espressobar en ga zo maar door.
We kunnen antwoorden op je vraag maar ik ben zelf eerst benieuwd wat je ontwikkeling is geweest, van iemand met Nespresso en een koffieweshop, koffie op de markt, veel koffiezaken bezoeken, het aanbod daar matig vinden en daarna een zaak overnemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Pti » ma 17 feb 2020, 20:59

ZZPende millenials die aan 1 vanille latte en gratis WiFi genoeg hebben om de hele dag twee couverts bezet te houden! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Marcje » ma 17 feb 2020, 21:09

Ik hou altijd erg van barretjes in Italie, dus gewoon snel een espressootje voor 1 euro aan de toog naar binnen tikken en dan weer wegwezen. Geen raar hipster gedoe met dure koffie variaties, geserveerd door mannen met baarden, sleeves en knotjes. Geen wifi.
dus...

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor goosman » ma 17 feb 2020, 21:14

Kun je niet veel beter marktonderzoek doen gericht op de plek waar die bar staat ?
Quickmill 2820 / Carimali M1

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor rickroast » ma 17 feb 2020, 22:01

Ga je een bestaand concept/espressobar voortzetten? Of neem je de locatie en apparatuur/inventaris over om er vervolgens je eigen kindje van te maken? Ben je een espressobar of ook een lunchroom en koffiewinkel?

De open deur van goede koffie moge duidelijk zijn, maar los van dat komt er veel en veel meer bij kijken dan het zetten van een goede espresso. Je zit hier wel tussen het publiek wat regelmatig betere koffie thuis zet dan in een ‘echte espressobar’. Wellicht is een interessantere vraag om te stellen; Wat brengt een koffiepraat lid naar een espressobar?

Je hebt al ondernemers ervaring kan ik opmaken uit de post omtrent je koffiewebshop?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor bobbee » ma 17 feb 2020, 23:12

We kunnen antwoorden op je vraag maar ik ben zelf eerst benieuwd wat je ontwikkeling is geweest, van iemand met Nespresso en een koffieweshop, koffie op de markt, veel koffiezaken bezoeken, het aanbod daar matig vinden en daarna een zaak overnemen.
Graag even hierop reageren. Wat zijn jouw ideeën van een goede koffiebar? Dus wat ga jij ontwikkelen en uitstralen naar het publiek? Kunnen wij dat eens even ongenuanceerd beoordelen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 07:12

Dan even mijn verhaal in het kort:

Voor mij is er inderdaad veel veranderd op koffiegebied. Van iemand die koffie lekker vind tot iemand die goede koffie kan waarderen. Van iemand die Dolce Gusto drinkt tot iemand die thuis allerlei soorten apparaten heeft staan maar het liefst naar een goede koffiezaak gaat om daar te genieten van een lekkere koffie. De Dolce Gusto heeft mijn interesse gewekt om een webshop te beginnen, het idee om uit alle Europese landen bepaalde smaken in te voeren leek mij geweldig maar een onhaalbare kaart. Zo snel kom je niet in contact met de grote jongens (dan heb ik het dus nog niet over smaak). Van daaruit ben ik Italiaanse merken gaan benaderen met meer resultaat en mijn webshop kon gaan draaien, eenmaal bezig krijg je vanzelf aanvragen van koffiebranderijen en op die manier heb ik kunnen groeien en is mijn smaak zich gaan ontwikkelen en veranderen. Ondertussen ben ik in Nederland en België bij kleinere branderijen geweest en Italië in grote branderijen.

De markten waar wij staan is vanwege het klantencontact. Het is gezellig en je kunt je producten laten zien aan een groter publiek. Ik heb altijd commerciële functies gehad op mijn werk dus ik kan hier goed mijn ei kwijt.

Ik wil wel even zeggen dat ik nergens heb geschreven dat ik de kwaliteit in veel koffiezaken matig vind maar dat mijn smaak is veranderd en dat ik daardoor een kopje koffie anders beoordeel (anders is het net of ik het allemaal beter kan).

Het contact dat wij hebben met verschillende eigenaren van espressobars heeft er dan ook voor gezorgd dat wij benaderd zijn voor deze overname, dit omdat wij eerder al hebben aangegeven ook ooit een koffiezaak te willen openen. Het is geen ondoordachte actie maar iets waar wij goed over hebben nagedacht. Daar kom je vanzelf ook wel achter als je ziet wat je ineens moet regelen en bezig bent een businessplan op te stellen.

Onze espressobar zal als basis goede kwaliteit koffiebonen hebben en een goede espresso waar iedereen zich op zijn gemak moet voelen, dus geen specifiek publiek. Wij gaan geen lunch serveren, alleen iets lekkers voor bij de koffie.

Wij nemen de inventaris en apparatuur over maar gaan hier natuurlijk wel onze eigen draai aan geven. Voor ons staat koffie op één maar je ontkomt er niet aan om ook andere dingen te serveren, het moet wel bestaansrecht hebben en dat is ook niet erg.

Natuurlijk kijk je naar de plaats waar je start en een marktonderzoek is dan ook niet nodig maar was gewoon eens benieuwd of hier nog leuke tips zouden komen, het is tenslotte koffiepraat, toch?

Tijs
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 10:39

Re: Openen Espressobar

Berichtdoor Tijs » di 18 feb 2020, 07:22

ZZPende millenials die aan 1 vanille latte en gratis WiFi genoeg hebben om de hele dag twee couverts bezet te houden! :mrgreen:
Dat is inderdaad een goeie. Die wil ik ook niet 😆 en al helemaal niet in het weekend. Maar dat heb je ook zelf in de hand, je hoeft dan niet te promoten met usb aansluitingen.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron