Proefpanel: Brute Bonen

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor bobbee » do 23 jul 2020, 17:29

Waarom 20 gram doseren? Is wel behoorlijk aan de hoge kant hoor voor zo'n Blend.
Zou hem op 16 gr proberen en wat meer ml eruit trekken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor cremalover » do 23 jul 2020, 17:34

De boontjes zijn inderdaad tamelijk donker gebrand. Wel regelmatig. Ook weinig defecten.

Het maalsel is nogal statisch hetgeen ik toeschrijf aan de Malabar. Ik heb met mijn Niche eigenlijk nooit RDT nodig, maar nu dus wel...

De espresso laat zich zoals verwacht door de versheid en wat donkere branding heel makkelijk extraheren. Uit mijn naked komt een hele dikke stroperige straal. De crema is uitbundig, maar wel wat grof van structuur.

Wat betreft smaak is het niet mijn koffie. Ook dat schrijf ik vooral toe aan de Malabar. Die ruik en proef je overal boven uit. Moet je van houden. De smaak kenmerkt zich door afwezigheid van complexe tonen. Het is vooral een volle, vette en wat romige espresso met een kruidige smaak. In de nasmaak zoals te verwachten was een klein bittertje.

Als pure espresso vind ik hem niet zo lekker. Zoals gezegd slaat de balans complexiteit/intensiteit wat te veel door naar intensiteit voor mijn smaak. Gecombineerd met melk is deze blend best lekker. De kruidige smaak past goed bij het zoetheid van de melk.

Volgens mij een prima koffie voor mensen die houden van een meer traditionele Italiaanse espresso. Niet zo zeer voor de liefhebber van lichtere branding en meer complexiteit.

Complimentent voor de nette verpakking. Het maakt allemaal een goed verzorgde indruk! Leuk ook die meegeleverde achtergrondinformatie.
Klinkt helemaal als mijn koffie. Waarschijnlijk morgen in huis. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor cremalover » vr 24 jul 2020, 16:41

Bruut shot espresso.
De maler.
K 30 vario.

De machine.
Olympia Cremina vintage.



De espresso.
IMG_0588.JPG

Koffie was lichter gebrand dan ik naar aanleiding van vorige commentaren verwacht had.
Geur was heerlijk.
En de smaak/ Wow!!!
Heerlijke espresso.Precies zoals espresso hoort te smaken. Veel zoettonen.
Crema bom dus ik vermoed wat Malabar? Daarentegen geen statics bij het malen dus dat spreekt dit weer tegen.
Kortom Italiaanse espresso.

Deze wil ik wel elke dag drinken.
Top.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Pti » vr 24 jul 2020, 19:29

Wow, krijg je ook nog koffie bij de crema ofwat? :lol:

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor loenatik » vr 24 jul 2020, 19:53

Hier helemaal eens met de bevindingen van bvds. Na enkele espresso's, overgestapt op de cappuccino versie, die hier in huis amper gedronken wordt.. Daarbij verdwijnen de scherpe randjes. Voor ons idee was het ook echt een Italiaanse (zware) gebrande boon.AfbeeldingAfbeelding
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor cremalover » za 25 jul 2020, 07:51

Hier helemaal eens met de bevindingen van bvds. Na enkele espresso's, overgestapt op de cappuccino versie, die hier in huis amper gedronken wordt.. Daarbij verdwijnen de scherpe randjes. Voor ons idee was het ook echt een Italiaanse (zware) gebrande boon.AfbeeldingAfbeelding
Het is denk ik gewoon smaakverschil.
Want ik heb 0 scherpe randjes geproefd.
Worden we het ook nooit over eens.
De een houdt van dit. De ander van dat.

Gebruikersavatar
loenatik
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 15:21

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor loenatik » za 25 jul 2020, 13:43

Hier helemaal eens met de bevindingen van bvds. Na enkele espresso's, overgestapt op de cappuccino versie, die hier in huis amper gedronken wordt.. Daarbij verdwijnen de scherpe randjes. Voor ons idee was het ook echt een Italiaanse (zware) gebrande boon.AfbeeldingAfbeelding
Het is denk ik gewoon smaakverschil.
Want ik heb 0 scherpe randjes geproefd.
Worden we het ook nooit over eens.
De een houdt van dit. De ander van dat.
Helemaal waar! Maar het blijft altijd leuk en interessant om een andere branding / blend en zeker boon te testen.
Coffeetic > Faema Lambro - Eureka Mignon XL - Baby Lovpresso - Cafelat Robot - Ikawa Home - Kinu - Aeropress - Puckpuck - V60 - Kompresso

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Brute Bonen » za 25 jul 2020, 14:04

Leuk om alle bevindingen te lezen! Smaken verschillen uiteraard, dat hoort er bij. We zijn wel erg blij met de foto's, dat is hoe hij er bij ons ook uit komt.

@cremalover: met zo'n nickname kon het ook niet missen! :lol:
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor fuel » za 25 jul 2020, 16:09

Vandaag ook de bonen ontvangen en moet zeggen wel mijn ding. Heerlijke espresso maar ik hou ook van een meer Italiaanse espresso (maar niet te donker). Bonen waren lichter gebrand dan ik had verwacht, wel wat statisch (wordt water sprayen)

15 gr. in 31 gr. uit in ong. 26 seconden, 93 graden. La Strada 14 gr. bakje

Afbeelding
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Proefpanel: Brute Bonen

Berichtdoor Madencio » za 25 jul 2020, 18:13

Poging 2: op aanraden van bobbee de dosering verlaagd en de ratio veranderd, voorheen deed ik 1:2 en dit keer 1:2.5 gedaan met 19gr in en ongeveer 47gr uit in 27s. Het resultaat is een veel mildere versie van mijn vorige bevindingen. Heerlijk te drinken als espresso, ben hier zeer content mee, de volgende keer ga ik nog wel wat aan mijn maling doen om te zien of ik nog wat kan verbeteren. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

... / DF83


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron